REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etapy wypełniania wniosku wraz z praktycznymi radami technicznymi.

Uważaj na krateczki

W części trzeciej należy pamiętać aby po wydrukowaniu wniosku pozaznaczać znakiem x lub znakiem √ zaznaczyć odpowiednie dla nas krateczki. Nie zaznaczenie właściwych kratek spowoduje, że wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Analiza SWOT

Część IV - Analiza SWOT. Część ta przez większość traktowana jest po macoszemu, ale wbrew pozorom jest ona bardzo ważna. W tej części możemy pokazać urzędnikom, że jesteśmy w pełni świadomi tego w czym jesteśmy lepsi od konkurencji a gdzie jej nie dorównujemy. Co może dla nas stanowić zagrożenie a co jest szansą, którą gdy wykorzystamy to firma będzie się lepiej rozwijała. Ważne jest też aby nie tylko wypełnić tabelkę która jest na stronie 9 ale także podsumować tą tabelkę na stronie 10. Warto napisać w jaki sposób mamy zamiar zneutralizować zagrożenia i poprawić słabe strony tak aby w efekcie przenieść je do kolumny „mocne strony”. 

Analiza ekonomiczna

Przechodzimy do części V – analiza ekonomiczna. Na stronie 11 dosyć jasno i dokładnie wytłumaczone jest jak postępować wypełniając tą część. Jednak przypomnę, że w tabelce na stronie 12 trzeba musimy zaznaczyć właściwe krateczki. Trzeba zaznaczyć, czy będziemy płatnikiem VAT czy też nie, a poniżej trzeba zaznaczyć formę opodatkowania. Przy wypełnianiu tej tabelki przydadzą się obliczenia zrobione w arkuszu excell, o których pisałam w artykule VII. Robiąc wcześniej (przed rozpoczęciem wypełniania wniosku) takie obliczenia teraz będzie nam znacznie łatwiej. Poza tym trzeba pamiętać, że wszystkie obliczenia muszą być spójne.

Zobacz: Jak finansować małą firmę technologiczną - kredyt

REKLAMA

Warto temu zagadnieniu poświęcić więcej czasu, ponieważ każdy najmniejszy błąd spowoduje odrzucenie naszego wniosku. Warto poprosić o pomoc kogoś biegłego w rachunkowości, zawsze to mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Nas tronach 13, 14 i 15 szczegółowo opisujemy i uzasadniamy konieczność każdego wydatku. Musimy udowodnić że jest on niezbędnych aby firma mogła z powodzeniem funkcjonować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tabelce na stronie 16 wpisujemy wszystkie wydatki jakie musimy ponieść aby firma mogła zacząć funkcjonować. Jak zobaczymy tabelka jest podzielona na 2 rodzaje wydatków, te które ponosimy sami oraz te na które chcemy otrzymać dotację. Suma kwot z kolumny drugiej to kwota dofinansowania o jaką się staramy. Tą samą kwotę musimy wpisać na pierwszej stronie wniosku.

Planując zakupy w ramach dotacji musimy się posiłkować regulaminem ponieważ regulamin określa ile procent całej kwoty może być przeznaczone na każde z działań. Niestety nie jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, ale takie wytyczne ma Urząd Pracy i musimy się do tego dostosować. Następnie na stronach 17 – 18 uzasadniamy konieczność poniesienia poszczególnych wydatków. 

Załączniki

Części VII i VIII to w zasadzie formalność ale bardzo ważna. W nich, w wyznaczonych miejscach należy wypisać wszystkie załączniki jakie będą dołączone do naszego wniosku. Na ostatniej 21-stronie w punkcie trzecim zaznaczamy formę zabezpieczenia jaką wybraliśmy. Może to być poręczenie dwóch osób, które zarabiają nie mniej niż 1800 zł brutto miesięcznie.

Inną firmą poręczenia jest akt notarialny, który sporządzamy na swój koszt. W ostatnim punkcie tej wniosku, na ostatniej stronie musimy wpisać uzasadnienie dlaczego nie będziemy korzystać ze szkolenia ABC działalności gospodarczej – jeśli oczywiście z takiego szkolenia nie chcemy korzystać. Jeśli jednak skorzystamy to musimy wpisać nie dotyczy.

Tutaj bardzo ważna uwaga. We wszystkich punktach, które nie dotyczą planowanej przez nas działalności gospodarczej trzeba wpisać formułę „nie dotyczy”. Nie możemy pozostawić ani jednego pola pustego ponieważ urzędnik nie będzie mógł się domyślać czy zapomnieliśmy go wypełnić czy też ten punkt nie dotyczy naszej działalności. 

Dobre rady

Po tym jak już wypełniliśmy wniosek odłóżmy go na dzień czy dwa. Po tej przerwie na świeżo jeszcze raz przeczytajmy go. Jeśli uznamy, że jest niedoskonały to nanieśmy jakieś poprawki. Ale trzeba pamiętać, że niektóre punkty są ze sobą ściśle powiązane i zmiana w jednym z nich pociąga za sobą zmiany w innych punktach.
Jeżeli jednak uznamy, że wniosek jest w porządku to musimy teraz na każdej stronie w prawym dolnym roku parafować.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Parafka to najprościej mówiąc skrót naszego pełnego podpisu. Ja się zawsze podpisuję pełnym imieniem i nazwiskiem a moja parafka to inicjały imienia i nazwiska, więc takie inicjały – parafki postawiłam na każdej stronie wniosku. Oprócz parafek pamiętać należy o złożeniu pełnych podpisów w wyznaczonych miejscach. Podpisy takie składamy na pierwszej stronie (jeden), na ostatniej stronie (dwa) oraz pod tabelkami: pod tabelką z kosztami działalności firmy oraz pod tabelką z niezbędnymi wydatkami, które musimy ponieść aby założyć firmę. 

I uwaga na koniec. Pamiętajmy, że nie możemy ingerować treść poszczególnych punktów oraz w strukturę wniosku, czyli zmieniać ułożenia punktów, zmieniać numerów poszczególnych punktów, dodawać kolumny do tabelek. Natomiast nie jest obowiązująca liczba linijek pod punktem opisowym. Jeśli pod takim punktem opisowym mamy 5 linijek to nie znaczy, że wszystkie musimy zapełnić. A jeśli nasza odpowiedź na dany punkt jest dłuższa niż owe 5 linijek to można spokojnie dodać kolejne. 

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA