REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. III

Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etapy wypełniania wniosku wraz z praktycznymi radami technicznymi.

Uważaj na krateczki

W części trzeciej należy pamiętać aby po wydrukowaniu wniosku pozaznaczać znakiem x lub znakiem √ zaznaczyć odpowiednie dla nas krateczki. Nie zaznaczenie właściwych kratek spowoduje, że wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych.

REKLAMA

Analiza SWOT

Część IV - Analiza SWOT. Część ta przez większość traktowana jest po macoszemu, ale wbrew pozorom jest ona bardzo ważna. W tej części możemy pokazać urzędnikom, że jesteśmy w pełni świadomi tego w czym jesteśmy lepsi od konkurencji a gdzie jej nie dorównujemy. Co może dla nas stanowić zagrożenie a co jest szansą, którą gdy wykorzystamy to firma będzie się lepiej rozwijała. Ważne jest też aby nie tylko wypełnić tabelkę która jest na stronie 9 ale także podsumować tą tabelkę na stronie 10. Warto napisać w jaki sposób mamy zamiar zneutralizować zagrożenia i poprawić słabe strony tak aby w efekcie przenieść je do kolumny „mocne strony”. 

Analiza ekonomiczna

Przechodzimy do części V – analiza ekonomiczna. Na stronie 11 dosyć jasno i dokładnie wytłumaczone jest jak postępować wypełniając tą część. Jednak przypomnę, że w tabelce na stronie 12 trzeba musimy zaznaczyć właściwe krateczki. Trzeba zaznaczyć, czy będziemy płatnikiem VAT czy też nie, a poniżej trzeba zaznaczyć formę opodatkowania. Przy wypełnianiu tej tabelki przydadzą się obliczenia zrobione w arkuszu excell, o których pisałam w artykule VII. Robiąc wcześniej (przed rozpoczęciem wypełniania wniosku) takie obliczenia teraz będzie nam znacznie łatwiej. Poza tym trzeba pamiętać, że wszystkie obliczenia muszą być spójne.

Zobacz: Jak finansować małą firmę technologiczną - kredyt

REKLAMA

Warto temu zagadnieniu poświęcić więcej czasu, ponieważ każdy najmniejszy błąd spowoduje odrzucenie naszego wniosku. Warto poprosić o pomoc kogoś biegłego w rachunkowości, zawsze to mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Nas tronach 13, 14 i 15 szczegółowo opisujemy i uzasadniamy konieczność każdego wydatku. Musimy udowodnić że jest on niezbędnych aby firma mogła z powodzeniem funkcjonować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tabelce na stronie 16 wpisujemy wszystkie wydatki jakie musimy ponieść aby firma mogła zacząć funkcjonować. Jak zobaczymy tabelka jest podzielona na 2 rodzaje wydatków, te które ponosimy sami oraz te na które chcemy otrzymać dotację. Suma kwot z kolumny drugiej to kwota dofinansowania o jaką się staramy. Tą samą kwotę musimy wpisać na pierwszej stronie wniosku.

Planując zakupy w ramach dotacji musimy się posiłkować regulaminem ponieważ regulamin określa ile procent całej kwoty może być przeznaczone na każde z działań. Niestety nie jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, ale takie wytyczne ma Urząd Pracy i musimy się do tego dostosować. Następnie na stronach 17 – 18 uzasadniamy konieczność poniesienia poszczególnych wydatków. 

Załączniki

REKLAMA

Części VII i VIII to w zasadzie formalność ale bardzo ważna. W nich, w wyznaczonych miejscach należy wypisać wszystkie załączniki jakie będą dołączone do naszego wniosku. Na ostatniej 21-stronie w punkcie trzecim zaznaczamy formę zabezpieczenia jaką wybraliśmy. Może to być poręczenie dwóch osób, które zarabiają nie mniej niż 1800 zł brutto miesięcznie.

Inną firmą poręczenia jest akt notarialny, który sporządzamy na swój koszt. W ostatnim punkcie tej wniosku, na ostatniej stronie musimy wpisać uzasadnienie dlaczego nie będziemy korzystać ze szkolenia ABC działalności gospodarczej – jeśli oczywiście z takiego szkolenia nie chcemy korzystać. Jeśli jednak skorzystamy to musimy wpisać nie dotyczy.

Tutaj bardzo ważna uwaga. We wszystkich punktach, które nie dotyczą planowanej przez nas działalności gospodarczej trzeba wpisać formułę „nie dotyczy”. Nie możemy pozostawić ani jednego pola pustego ponieważ urzędnik nie będzie mógł się domyślać czy zapomnieliśmy go wypełnić czy też ten punkt nie dotyczy naszej działalności. 

Dobre rady

Po tym jak już wypełniliśmy wniosek odłóżmy go na dzień czy dwa. Po tej przerwie na świeżo jeszcze raz przeczytajmy go. Jeśli uznamy, że jest niedoskonały to nanieśmy jakieś poprawki. Ale trzeba pamiętać, że niektóre punkty są ze sobą ściśle powiązane i zmiana w jednym z nich pociąga za sobą zmiany w innych punktach.
Jeżeli jednak uznamy, że wniosek jest w porządku to musimy teraz na każdej stronie w prawym dolnym roku parafować.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Parafka to najprościej mówiąc skrót naszego pełnego podpisu. Ja się zawsze podpisuję pełnym imieniem i nazwiskiem a moja parafka to inicjały imienia i nazwiska, więc takie inicjały – parafki postawiłam na każdej stronie wniosku. Oprócz parafek pamiętać należy o złożeniu pełnych podpisów w wyznaczonych miejscach. Podpisy takie składamy na pierwszej stronie (jeden), na ostatniej stronie (dwa) oraz pod tabelkami: pod tabelką z kosztami działalności firmy oraz pod tabelką z niezbędnymi wydatkami, które musimy ponieść aby założyć firmę. 

I uwaga na koniec. Pamiętajmy, że nie możemy ingerować treść poszczególnych punktów oraz w strukturę wniosku, czyli zmieniać ułożenia punktów, zmieniać numerów poszczególnych punktów, dodawać kolumny do tabelek. Natomiast nie jest obowiązująca liczba linijek pod punktem opisowym. Jeśli pod takim punktem opisowym mamy 5 linijek to nie znaczy, że wszystkie musimy zapełnić. A jeśli nasza odpowiedź na dany punkt jest dłuższa niż owe 5 linijek to można spokojnie dodać kolejne. 

O Autorze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA