Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Treść ustawy prawa upadłościowego i naprawczego (Dz.U. 2003 Nr 60 Poz. 535) określa krąg podmiotów, które mogą ogłosić upadłość oraz wskazuje na podmioty, wobec których przepisy nie mają zastosowania. Zgodnie z art. 5 tej ustawy o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale również prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności. Chodzi tu mianowicie o przedsiębiorców w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, czyli osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność we własnym imieniu i działają pod firmą. Przepisy prawa upadłościowego nie wskazują również co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej. Z praktyki wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność produkcyjną, handlową czy usługową prowadzoną w celach zarobkowych czy wykonywaną w ramach swojego zawodu.
REKLAMA
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Wniosek o ogłoszenie upadłości
Upadłość ogłaszana jest w stosunku do niewypłacalnych dłużników, którzy nie mogą spełnić swoich zobowiązań pieniężnych. Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik – w tym przypadku przedsiębiorca, jak również jego wierzyciele. Zgodnie z art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w sądzie o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. Ocena biegu tego terminu powinna być dokonana na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a art. 112 k.c. wymaga, aby bieg terminu oznaczonego w tygodniach był określony przez wskazanie dnia, w którym rozpoczął on bieg (post. SN, V CSK 320/10).
Elementami koniecznymi wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowej firmy powinny być:
- imię i nazwisko,
- nazwa firmy, pod którą prowadzona jest działalność,
- miejsce zamieszkania,
- miejsce prowadzenia działalności – adres, gdzie znajduje się przedsiębiorstwo,
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG) – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
- informację czy dłużnik podlega przepisom prawa polskiego, czy prawa innego państwa członkowskiego (w szczególności dotyczy to kwestii płatności i systemu rozliczeń rozrachunkowych),
- okoliczności, które uzasadniają złożenie wniosku wraz z uprawdopodobnieniem.
Wniosek składany przez samego dłużnika
Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, wówczas we wniosku powinny znaleźć się dodatkowe niezbędne informacje wskazane w art. 23 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca powinien przede wszystkim dookreślić czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy upadłości obejmującej likwidację majątku firmy. Do wniosku powinien dołączyć:
- aktualny spis majątku z szacunkową wyceną składników;
- bilans przedsiębiorstwa sporządzony na dzień nie późniejszy niż trzydzieści dni przed dniem złożenia wniosku;
- spis wszystkich wierzycieli wraz z niezbędnymi informacjami jak termin zapłaty, wysokość długu itd.;
- oświadczenie o spłatach długów dokonanych w terminie sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
- spis dłużników mających zobowiązania wobec wnioskującego wraz z adresami, z określeniem wierzytelności, daty ich powstania i terminów zapłaty;
- wykaz tytułów egzekucyjnych oraz tytułów wykonawczych przeciwko dłużnikowi;
- informację o postępowaniach dotyczących ustanowienia hipotek, zastawów, zastawów rejestrowych i zastawów skarbowych oraz innych obciążeń podlegających wpisowi w księdze wieczystej lub w rejestrach, jak również o prowadzonych innych postępowaniach sądowych lub administracyjnych dotyczących majątku dłużnika.
Zobacz również: Co podlega wyłączeniu z masy upadłości?
REKLAMA
Dla zadłużonego przedsiębiorcy najlepszym rozwiązaniem byłoby złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, bowiem w takiej sytuacji istnieje jeszcze możliwość porozumienia się z wierzycielami co do terminu spłaty długów i jednoczesnego odroczenia płatności czy rozłożenia ich na raty. Aby móc ubiegać się o zawarcie układu ważne jest, aby przedsiębiorca do wniosku dołączył propozycje układowe wraz z propozycjami finansowania wykonania układu oraz rachunek przepływów pieniężnych za ostatnie 12 miesięcy, jeżeli zobowiązany był do prowadzenia dokumentacji umożliwiającej sporządzenie takiego rachunku. Co ważne przedsiębiorca powinien również do wniosku załączyć oświadczenie co do prawdziwości danych zawartych we wniosku.
Należy pamiętać, iż samo złożenie wniosku nie powoduje upadłości. Postępowanie upadłościowe jest długotrwałe i może trwać nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby podczas całego procesu odpowiednio zabezpieczyć majątek dłużnika. W szczególności, gdy dłużnik sam wnioskuje o jej ogłoszenie – zabezpieczenie jest obligatoryjne.
Jeśli tak, może to znacząco ograniczyć prowadzenie działalności. Gdy jednak zabezpieczenie nie jest konieczne, firma w zasadzie nadal funkcjonuje, może realizować kontrakty itp. (o ile oczywiście będzie w stanie).
Zobacz też: Kiedy dłużnika uważa się za niewypłacalnego?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.