REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etos dobrego dziennikarza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
dziennikarz
dziennikarz

REKLAMA

REKLAMA

Bycie dziennikarzem to duża odpowiedzialność. Stanowisko redaktora zobowiązuje do rzetelnego przekazywania informacji, których odbiór ma wpływ na postrzeganie sytuacji w kraju przez obywateli. Mało kto wie o istnieniu kodeksu etyki dziennikarskiej, który jasno określa, jakie zachowania przystoją dobremu redaktorowi. Jak ta kwestia wygląda w praktyce?

Wzrost popularności dziennikarstwa

Widzimy ich w telewizji. Czytamy ich teksty w codziennej gazecie. Bardziej lub mniej anonimowi, informują o bieżących wydarzeniach z otaczającego nas świata. Zawód dziennikarza, początkowo kojarzony jedynie z wiadomościami pisanymi, wraz z rozwojem radia i telewizji stał się niezwykle ważny i popularny. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na studia dziennikarskie oraz podejmowanie praktyk w tej dziedzinie. Jest to zastanawiające, gdyż jak pokazuje rzeczywistość, droga do kariery redaktora w Polsce nie zawsze jest opłacalna i łatwa. Ponadto, dziennikarstwo jest jednym z popularniejszych kierunków studiów na uczelniach prywatnych. Jak więc można dedukować - w ostatnim czasie znacznie zwiększyła się liczba młodych ludzi, których sztuka dziennikarska po prostu pociąga i pasjonuje.

REKLAMA

Polecamy również: Odpowiedzialność za słowo, czyli czym różni się informacja od dezinformacji

Branża dla wszechstronnych

Mając styczność ze słynnymi dziennikarzami, rzadko zastanawiamy się, jak wyglądała ich ścieżka kariery. Wielu z nich plasuje się w polskim, masowym przekazie od wielu lat, w związku z czym stali się swoistymi symbolami mediów - mowa tu chociażby o Tomaszu Lisie, Kamilu Durczoku, Macieju Orłosiu czy Ewie Drzyzdze. Jeśli chodzi o dziennikarstwo radiowe, z pewnością dla każdego z nas rozpoznawalni są Michał Figurski, Jan Mikruta, Kuba Wojewódzki. W prasie z kolei o wiele łatwiej o „migracje” i wszechstronność; redaktorzy często próbują swoich sił w kilku pismach jednocześnie, zbytnio się nie ograniczając (chyba, że w grę wchodzą „tematy drażliwe” jak polityka). Wielozadaniowość dziennikarzy widoczna jest również w sposobach medialnego przekazu; wielu działa jednocześnie w radiu (spiker), prasie (felietonista) i telewizji (reporter); nie istnieje bowiem prawny zakaz wykonywania wszystkich tych funkcji na raz. Przeszkodą natomiast okazuje się współpracowanie z redakcjami i stacjami konkurencyjnymi, dlatego wielu redaktorów pełni funkcję tzw. „wolnych strzelców”.
Gałęzi dziennikarstwa jest, poza powyższymi podstawowymi, znacznie więcej. W tej branży znajdziemy również komentatorów oraz korespondentów wojennych. Ponadto, dziennikarstwo różnicujemy też ze względu na tematykę (sportowe, kulturalne etc.)

Kodeks etyki dziennikarskiej

REKLAMA

Według dokumentu, jaki znaleźć możemy na oficjalnej stronie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, zadaniem dziennikarzy jest przede wszystkim przekazywanie informacji zgodnych z prawdą, dbanie o dobro odbiorców oraz umożliwianie im debat publicznych. Poniżej przedstawiamy skrótowe zestawienie zasad etycznych, które obowiązują polskich redaktorów.

Dziennikarz powinien:
• Zachowywać obiektywność.
• Przestrzegać dokładności informacji, opierać się na faktach.
• Jak najszybciej prostować pomyłki.
• Działać zgodnie z prawem - korupcja i nadużycia władzy są naganne.
• Uszanować sferę prywatności osób publicznych.
• Zachować tajemnicę źródła informacji.
• Dokładnie informować rozmówców o tym, jak zostaną wykorzystane ich wypowiedzi.
• Uważać, aby nie urazić osób niepełnosprawnych, starszych etc.
• W przypadku relacjonowania sytuacji przestępczych - ograniczać opisy do minimum, aby nie zachęcać widzów do takiej działalności. Niedopuszczalne są drastyczne zbliżenia na krwawe sceny.
• Dziennikarz nie powinien brać udział w reklamach (chyba, że stanowią one element akcji charytatywnych), ani przyjmować prezentów o wartości przekraczającej kwotę 200zł.
• Powinien dbać o przyjazne i partnerskie stosunki między współpracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: ABC szkoleń

Teoria a praktyka

Zawód redaktora wymaga z całą pewnością determinacji oraz umiejętności obiektywnego oceniania rzeczywistości. Kodeks dziennikarski zakłada przede wszystkim dobro odbiorców oraz umożliwianie im stworzenia subiektywnej opinii na dany temat. Jak jest w praktyce? Nie ukrywajmy - szlachetne zasady są często naginane. Doskonałym przykładem jest częsta korupcja oraz stronniczość partyjna stacji telewizyjnych, co na domiar złego stało się sprawą jawną i powszechnie akceptowaną. Obiektywność, będąca podstawą kodeksu, stopniowo gdzieś się zatraca…

Czy twoim zdaniem współczesne polskie dziennikarstwo potrzebuje zmian?

Autor: Joanna Stanuch

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA