Kategorie

Sfera budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praca w administracji państwowej może być dobrym wstępem do biznesu i większych pieniędzy. O ścieżkach kariery w sferze budżetowej mówi Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan.
Rząd przyjął projekt budżetu na 2019 rok, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem polityki budżetowej prowadzonej przez Radę Ministrów jest utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej.
Rząd przyjął projekt budżetu na 2016 r. z deficytem nie większym niż 54,6 mld zł; deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,8 proc. PKB
Rada Ministrów przyjęła projekt tzw. ustawy okołobudżetowej, przedłożony przez ministra finansów związany bezpośrednio z projektem ustawy budżetowej na 2015 r. Projekt zawiera propozycje dotyczące ustalenia wysokości kwot ujętych w budżecie, w poszczególnych sektorach gospodarki.
3 września 2014 r. rząd przyjął wstępnie projekt budżetu na 2015 r. Przedstawione propozycje obejmą m.in. wzrost ulgi podatkowej na dzieci. Równocześnie jednak nastąpi zamrożenie funduszu płac w budżetówce.
1 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa okołobudżetowa, uzupełniająca budżet państwowy na 2014 r. i wspomagająca jego realizację. Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?
27 września 2012 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2013 rok. Deficyt budżetowy ma nie przekroczyć 35,5 mld zł. Zamrożony pozostanie fundusz wynagrodzeń we wszystkich jednostkach państwowej sfery budżetowej.
Polska przystąpiła do paktu fiskalnego, który zobowiązuje do oszczędzania. Narzucenie nam szczególnej dyscypliny finansowej nie oznacza braku problemów z oszczędzaniem. Rozsądny oszczędzający nie powinien wydawać więcej niż zarabia.
Na rynkach finansowych nastąpiła korekta. Trudno powiedzieć, ile czasu rynkom finansowym zajmie odreagowanie. Finansowanie długu nie upraszcza sytuacji.
W tym roku można spodziewać się rekordowo wysokiej wartości dywidend, które przyjdzie wypłacić spółkom z udziałem Skarbu Państwa. Niestety jeżeli państwo jest akcjonariuszem w danej spółce, może chcieć zwiększyć swoje przychody, podnosząc podatek. Taka polityka negatywnie odbiłaby się na spółkach z udziałem Skarbu Państwa.
W 2011 roku z rynkiem długu były ściśle powiązane trzy czynniki. Mowa tu o inflacji, interwencji władz monetarnych na rynkach finansowych, wraz z aktywnością polityków i fiskusa oraz o czynnikach zewnętrznych. Nie bez znaczenia pozostawały również rynkowe stopy procentowe.
Rynkom finansowym potrzebny jest wzrost gospodarczy – bez niego nie zdołają wyjść z pułapki zadłużenia. Poprawa koniunktury gospodarczej pozwoliłaby zapewnić odpowiednią aktywność na rynku finansowym. Szczególne ryzyko, związane z rynkami finansowymi, wystąpi w pierwszym półroczu.
Recesja jest dużym zmartwieniem światowych gospodarek. Tymczasem Rada Polityki Pieniężnej największą wagę przywiązuje do inflacji, a nie hamowania tempa wzrostu gospodarczego. Mamy jeszcze szansę uchronić polską gospodarkę przed recesją.
Trudno oczekiwać, aby sytuacja we Włoszech stała się obojętna dla rynków finansowych. Rynkom finansowym może nie wystarczyć decyzja Silvio Berlusconiego i jego partii. W trzecim tygodniu listopada sprawa Włoch powinna wciąż oddziaływać na rynki finansowe.
Jeśli nie liczyć kilku egzotycznych parkietów, największe szanse na zakończenie roku na plusie ma giełda w Nowym Jorku. Gorsze są perspektywy dla europejskich inwestorów.
Ustroje utopijne opierają się na dążeniu do sprawiedliwości społecznej i równej dystrybucji pieniędzy. Mogłoby się wydawać, że jedynie w utopii politycy troszczą się o swoich wyborców, a banki właściwie dysponują naszymi pieniędzmi. Co o naszych pieniądzach sądzi ruch „Oburzonych”?
Jak zawsze w pierwszej kolejności, jeśli chodzi o dane, dotyczące rodzimej gospodarki w grudniu, GUS opublikował informacje, dotyczące koniunktury. Podane wyniki są mało optymistyczne.