REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Treść ustawy prawa upadłościowego i naprawczego (Dz.U. 2003 Nr 60 Poz. 535) określa krąg podmiotów, które mogą ogłosić upadłość oraz wskazuje na podmioty, wobec których przepisy nie mają zastosowania. Zgodnie z art. 5 tej ustawy o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale również prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności. Chodzi tu mianowicie o przedsiębiorców w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, czyli osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność we własnym imieniu i działają pod firmą. Przepisy prawa upadłościowego nie wskazują również co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej. Z praktyki wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność produkcyjną, handlową czy usługową prowadzoną w celach zarobkowych czy wykonywaną w ramach swojego zawodu.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o ogłoszenie upadłości

Upadłość ogłaszana jest w stosunku do niewypłacalnych dłużników, którzy nie mogą spełnić swoich zobowiązań pieniężnych. Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik – w tym przypadku przedsiębiorca, jak również jego wierzyciele. Zgodnie z art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w sądzie o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. Ocena biegu tego terminu powinna być dokonana na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a art. 112 k.c. wymaga, aby bieg terminu oznaczonego w tygodniach był określony przez wskazanie dnia, w którym rozpoczął on bieg (post. SN, V CSK 320/10).

Elementami koniecznymi wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowej firmy powinny być:

  1. imię i nazwisko,
  2. nazwa firmy, pod którą prowadzona jest działalność,
  3. miejsce zamieszkania,
  4. miejsce prowadzenia działalności – adres, gdzie znajduje się przedsiębiorstwo,
  5. wpis do ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG) – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
  6. informację czy dłużnik podlega przepisom prawa polskiego, czy prawa innego państwa członkowskiego (w szczególności dotyczy to kwestii płatności i systemu rozliczeń rozrachunkowych),
  7. okoliczności, które uzasadniają złożenie wniosku wraz z uprawdopodobnieniem.

Wniosek składany przez samego dłużnika

Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, wówczas we wniosku powinny znaleźć się dodatkowe niezbędne informacje wskazane w art. 23 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca powinien przede wszystkim dookreślić czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy upadłości obejmującej likwidację majątku firmy. Do wniosku powinien dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. aktualny spis majątku z szacunkową wyceną składników;
  2. bilans przedsiębiorstwa sporządzony na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;
  3. spis wszystkich wierzycieli wraz z niezbędnymi informacjami jak termin zapłaty, wysokość długu itd.;
  4. oświadczenie o spłatach długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  5. spis dłużników mających zobowiązania wobec wnioskującego wraz z adresami, z określeniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty;
  6. wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi;
  7. informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach, jak również o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika.

Zobacz również: Co podlega wyłączeniu z masy upadłości?

REKLAMA

Dla zadłużonego przedsiębiorcy najlepszym rozwiązaniem byłoby złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, bowiem w takiej sytuacji istnieje jeszcze możliwość porozumienia się z wierzycielami co do terminu spłaty długów i jednoczesnego odroczenia płatności czy rozłożenia ich na raty. Aby móc ubiegać się o zawarcie układu ważne jest, aby przedsiębiorca do wniosku dołączył  propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu oraz rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie 12 miesięcy, jeżeli zobowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku. Co ważne przedsiębiorca powinien również do wniosku załączyć oświadczenie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.

Należy pamiętać, iż samo złożenie wniosku nie powoduje upadłości. Postępowanie upadłościowe jest długotrwałe i może trwać nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby podczas całego procesu odpowiednio zabezpieczyć majątek dłużnika. W szczególności, gdy dłużnik sam wnioskuje o jej ogłoszenie – zabezpieczenie jest obligatoryjne.

Jeśli tak, może to znacząco ograniczyć prowadzenie działalności. Gdy jednak zabezpieczenie nie jest konieczne, firma w zasadzie nadal funkcjonuje, może realizować kontrakty itp. (o ile oczywiście będzie w stanie).

Zobacz też: Kiedy dłużnika uważa się za niewypłacalnego?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA