REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. IV

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Firma z funduszy unijnych.
Firma z funduszy unijnych.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule opiszę jak najlepiej złożyć wniosek oraz najczęściej popełniane błędy.

Kiedy już wypełniliśmy wniosek, nanieśliśmy niezbędne poprawki, parafowaliśmy na każdej stronie i podpisaliśmy w wyznaczonych miejscach warto odpowiednio przygotować wniosek do złożenia. 

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jest to dosyć istotne (a rzadko o tym się mówi) ponieważ jeśli wniosek jest złożony niechlujnie (czyli np. kartki wypadają, nie są  poukładane ...) to urzędnik czytając nabierać może już na wstępie negatywnego stosunku do danego wniosku a tym samy do autora mimo, że go nie zna. Tego się nie da udowodnić, ale wnioski które już przy czytaniu irytują urzędnika dostają zaniżoną punktację.
Jeżeli za dany punkt można dostać od 3 do 6 punktów to taki niechlujny wniosek dostanie 3 może 4 punkty… a tym samym zmniejsza swoją szanse na dotację. Zatem zadbajmy o to aby nasz wniosek wyglądał profesjonalnie. Nie jest to może sprawiedliwe ale ... jak Cię widzą tak Cię piszą i oceniają.

Mając wydrukowany wniosek wraz załącznikami układamy go w następującej kolejności:
1. Wniosek
2. Załączniki według kolejności ze strony 19. – część VII Informacja o obowiązkowych załącznikach do wniosku.

Załączniki są wymienione w siedmiu punktach. Warto aby przed każdym z punktów na kartce napisać nazwę załączników oraz ilość stron ile łącznie zawiera.
Na przykład punkt 1. kserokopie dokumentów potwierdzających wykształcenie. Pod spodem piszemy jakie to załączniki (czyli nazwy poszczególnych świadectw i dyplomów).

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wypisujmy je w takiej kolejności w jakiej są wypisane we wniosku oraz w takiej samej kolejności poukładajmy, ponieważ to znacznie ułatwi czytanie wniosku. Po tym jak na stronie tytułowej spisaliśmy nazwy załączników napiszmy pod spodem ile one łącznie mają stron. W ten sam sposób postępujemy z kolejnymi punktami.

Gdy mamy już karty tytułowe wszystkich siedmiu punktów załączników to układamy je tak jak są wymienione we wniosku. Oczywiście na samym początku jest sam wniosek.
Wygląda to tak: Wniosek, karta informacyjna załączników z punktu 1 (część VII), załączniki, karta informacyjna załączników z punktu 2, załączniki, karta (…).
Tak ułożony wniosek wraz załącznikami możemy włożyć w dużą „koszulkę” albo do jakiejś teczki, możemy też wniosek wraz załącznikami zszyć lub bindować. Oprawa wniosku zależy od naszej inwencji ale pamiętajmy, że musi ona uniemożliwiać wypadanie czy zagubienie pojedynczych kartek lub całych partii wniosku czy załączników.

Najczęściej popełniane błędy

Jak wykazuje praktyka są to błędy bardzo banalne wynikające z naszego pośpiechu lub niedbałości albo z myślenia w stylu: „ a jak jednego punktu nie wypełnię to się przecież nic nie stanie” – ależ owszem stanie się, bo wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych. Zatem omówmy sobie najczęściej popełniane błędy.

1. brak podpisów we wskazanych miejscach

2. brak parafek – parafki muszą być na każdej stronie wniosku

3. braki we wniosku – to o czym pisałam w poprzednim artykule. Musimy wypełnić wszystkie punkty a jeśli któryś nie jest związany z naszą działalnością to piszemy „nie dotyczy”

4. brak klasyfikacji PKD – jest ona podlinkowana na stronie UP, więc samodzielnie można dokonać jej wyboru.

5. Wnioskowana kwota – najczęściej potencjalni beneficjenci na pierwszej stronie wniosku wpisują maksymalną kwotę o jaką można wnioskować czyli owe ok. 19 000 zł a w tabeli VI pod kolumną 2 widnieje inna kwota. Pamiętajmy więc że kwota z tabeli VI z ostatniego wiersza (suma) kolumny 2 musi zostać wpisana na pierwszej stronie wniosku w rubryce „wnioskowana kwota”.

6. opis planowanego przedsięwzięcia – najczęściej jest on zbyt lakoniczny. Warto się rozpisać aby urzędnik nie miał wątpliwości.

7. stan przygotowania do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – tutaj trzeba udokumentować to co już przygotowaliśmy. Zatem jeśli już wynajęliśmy czy wydzierżawiliśmy jakiś lokal to przedstawmy dokumenty potwierdzające ten fakt – czyli jakaś umowa przedwstępna czy coś w tym stylu.

8. Analiza SWOT – zazwyczaj tabelka nie jest dobrze wypełniona. Najczęściej mylone są mocne i słabe strony z szansami i zagrożeniami. Pamiętajmy więc że mocne i słabe strony zależą od nas, natomiast szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne na które nie zawsze mamy wpływ ale one mają wpływ na naszą działalność (np. częste zmiany przepisów prawa).

9. wnioski z analizy SWOT – najczęściej przepisywana jest tabelka z analizą. Pamiętać trzeba, że we wnioskach musimy napisać jak zamierzamy zniwelować zagrożenia albo jak zneutralizować słabe strony itp.

10. błędy rachunkowe – tabele finansowe warto wypełniać z kalkulatorem i opierając się na arkuszach Excel które sporządziliśmy przed wypełnieniem wniosku.

11. załączniki – często jakieś załączniki wpisujemy a ich nie dołączamy. Sprawdźmy wszystko 3 razy, albo poprośmy kogoś z rodziny czy kogoś znajomego o sprawdzenie czy są wszystkie wymienione załączniki.

Najważniejszy błąd jaki popełniają potencjalni beneficjenci to nie czytanie instrukcji znajdujących się przy każdym z punktów. Jest to przyczyną błędów w wypełnieniu wniosku. Przecież czytania ze zrozumieniem uczyliśmy się w podstawówce … więc warto czytać opisy ponieważ one naprawdę są przydatne i pozwalają samodzielnie i poprawnie wypełnić cały wniosek.

Zobacz: Jak ustalić sposób finansowania przedsiębiorstwa – środki własne

Zatem pełni optymizmu i nadziei, uzbrojeni w wiedzę zawartą w moich artykułach ruszajmy do urzędów pracy i składajmy wnioski. Nie bójmy się ryzykować. Pracujmy na własne nazwisko. Przecież sektor mikro- małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) to koń pociągowy – koło zamachowe każdej gospodarki wolnorynkowej.

Gdy już złożymy wniosek to musimy uzbroić się w cierpliwość. Po ok. 3 tygodniach od złożenia wniosku dostaniemy wiadomość o tym, czy nasz wniosek przeszedł ocenę formalno-prawną czy też nie.
Jeśli wniosek ma ocenę negatywną to się nie zrażajmy! Prośmy urząd o informację na czym ten błąd polegał i składajmy wniosek w następnym naborze.

Jeśli natomiast wniosek został pozytywnie oceniony pod względem formalno-prawnym to czekamy 3-4 tygodnie na wyniki oceny merytorycznej. Jeśli wniosek na tym etapie został negatywnie oceniony to nie można się załamywać. Trzeba poprosić Urząd o informację jakie popełniliśmy błędy – co spowodowało, że wniosek został odrzucony. Poprawmy popełnione błędy i składajmy wniosek w następnym konkursie. Jeśli jednak wniosek został pozytywnie oceniony to cały cyrk dopiero się zaczyna.

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA