REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. V

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.
Fundusze unijne na rozkręcenie działalności.

REKLAMA

REKLAMA

W chwili kiedy na stronie internetowej zobaczymy, że nasz nr PESEL jest w linku zawierającym wnioski zaopiniowane pozytywnie, to możemy sobie powiedzieć "uff". Ale tylko takie małe. Teraz dopiero trzeba się skoncentrować i zaplanować wszystkie działania.

Szczegółowy harmonogram nam się ułoży dopiero po informacji z Urzędu Pracy że jesteśmy beneficjentami i zapraszają nas do podpisania umowy. A że ja byłam niecierpliwa, to z własnej inicjatywy napisałam do Urzędu Pracy z zapytaniem kiedy i z kim powinnam się kontaktować skoro przyznano mi dotację? Wskazano mi właściwą osobę. Umówiłam się na podpisanie umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Tutaj pamiętać należy że koniecznie trzeba ze sobą wziąć dowód osobisty. Inaczej nici z podpisania umowy. Ale wróćmy do meritum sprawy. Zanim podpiszemy umowę i wszystkie załączniki radzę przeczytać umowę dokładnie a przede wszystkim ZE ZROZUMIENIEM, wypytać o wszystkie rzeczy których nie jesteśmy pewni a dopiero później jeśli wszystkie nasze wątpliwości zostały rozwiane to podpisujemy umowę. 

W domu polecam jeszcze raz przeczytać umowę a szczególnie wszystkie paragrafy dotyczące terminów. Czyli co do jakiego terminu musimy zrobić. Teraz warto usiąść z umową w jednej ręce i z kalendarzem w drugiej i planować co po kolei będziemy robili. Po pierwsze trzeba zarejestrować firmę w Urzędzie Gminy (Dzielnicy). Następnie udać się do ZUS i US ale biegusiem w podskokach na jednej nodze. A później realizować wydatki w ramach dotacji. Za wszystkie zakupy domagać się faktury VAT! Albo co najmniej imiennego rachunku, aby później mieć czym rozliczać dotację. 

Zobacz: Jak finansować nową firmę funduszami pożyczkowymi?

A więc po kolei.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najpierw trzeba udać się do właściwego urzędu gminy i złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej. Ale nie łudźcie się, że jedno okienko działa, bo NIE DZIAŁA!!! Ja się tak łudziłam, dodatkowo Pani w Urzędzie Dzielnicy wprowadziła mnie w błąd mówiąc, że „jedno okienko działa i że po złożeniu u niej dokumentów czekam tylko na pismo z GUS z nadanym numerem REGON”. NIETETY JEST TO NIEPRAWDA. To już wiem z doświadczenia.

Dostałam wezwanie z ZUS i z US z „uprzejmą prośbą o natychmiastowe przybycie i złożenie stosownych dokumentów”. Na szczęście dla mnie skończyło się tylko na pouczeniu oraz dodatkowej papierologii. Oczywiście zgłosiłam uwagę do Urzędu Dzielnicy, który mnie przeprosił za wprowadzenie w błąd. Od tamtej pory przy okienku w którym składa się podania o rejestrację działalności gospodarczej umieszczona jest informacja, że w terminie 7 dni należy się udać do ZUS i US aby złożyć stosowne dokumenty. Usatysfakcjonowana, że mojego błędu nie popełnią inni działałam dalej.

Niestety był to sezon urlopowy, a zatem zamówione towary i usługi mogłam odebrać nie zawsze w zaplanowanym terminie. Na szczęście jako były urzędnik mam pewne „zboczenie zawodowe” które bywa przydatne. Otóż uważam, że jeśli czegoś nie ma na papierze to dla mnie ta rzecz (to wydarzenie) nie istnieje. Słowo daję, to bardzo przydatna przypadłość urzędnicza.

Zanim zaczęłam kupować tuż po założeniu działalności gospodarczej poskładałam pisemne zamówienia. Część z nich była w wersji mailowej a część w wersji papierowej. Wystarczy napisać dosłownie jedno zdanie: proszę o wykonanie ……… lub proszę o sprzedaż………… Wystarczy, że przedstawiciel firmy w której zamówiliśmy towar czy usługę podpisze, że przysłał i podpieczętuje i jesteśmy uratowani. To znaczy, że faktura może być kilka dni po terminie ale bez przepychu proszę.

Dzięki takiemu zamówieniu nie będziemy musieli zwracać kwot które widnieją na fakturach wystawionych po terminie określonym w umowie. Ale aby sobie nie dodawać pracy radzę się trzymać schematu jednak wszystko załatwić jak należy. Prawda jest taka, że w umowie jest ściśle określony termin do którego trzeba wydatkować przyznaną dotację. Jest to ok. 30 dni od założenia działalności gospodarczej. Mnie się jednak zdarzyło, że nie zamówiłam pieczątek we właściwym terminie a zakład w którym chciałam je zrobić (uparłam się na ten konkretny bo był mi polecony i wiedziałam, że jakość usług jest wysoka a cena niekoniecznie) otwarto po interesującym mnie terminie.

Zobacz: Jak pozyskać fundusz podwyższonego ryzyka?

Tak więc spodziewam się, że te 150 zł za 3 pieczątki które chciałam kupić w ramach dotacji będę musiała oddać. Ale wszystko wyjdzie w tzw. praniu to znaczy przy rozliczaniu dotacji.

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA