REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. V

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.

REKLAMA

REKLAMA

W chwili kiedy na stronie internetowej zobaczymy, że nasz nr PESEL jest w linku zawierającym wnioski zaopiniowane pozytywnie, to możemy sobie powiedzieć "uff". Ale tylko takie małe. Teraz dopiero trzeba się skoncentrować i zaplanować wszystkie działania.

Szczegółowy harmonogram nam się ułoży dopiero po informacji z Urzędu Pracy że jesteśmy beneficjentami i zapraszają nas do podpisania umowy. A że ja byłam niecierpliwa, to z własnej inicjatywy napisałam do Urzędu Pracy z zapytaniem kiedy i z kim powinnam się kontaktować skoro przyznano mi dotację? Wskazano mi właściwą osobę. Umówiłam się na podpisanie umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Tutaj pamiętać należy że koniecznie trzeba ze sobą wziąć dowód osobisty. Inaczej nici z podpisania umowy. Ale wróćmy do meritum sprawy. Zanim podpiszemy umowę i wszystkie załączniki radzę przeczytać umowę dokładnie a przede wszystkim ZE ZROZUMIENIEM, wypytać o wszystkie rzeczy których nie jesteśmy pewni a dopiero później jeśli wszystkie nasze wątpliwości zostały rozwiane to podpisujemy umowę. 

W domu polecam jeszcze raz przeczytać umowę a szczególnie wszystkie paragrafy dotyczące terminów. Czyli co do jakiego terminu musimy zrobić. Teraz warto usiąść z umową w jednej ręce i z kalendarzem w drugiej i planować co po kolei będziemy robili. Po pierwsze trzeba zarejestrować firmę w Urzędzie Gminy (Dzielnicy). Następnie udać się do ZUS i US ale biegusiem w podskokach na jednej nodze. A później realizować wydatki w ramach dotacji. Za wszystkie zakupy domagać się faktury VAT! Albo co najmniej imiennego rachunku, aby później mieć czym rozliczać dotację. 

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

REKLAMA

A więc po kolei.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw trzeba udać się do właściwego urzędu gminy i złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej. Ale nie łudźcie się, że jedno okienko działa, bo NIE DZIAŁA!!! Ja się tak łudziłam, dodatkowo Pani w Urzędzie Dzielnicy wprowadziła mnie w błąd mówiąc, że „jedno okienko działa i że po złożeniu u niej dokumentów czekam tylko na pismo z GUS z nadanym numerem REGON”. NIETETY JEST TO NIEPRAWDA. To już wiem z doświadczenia.

Dostałam wezwanie z ZUS i z US z „uprzejmą prośbą o natychmiastowe przybycie i złożenie stosownych dokumentów”. Na szczęście dla mnie skończyło się tylko na pouczeniu oraz dodatkowej papierologii. Oczywiście zgłosiłam uwagę do Urzędu Dzielnicy, który mnie przeprosił za wprowadzenie w błąd. Od tamtej pory przy okienku w którym składa się podania o rejestrację działalności gospodarczej umieszczona jest informacja, że w terminie 7 dni należy się udać do ZUS i US aby złożyć stosowne dokumenty. Usatysfakcjonowana, że mojego błędu nie popełnią inni działałam dalej.

Niestety był to sezon urlopowy, a zatem zamówione towary i usługi mogłam odebrać nie zawsze w zaplanowanym terminie. Na szczęście jako były urzędnik mam pewne „zboczenie zawodowe” które bywa przydatne. Otóż uważam, że jeśli czegoś nie ma na papierze to dla mnie ta rzecz (to wydarzenie) nie istnieje. Słowo daję, to bardzo przydatna przypadłość urzędnicza.

Zanim zaczęłam kupować tuż po założeniu działalności gospodarczej poskładałam pisemne zamówienia. Część z nich była w wersji mailowej a część w wersji papierowej. Wystarczy napisać dosłownie jedno zdanie: proszę o wykonanie ……… lub proszę o sprzedaż………… Wystarczy, że przedstawiciel firmy w której zamówiliśmy towar czy usługę podpisze, że przysłał i podpieczętuje i jesteśmy uratowani. To znaczy, że faktura może być kilka dni po terminie ale bez przepychu proszę.

Dzięki takiemu zamówieniu nie będziemy musieli zwracać kwot które widnieją na fakturach wystawionych po terminie określonym w umowie. Ale aby sobie nie dodawać pracy radzę się trzymać schematu jednak wszystko załatwić jak należy. Prawda jest taka, że w umowie jest ściśle określony termin do którego trzeba wydatkować przyznaną dotację. Jest to ok. 30 dni od założenia działalności gospodarczej. Mnie się jednak zdarzyło, że nie zamówiłam pieczątek we właściwym terminie a zakład w którym chciałam je zrobić (uparłam się na ten konkretny bo był mi polecony i wiedziałam, że jakość usług jest wysoka a cena niekoniecznie) otwarto po interesującym mnie terminie.

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Tak więc spodziewam się, że te 150 zł za 3 pieczątki które chciałam kupić w ramach dotacji będę musiała oddać. Ale wszystko wyjdzie w tzw. praniu to znaczy przy rozliczaniu dotacji.

O Autorze

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA