REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. III

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etapy wypełniania wniosku wraz z praktycznymi radami technicznymi.

Uważaj na krateczki

W części trzeciej należy pamiętać aby po wydrukowaniu wniosku pozaznaczać znakiem x lub znakiem √ zaznaczyć odpowiednie dla nas krateczki. Nie zaznaczenie właściwych kratek spowoduje, że wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych.

REKLAMA

Analiza SWOT

Część IV - Analiza SWOT. Część ta przez większość traktowana jest po macoszemu, ale wbrew pozorom jest ona bardzo ważna. W tej części możemy pokazać urzędnikom, że jesteśmy w pełni świadomi tego w czym jesteśmy lepsi od konkurencji a gdzie jej nie dorównujemy. Co może dla nas stanowić zagrożenie a co jest szansą, którą gdy wykorzystamy to firma będzie się lepiej rozwijała. Ważne jest też aby nie tylko wypełnić tabelkę która jest na stronie 9 ale także podsumować tą tabelkę na stronie 10. Warto napisać w jaki sposób mamy zamiar zneutralizować zagrożenia i poprawić słabe strony tak aby w efekcie przenieść je do kolumny „mocne strony”. 

Analiza ekonomiczna

Przechodzimy do części V – analiza ekonomiczna. Na stronie 11 dosyć jasno i dokładnie wytłumaczone jest jak postępować wypełniając tą część. Jednak przypomnę, że w tabelce na stronie 12 trzeba musimy zaznaczyć właściwe krateczki. Trzeba zaznaczyć, czy będziemy płatnikiem VAT czy też nie, a poniżej trzeba zaznaczyć formę opodatkowania. Przy wypełnianiu tej tabelki przydadzą się obliczenia zrobione w arkuszu excell, o których pisałam w artykule VII. Robiąc wcześniej (przed rozpoczęciem wypełniania wniosku) takie obliczenia teraz będzie nam znacznie łatwiej. Poza tym trzeba pamiętać, że wszystkie obliczenia muszą być spójne.

Zobacz: Jak finansować małą firmę technologiczną - kredyt

REKLAMA

Warto temu zagadnieniu poświęcić więcej czasu, ponieważ każdy najmniejszy błąd spowoduje odrzucenie naszego wniosku. Warto poprosić o pomoc kogoś biegłego w rachunkowości, zawsze to mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Nas tronach 13, 14 i 15 szczegółowo opisujemy i uzasadniamy konieczność każdego wydatku. Musimy udowodnić że jest on niezbędnych aby firma mogła z powodzeniem funkcjonować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tabelce na stronie 16 wpisujemy wszystkie wydatki jakie musimy ponieść aby firma mogła zacząć funkcjonować. Jak zobaczymy tabelka jest podzielona na 2 rodzaje wydatków, te które ponosimy sami oraz te na które chcemy otrzymać dotację. Suma kwot z kolumny drugiej to kwota dofinansowania o jaką się staramy. Tą samą kwotę musimy wpisać na pierwszej stronie wniosku.

Planując zakupy w ramach dotacji musimy się posiłkować regulaminem ponieważ regulamin określa ile procent całej kwoty może być przeznaczone na każde z działań. Niestety nie jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, ale takie wytyczne ma Urząd Pracy i musimy się do tego dostosować. Następnie na stronach 17 – 18 uzasadniamy konieczność poniesienia poszczególnych wydatków. 

Załączniki

REKLAMA

Części VII i VIII to w zasadzie formalność ale bardzo ważna. W nich, w wyznaczonych miejscach należy wypisać wszystkie załączniki jakie będą dołączone do naszego wniosku. Na ostatniej 21-stronie w punkcie trzecim zaznaczamy formę zabezpieczenia jaką wybraliśmy. Może to być poręczenie dwóch osób, które zarabiają nie mniej niż 1800 zł brutto miesięcznie.

Inną firmą poręczenia jest akt notarialny, który sporządzamy na swój koszt. W ostatnim punkcie tej wniosku, na ostatniej stronie musimy wpisać uzasadnienie dlaczego nie będziemy korzystać ze szkolenia ABC działalności gospodarczej – jeśli oczywiście z takiego szkolenia nie chcemy korzystać. Jeśli jednak skorzystamy to musimy wpisać nie dotyczy.

Tutaj bardzo ważna uwaga. We wszystkich punktach, które nie dotyczą planowanej przez nas działalności gospodarczej trzeba wpisać formułę „nie dotyczy”. Nie możemy pozostawić ani jednego pola pustego ponieważ urzędnik nie będzie mógł się domyślać czy zapomnieliśmy go wypełnić czy też ten punkt nie dotyczy naszej działalności. 

Dobre rady

Po tym jak już wypełniliśmy wniosek odłóżmy go na dzień czy dwa. Po tej przerwie na świeżo jeszcze raz przeczytajmy go. Jeśli uznamy, że jest niedoskonały to nanieśmy jakieś poprawki. Ale trzeba pamiętać, że niektóre punkty są ze sobą ściśle powiązane i zmiana w jednym z nich pociąga za sobą zmiany w innych punktach.
Jeżeli jednak uznamy, że wniosek jest w porządku to musimy teraz na każdej stronie w prawym dolnym roku parafować.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Parafka to najprościej mówiąc skrót naszego pełnego podpisu. Ja się zawsze podpisuję pełnym imieniem i nazwiskiem a moja parafka to inicjały imienia i nazwiska, więc takie inicjały – parafki postawiłam na każdej stronie wniosku. Oprócz parafek pamiętać należy o złożeniu pełnych podpisów w wyznaczonych miejscach. Podpisy takie składamy na pierwszej stronie (jeden), na ostatniej stronie (dwa) oraz pod tabelkami: pod tabelką z kosztami działalności firmy oraz pod tabelką z niezbędnymi wydatkami, które musimy ponieść aby założyć firmę. 

I uwaga na koniec. Pamiętajmy, że nie możemy ingerować treść poszczególnych punktów oraz w strukturę wniosku, czyli zmieniać ułożenia punktów, zmieniać numerów poszczególnych punktów, dodawać kolumny do tabelek. Natomiast nie jest obowiązująca liczba linijek pod punktem opisowym. Jeśli pod takim punktem opisowym mamy 5 linijek to nie znaczy, że wszystkie musimy zapełnić. A jeśli nasza odpowiedź na dany punkt jest dłuższa niż owe 5 linijek to można spokojnie dodać kolejne. 

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne zarządzanie zespołem: relacje i współpraca

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczne zarządzanie zespołem jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji. Budowanie relacji, współpraca oraz efektywna komunikacja stanowią fundamenty, na których opiera się sprawne funkcjonowanie zespołu.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

REKLAMA

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA