REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Monika Pązik
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Treść ustawy prawa upadłościowego i naprawczego (Dz.U. 2003 Nr 60 Poz. 535) określa krąg podmiotów, które mogą ogłosić upadłość oraz wskazuje na podmioty, wobec których przepisy nie mają zastosowania. Zgodnie z art. 5 tej ustawy o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale również prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności. Chodzi tu mianowicie o przedsiębiorców w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, czyli osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność we własnym imieniu i działają pod firmą. Przepisy prawa upadłościowego nie wskazują również co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej. Z praktyki wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność produkcyjną, handlową czy usługową prowadzoną w celach zarobkowych czy wykonywaną w ramach swojego zawodu.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o ogłoszenie upadłości

Upadłość ogłaszana jest w stosunku do niewypłacalnych dłużników, którzy nie mogą spełnić swoich zobowiązań pieniężnych. Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik – w tym przypadku przedsiębiorca, jak również jego wierzyciele. Zgodnie z art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w sądzie o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. Ocena biegu tego terminu powinna być dokonana na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a art. 112 k.c. wymaga, aby bieg terminu oznaczonego w tygodniach był określony przez wskazanie dnia, w którym rozpoczął on bieg (post. SN, V CSK 320/10).

Elementami koniecznymi wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowej firmy powinny być:

  1. imię i nazwisko,
  2. nazwa firmy, pod którą prowadzona jest działalność,
  3. miejsce zamieszkania,
  4. miejsce prowadzenia działalności – adres, gdzie znajduje się przedsiębiorstwo,
  5. wpis do ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG) – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
  6. informację czy dłużnik podlega przepisom prawa polskiego, czy prawa innego państwa członkowskiego (w szczególności dotyczy to kwestii płatności i systemu rozliczeń rozrachunkowych),
  7. okoliczności, które uzasadniają złożenie wniosku wraz z uprawdopodobnieniem.

Wniosek składany przez samego dłużnika

Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, wówczas we wniosku powinny znaleźć się dodatkowe niezbędne informacje wskazane w art. 23 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca powinien przede wszystkim dookreślić czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy upadłości obejmującej likwidację majątku firmy. Do wniosku powinien dołączyć:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. aktualny spis majątku z szacunkową wyceną składników;
  2. bilans przedsiębiorstwa sporządzony na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;
  3. spis wszystkich wierzycieli wraz z niezbędnymi informacjami jak termin zapłaty, wysokość długu itd.;
  4. oświadczenie o spłatach długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
  5. spis dłużników mających zobowiązania wobec wnioskującego wraz z adresami, z określeniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty;
  6. wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi;
  7. informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach, jak również o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika.

Zobacz również: Co podlega wyłączeniu z masy upadłości?

REKLAMA

Dla zadłużonego przedsiębiorcy najlepszym rozwiązaniem byłoby złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, bowiem w takiej sytuacji istnieje jeszcze możliwość porozumienia się z wierzycielami co do terminu spłaty długów i jednoczesnego odroczenia płatności czy rozłożenia ich na raty. Aby móc ubiegać się o zawarcie układu ważne jest, aby przedsiębiorca do wniosku dołączył  propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu oraz rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie 12 miesięcy, jeżeli zobowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku. Co ważne przedsiębiorca powinien również do wniosku załączyć oświadczenie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.

Należy pamiętać, iż samo złożenie wniosku nie powoduje upadłości. Postępowanie upadłościowe jest długotrwałe i może trwać nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby podczas całego procesu odpowiednio zabezpieczyć majątek dłużnika. W szczególności, gdy dłużnik sam wnioskuje o jej ogłoszenie – zabezpieczenie jest obligatoryjne.

Jeśli tak, może to znacząco ograniczyć prowadzenie działalności. Gdy jednak zabezpieczenie nie jest konieczne, firma w zasadzie nadal funkcjonuje, może realizować kontrakty itp. (o ile oczywiście będzie w stanie).

Zobacz też: Kiedy dłużnika uważa się za niewypłacalnego?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA