REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. IV

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Firma z funduszy unijnych.
Firma z funduszy unijnych.

REKLAMA

REKLAMA

W tym artykule opiszę jak najlepiej złożyć wniosek oraz najczęściej popełniane błędy.

Kiedy już wypełniliśmy wniosek, nanieśliśmy niezbędne poprawki, parafowaliśmy na każdej stronie i podpisaliśmy w wyznaczonych miejscach warto odpowiednio przygotować wniosek do złożenia. 

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom jest to dosyć istotne (a rzadko o tym się mówi) ponieważ jeśli wniosek jest złożony niechlujnie (czyli np. kartki wypadają, nie są  poukładane ...) to urzędnik czytając nabierać może już na wstępie negatywnego stosunku do danego wniosku a tym samy do autora mimo, że go nie zna. Tego się nie da udowodnić, ale wnioski które już przy czytaniu irytują urzędnika dostają zaniżoną punktację.
Jeżeli za dany punkt można dostać od 3 do 6 punktów to taki niechlujny wniosek dostanie 3 może 4 punkty… a tym samym zmniejsza swoją szanse na dotację. Zatem zadbajmy o to aby nasz wniosek wyglądał profesjonalnie. Nie jest to może sprawiedliwe ale ... jak Cię widzą tak Cię piszą i oceniają.

Mając wydrukowany wniosek wraz załącznikami układamy go w następującej kolejności:
1. Wniosek
2. Załączniki według kolejności ze strony 19. – część VII Informacja o obowiązkowych załącznikach do wniosku.

Załączniki są wymienione w siedmiu punktach. Warto aby przed każdym z punktów na kartce napisać nazwę załączników oraz ilość stron ile łącznie zawiera.
Na przykład punkt 1. kserokopie dokumentów potwierdzających wykształcenie. Pod spodem piszemy jakie to załączniki (czyli nazwy poszczególnych świadectw i dyplomów).

Zobacz: Jak założyć firmę z pomocą unijnych dotacji?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wypisujmy je w takiej kolejności w jakiej są wypisane we wniosku oraz w takiej samej kolejności poukładajmy, ponieważ to znacznie ułatwi czytanie wniosku. Po tym jak na stronie tytułowej spisaliśmy nazwy załączników napiszmy pod spodem ile one łącznie mają stron. W ten sam sposób postępujemy z kolejnymi punktami.

Gdy mamy już karty tytułowe wszystkich siedmiu punktów załączników to układamy je tak jak są wymienione we wniosku. Oczywiście na samym początku jest sam wniosek.
Wygląda to tak: Wniosek, karta informacyjna załączników z punktu 1 (część VII), załączniki, karta informacyjna załączników z punktu 2, załączniki, karta (…).
Tak ułożony wniosek wraz załącznikami możemy włożyć w dużą „koszulkę” albo do jakiejś teczki, możemy też wniosek wraz załącznikami zszyć lub bindować. Oprawa wniosku zależy od naszej inwencji ale pamiętajmy, że musi ona uniemożliwiać wypadanie czy zagubienie pojedynczych kartek lub całych partii wniosku czy załączników.

Najczęściej popełniane błędy

Jak wykazuje praktyka są to błędy bardzo banalne wynikające z naszego pośpiechu lub niedbałości albo z myślenia w stylu: „ a jak jednego punktu nie wypełnię to się przecież nic nie stanie” – ależ owszem stanie się, bo wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych. Zatem omówmy sobie najczęściej popełniane błędy.

1. brak podpisów we wskazanych miejscach

2. brak parafek – parafki muszą być na każdej stronie wniosku

3. braki we wniosku – to o czym pisałam w poprzednim artykule. Musimy wypełnić wszystkie punkty a jeśli któryś nie jest związany z naszą działalnością to piszemy „nie dotyczy”

4. brak klasyfikacji PKD – jest ona podlinkowana na stronie UP, więc samodzielnie można dokonać jej wyboru.

5. Wnioskowana kwota – najczęściej potencjalni beneficjenci na pierwszej stronie wniosku wpisują maksymalną kwotę o jaką można wnioskować czyli owe ok. 19 000 zł a w tabeli VI pod kolumną 2 widnieje inna kwota. Pamiętajmy więc że kwota z tabeli VI z ostatniego wiersza (suma) kolumny 2 musi zostać wpisana na pierwszej stronie wniosku w rubryce „wnioskowana kwota”.

6. opis planowanego przedsięwzięcia – najczęściej jest on zbyt lakoniczny. Warto się rozpisać aby urzędnik nie miał wątpliwości.

7. stan przygotowania do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej – tutaj trzeba udokumentować to co już przygotowaliśmy. Zatem jeśli już wynajęliśmy czy wydzierżawiliśmy jakiś lokal to przedstawmy dokumenty potwierdzające ten fakt – czyli jakaś umowa przedwstępna czy coś w tym stylu.

8. Analiza SWOT – zazwyczaj tabelka nie jest dobrze wypełniona. Najczęściej mylone są mocne i słabe strony z szansami i zagrożeniami. Pamiętajmy więc że mocne i słabe strony zależą od nas, natomiast szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne na które nie zawsze mamy wpływ ale one mają wpływ na naszą działalność (np. częste zmiany przepisów prawa).

9. wnioski z analizy SWOT – najczęściej przepisywana jest tabelka z analizą. Pamiętać trzeba, że we wnioskach musimy napisać jak zamierzamy zniwelować zagrożenia albo jak zneutralizować słabe strony itp.

10. błędy rachunkowe – tabele finansowe warto wypełniać z kalkulatorem i opierając się na arkuszach Excel które sporządziliśmy przed wypełnieniem wniosku.

11. załączniki – często jakieś załączniki wpisujemy a ich nie dołączamy. Sprawdźmy wszystko 3 razy, albo poprośmy kogoś z rodziny czy kogoś znajomego o sprawdzenie czy są wszystkie wymienione załączniki.

Najważniejszy błąd jaki popełniają potencjalni beneficjenci to nie czytanie instrukcji znajdujących się przy każdym z punktów. Jest to przyczyną błędów w wypełnieniu wniosku. Przecież czytania ze zrozumieniem uczyliśmy się w podstawówce … więc warto czytać opisy ponieważ one naprawdę są przydatne i pozwalają samodzielnie i poprawnie wypełnić cały wniosek.

Zobacz: Jak ustalić sposób finansowania przedsiębiorstwa – środki własne

Zatem pełni optymizmu i nadziei, uzbrojeni w wiedzę zawartą w moich artykułach ruszajmy do urzędów pracy i składajmy wnioski. Nie bójmy się ryzykować. Pracujmy na własne nazwisko. Przecież sektor mikro- małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) to koń pociągowy – koło zamachowe każdej gospodarki wolnorynkowej.

Gdy już złożymy wniosek to musimy uzbroić się w cierpliwość. Po ok. 3 tygodniach od złożenia wniosku dostaniemy wiadomość o tym, czy nasz wniosek przeszedł ocenę formalno-prawną czy też nie.
Jeśli wniosek ma ocenę negatywną to się nie zrażajmy! Prośmy urząd o informację na czym ten błąd polegał i składajmy wniosek w następnym naborze.

Jeśli natomiast wniosek został pozytywnie oceniony pod względem formalno-prawnym to czekamy 3-4 tygodnie na wyniki oceny merytorycznej. Jeśli wniosek na tym etapie został negatywnie oceniony to nie można się załamywać. Trzeba poprosić Urząd o informację jakie popełniliśmy błędy – co spowodowało, że wniosek został odrzucony. Poprawmy popełnione błędy i składajmy wniosek w następnym konkursie. Jeśli jednak wniosek został pozytywnie oceniony to cały cyrk dopiero się zaczyna.

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA