REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Treść ustawy prawa upadłościowego i naprawczego (Dz.U. 2003 Nr 60 Poz. 535) określa krąg podmiotów, które mogą ogłosić upadłość oraz wskazuje na podmioty, wobec których przepisy nie mają zastosowania. Zgodnie z art. 5 tej ustawy o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale również prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności. Chodzi tu mianowicie o przedsiębiorców w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, czyli osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność we własnym imieniu i działają pod firmą. Przepisy prawa upadłościowego nie wskazują również co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej. Z praktyki wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność produkcyjną, handlową czy usługową prowadzoną w celach zarobkowych czy wykonywaną w ramach swojego zawodu.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o ogłoszenie upadłości

Upadłość ogłaszana jest w stosunku do niewypłacalnych dłużników, którzy nie mogą spełnić swoich zobowiązań pieniężnych. Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik – w tym przypadku przedsiębiorca, jak również jego wierzyciele. Zgodnie z art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w sądzie o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. Ocena biegu tego terminu powinna być dokonana na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a art. 112 k.c. wymaga, aby bieg terminu oznaczonego w tygodniach był określony przez wskazanie dnia, w którym rozpoczął on bieg (post. SN, V CSK 320/10).

Elementami koniecznymi wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowej firmy powinny być:

  1. imię i nazwisko,
  2. nazwa firmy, pod którą prowadzona jest działalność,
  3. miejsce zamieszkania,
  4. miejsce prowadzenia działalności – adres, gdzie znajduje się przedsiębiorstwo,
  5. wpis do ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG) – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
  6. informację czy dłużnik podlega przepisom prawa polskiego, czy prawa innego państwa członkowskiego (w szczególności dotyczy to kwestii płatności i systemu rozliczeń rozrachunkowych),
  7. okoliczności, które uzasadniają złożenie wniosku wraz z uprawdopodobnieniem.

Wniosek składany przez samego dłużnika

Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, wówczas we wniosku powinny znaleźć się dodatkowe niezbędne informacje wskazane w art. 23 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca powinien przede wszystkim dookreślić czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy upadłości obejmującej likwidację majątku firmy. Do wniosku powinien dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. aktualny spis majątku z szacunkową wyceną składników;
  2. bilans przedsiębiorstwa sporządzony na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;
  3. spis wszystkich wierzycieli wraz z niezbędnymi informacjami jak termin zapłaty, wysokość długu itd.;
  4. oświadczenie o spłatach długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  5. spis dłużników mających zobowiązania wobec wnioskującego wraz z adresami, z określeniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty;
  6. wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi;
  7. informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach, jak również o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika.

Zobacz również: Co podlega wyłączeniu z masy upadłości?

REKLAMA

Dla zadłużonego przedsiębiorcy najlepszym rozwiązaniem byłoby złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, bowiem w takiej sytuacji istnieje jeszcze możliwość porozumienia się z wierzycielami co do terminu spłaty długów i jednoczesnego odroczenia płatności czy rozłożenia ich na raty. Aby móc ubiegać się o zawarcie układu ważne jest, aby przedsiębiorca do wniosku dołączył  propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu oraz rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie 12 miesięcy, jeżeli zobowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku. Co ważne przedsiębiorca powinien również do wniosku załączyć oświadczenie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.

Należy pamiętać, iż samo złożenie wniosku nie powoduje upadłości. Postępowanie upadłościowe jest długotrwałe i może trwać nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby podczas całego procesu odpowiednio zabezpieczyć majątek dłużnika. W szczególności, gdy dłużnik sam wnioskuje o jej ogłoszenie – zabezpieczenie jest obligatoryjne.

Jeśli tak, może to znacząco ograniczyć prowadzenie działalności. Gdy jednak zabezpieczenie nie jest konieczne, firma w zasadzie nadal funkcjonuje, może realizować kontrakty itp. (o ile oczywiście będzie w stanie).

Zobacz też: Kiedy dłużnika uważa się za niewypłacalnego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA