REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Własna firma z funduszy UE - z dziennika początkującej kobiety przedsiębiorczej - cz. III

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kira Radlińska
Ekspert z zakresu oceny oddziaływania inwestycji na środowisko
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Prowadzenie firmy z wykorzystaniem funduszy unijnych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne etapy wypełniania wniosku wraz z praktycznymi radami technicznymi.

Uważaj na krateczki

W części trzeciej należy pamiętać aby po wydrukowaniu wniosku pozaznaczać znakiem x lub znakiem √ zaznaczyć odpowiednie dla nas krateczki. Nie zaznaczenie właściwych kratek spowoduje, że wniosek zostanie odrzucony z przyczyn formalnych.

REKLAMA

Analiza SWOT

Część IV - Analiza SWOT. Część ta przez większość traktowana jest po macoszemu, ale wbrew pozorom jest ona bardzo ważna. W tej części możemy pokazać urzędnikom, że jesteśmy w pełni świadomi tego w czym jesteśmy lepsi od konkurencji a gdzie jej nie dorównujemy. Co może dla nas stanowić zagrożenie a co jest szansą, którą gdy wykorzystamy to firma będzie się lepiej rozwijała. Ważne jest też aby nie tylko wypełnić tabelkę która jest na stronie 9 ale także podsumować tą tabelkę na stronie 10. Warto napisać w jaki sposób mamy zamiar zneutralizować zagrożenia i poprawić słabe strony tak aby w efekcie przenieść je do kolumny „mocne strony”. 

Analiza ekonomiczna

Przechodzimy do części V – analiza ekonomiczna. Na stronie 11 dosyć jasno i dokładnie wytłumaczone jest jak postępować wypełniając tą część. Jednak przypomnę, że w tabelce na stronie 12 trzeba musimy zaznaczyć właściwe krateczki. Trzeba zaznaczyć, czy będziemy płatnikiem VAT czy też nie, a poniżej trzeba zaznaczyć formę opodatkowania. Przy wypełnianiu tej tabelki przydadzą się obliczenia zrobione w arkuszu excell, o których pisałam w artykule VII. Robiąc wcześniej (przed rozpoczęciem wypełniania wniosku) takie obliczenia teraz będzie nam znacznie łatwiej. Poza tym trzeba pamiętać, że wszystkie obliczenia muszą być spójne.

Zobacz: Jak finansować małą firmę technologiczną - kredyt

REKLAMA

Warto temu zagadnieniu poświęcić więcej czasu, ponieważ każdy najmniejszy błąd spowoduje odrzucenie naszego wniosku. Warto poprosić o pomoc kogoś biegłego w rachunkowości, zawsze to mniejsze ryzyko popełnienia błędu. Nas tronach 13, 14 i 15 szczegółowo opisujemy i uzasadniamy konieczność każdego wydatku. Musimy udowodnić że jest on niezbędnych aby firma mogła z powodzeniem funkcjonować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tabelce na stronie 16 wpisujemy wszystkie wydatki jakie musimy ponieść aby firma mogła zacząć funkcjonować. Jak zobaczymy tabelka jest podzielona na 2 rodzaje wydatków, te które ponosimy sami oraz te na które chcemy otrzymać dotację. Suma kwot z kolumny drugiej to kwota dofinansowania o jaką się staramy. Tą samą kwotę musimy wpisać na pierwszej stronie wniosku.

Planując zakupy w ramach dotacji musimy się posiłkować regulaminem ponieważ regulamin określa ile procent całej kwoty może być przeznaczone na każde z działań. Niestety nie jest to najrozsądniejsze rozwiązanie, ale takie wytyczne ma Urząd Pracy i musimy się do tego dostosować. Następnie na stronach 17 – 18 uzasadniamy konieczność poniesienia poszczególnych wydatków. 

Załączniki

REKLAMA

Części VII i VIII to w zasadzie formalność ale bardzo ważna. W nich, w wyznaczonych miejscach należy wypisać wszystkie załączniki jakie będą dołączone do naszego wniosku. Na ostatniej 21-stronie w punkcie trzecim zaznaczamy formę zabezpieczenia jaką wybraliśmy. Może to być poręczenie dwóch osób, które zarabiają nie mniej niż 1800 zł brutto miesięcznie.

Inną firmą poręczenia jest akt notarialny, który sporządzamy na swój koszt. W ostatnim punkcie tej wniosku, na ostatniej stronie musimy wpisać uzasadnienie dlaczego nie będziemy korzystać ze szkolenia ABC działalności gospodarczej – jeśli oczywiście z takiego szkolenia nie chcemy korzystać. Jeśli jednak skorzystamy to musimy wpisać nie dotyczy.

Tutaj bardzo ważna uwaga. We wszystkich punktach, które nie dotyczą planowanej przez nas działalności gospodarczej trzeba wpisać formułę „nie dotyczy”. Nie możemy pozostawić ani jednego pola pustego ponieważ urzędnik nie będzie mógł się domyślać czy zapomnieliśmy go wypełnić czy też ten punkt nie dotyczy naszej działalności. 

Dobre rady

Po tym jak już wypełniliśmy wniosek odłóżmy go na dzień czy dwa. Po tej przerwie na świeżo jeszcze raz przeczytajmy go. Jeśli uznamy, że jest niedoskonały to nanieśmy jakieś poprawki. Ale trzeba pamiętać, że niektóre punkty są ze sobą ściśle powiązane i zmiana w jednym z nich pociąga za sobą zmiany w innych punktach.
Jeżeli jednak uznamy, że wniosek jest w porządku to musimy teraz na każdej stronie w prawym dolnym roku parafować.

Zobacz: Kapitał na biznes - 8 sposobów na jego zdobycie

Parafka to najprościej mówiąc skrót naszego pełnego podpisu. Ja się zawsze podpisuję pełnym imieniem i nazwiskiem a moja parafka to inicjały imienia i nazwiska, więc takie inicjały – parafki postawiłam na każdej stronie wniosku. Oprócz parafek pamiętać należy o złożeniu pełnych podpisów w wyznaczonych miejscach. Podpisy takie składamy na pierwszej stronie (jeden), na ostatniej stronie (dwa) oraz pod tabelkami: pod tabelką z kosztami działalności firmy oraz pod tabelką z niezbędnymi wydatkami, które musimy ponieść aby założyć firmę. 

I uwaga na koniec. Pamiętajmy, że nie możemy ingerować treść poszczególnych punktów oraz w strukturę wniosku, czyli zmieniać ułożenia punktów, zmieniać numerów poszczególnych punktów, dodawać kolumny do tabelek. Natomiast nie jest obowiązująca liczba linijek pod punktem opisowym. Jeśli pod takim punktem opisowym mamy 5 linijek to nie znaczy, że wszystkie musimy zapełnić. A jeśli nasza odpowiedź na dany punkt jest dłuższa niż owe 5 linijek to można spokojnie dodać kolejne. 

O Autorze

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA