REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. V

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.

REKLAMA

REKLAMA

W chwili kiedy na stronie internetowej zobaczymy, że nasz nr PESEL jest w linku zawierającym wnioski zaopiniowane pozytywnie, to możemy sobie powiedzieć "uff". Ale tylko takie małe. Teraz dopiero trzeba się skoncentrować i zaplanować wszystkie działania.

Szczegółowy harmonogram nam się ułoży dopiero po informacji z Urzędu Pracy że jesteśmy beneficjentami i zapraszają nas do podpisania umowy. A że ja byłam niecierpliwa, to z własnej inicjatywy napisałam do Urzędu Pracy z zapytaniem kiedy i z kim powinnam się kontaktować skoro przyznano mi dotację? Wskazano mi właściwą osobę. Umówiłam się na podpisanie umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Tutaj pamiętać należy że koniecznie trzeba ze sobą wziąć dowód osobisty. Inaczej nici z podpisania umowy. Ale wróćmy do meritum sprawy. Zanim podpiszemy umowę i wszystkie załączniki radzę przeczytać umowę dokładnie a przede wszystkim ZE ZROZUMIENIEM, wypytać o wszystkie rzeczy których nie jesteśmy pewni a dopiero później jeśli wszystkie nasze wątpliwości zostały rozwiane to podpisujemy umowę. 

W domu polecam jeszcze raz przeczytać umowę a szczególnie wszystkie paragrafy dotyczące terminów. Czyli co do jakiego terminu musimy zrobić. Teraz warto usiąść z umową w jednej ręce i z kalendarzem w drugiej i planować co po kolei będziemy robili. Po pierwsze trzeba zarejestrować firmę w Urzędzie Gminy (Dzielnicy). Następnie udać się do ZUS i US ale biegusiem w podskokach na jednej nodze. A później realizować wydatki w ramach dotacji. Za wszystkie zakupy domagać się faktury VAT! Albo co najmniej imiennego rachunku, aby później mieć czym rozliczać dotację. 

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

A więc po kolei.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najpierw trzeba udać się do właściwego urzędu gminy i złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej. Ale nie łudźcie się, że jedno okienko działa, bo NIE DZIAŁA!!! Ja się tak łudziłam, dodatkowo Pani w Urzędzie Dzielnicy wprowadziła mnie w błąd mówiąc, że „jedno okienko działa i że po złożeniu u niej dokumentów czekam tylko na pismo z GUS z nadanym numerem REGON”. NIETETY JEST TO NIEPRAWDA. To już wiem z doświadczenia.

Dostałam wezwanie z ZUS i z US z „uprzejmą prośbą o natychmiastowe przybycie i złożenie stosownych dokumentów”. Na szczęście dla mnie skończyło się tylko na pouczeniu oraz dodatkowej papierologii. Oczywiście zgłosiłam uwagę do Urzędu Dzielnicy, który mnie przeprosił za wprowadzenie w błąd. Od tamtej pory przy okienku w którym składa się podania o rejestrację działalności gospodarczej umieszczona jest informacja, że w terminie 7 dni należy się udać do ZUS i US aby złożyć stosowne dokumenty. Usatysfakcjonowana, że mojego błędu nie popełnią inni działałam dalej.

Niestety był to sezon urlopowy, a zatem zamówione towary i usługi mogłam odebrać nie zawsze w zaplanowanym terminie. Na szczęście jako były urzędnik mam pewne „zboczenie zawodowe” które bywa przydatne. Otóż uważam, że jeśli czegoś nie ma na papierze to dla mnie ta rzecz (to wydarzenie) nie istnieje. Słowo daję, to bardzo przydatna przypadłość urzędnicza.

Zanim zaczęłam kupować tuż po założeniu działalności gospodarczej poskładałam pisemne zamówienia. Część z nich była w wersji mailowej a część w wersji papierowej. Wystarczy napisać dosłownie jedno zdanie: proszę o wykonanie ……… lub proszę o sprzedaż………… Wystarczy, że przedstawiciel firmy w której zamówiliśmy towar czy usługę podpisze, że przysłał i podpieczętuje i jesteśmy uratowani. To znaczy, że faktura może być kilka dni po terminie ale bez przepychu proszę.

Dzięki takiemu zamówieniu nie będziemy musieli zwracać kwot które widnieją na fakturach wystawionych po terminie określonym w umowie. Ale aby sobie nie dodawać pracy radzę się trzymać schematu jednak wszystko załatwić jak należy. Prawda jest taka, że w umowie jest ściśle określony termin do którego trzeba wydatkować przyznaną dotację. Jest to ok. 30 dni od założenia działalności gospodarczej. Mnie się jednak zdarzyło, że nie zamówiłam pieczątek we właściwym terminie a zakład w którym chciałam je zrobić (uparłam się na ten konkretny bo był mi polecony i wiedziałam, że jakość usług jest wysoka a cena niekoniecznie) otwarto po interesującym mnie terminie.

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Tak więc spodziewam się, że te 150 zł za 3 pieczątki które chciałam kupić w ramach dotacji będę musiała oddać. Ale wszystko wyjdzie w tzw. praniu to znaczy przy rozliczaniu dotacji.

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA