REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do you speak english?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Język angielski staje się niezbędny dla pracowników nie tylko najwyższego szczebla.
Język angielski staje się niezbędny dla pracowników nie tylko najwyższego szczebla.

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych realiach, znajomość języka obcego jest pomocna nie tylko na polu zawodowym. Umiejętność ta pozwala na realizowanie swoich pasji, daje poczucie pewności siebie w kontaktach biznesowych i dostarcza narzędzi do zdobywania wiedzy oraz umiejętności stricte technicznych.

Sytuacja na rynku pracy 

Rozkwit gospodarki w połączeniu z masową emigracją po 2004 roku spowodował, że rynek pracy odwrócił się o 180 stopni w porównaniu do okresu recesji w latach 2000-2003. Mieszkańcy regionów o najwyższym wskaźniku wzrostu gospodarczego, jak Warszawa, Wrocław, Katowice, ostatnio Trójmiasto, Poznań i Łódź praktycznie nie mają trudności ze znalezieniem pracy. Jednym z głównych problemów pracodawców jest to, jak utrzymać zatrudnionych specjalistów. Czy pracodawcy przy obecnej sytuacji na rynku pracy nie powinni zrezygnować z niektórych wymagań, pośrednio tylko związanych z zakresem obowiązków - jak to jest w przypadku znajomości języka obcego?

REKLAMA

Pomimo to, że na co dzień większość pracowników posługuje się językiem polskim, angielski lub inny język obcy jest kluczowy w komunikacji z zagranicznymi oddziałami firmy, z jej zarządem lub ze strategicznymi klientami.

Minęły już czasy, kiedy znajomość języka sprawdzano podczas rozmowy kwalifikacyjnej, po czym pracownik nigdy nie miał więcej okazji, żeby wykorzystać posiadaną umiejętność. W międzynarodowych koncernach coraz więcej szkoleń prowadzonych jest za granicą lub przez międzynarodowych trenerów; globalizacja sprawia, że granice między krajami zacierają się i specjaliści z różnych stron świata w coraz większym stopniu konsultują się ze sobą i pracują nad wspólnymi projektami, zwłaszcza w tych obszarach gospodarki, w których nowe technologie decydują o przewadze w stosunku do konkurencji.

Porównaj: Szkolenia językowe - jak rozsądnie wykorzystać pieniądze?

REKLAMA

W czasach, gdy szybki dostęp do informacji staje się kluczowy, sprawna komunikacja jest niezbędna. Firmy wprowadzają więc standardowy - najczęściej anglojęzyczny - intranet, korzystają ze wspólnych baz danych prowadzonych dla ułatwienia w języku globalnym - angielskim - i aby przyśpieszyć zapoznanie się z nowinkami technicznymi przez wszystkich swoich pracowników, przygotowują instrukcje w jednym, powszechnie używanym języku - angielskim. Wracając zatem do pytania, dlaczego pracodawcy nie zrezygnują z wymagań językowych w stosunku do kandydatów, gdy rynek pracy jest tak niekorzystny dla pracodawców? Nie rezygnują, bo nie mogą pozwolić sobie, by grupa pracowników została odcięta od dopływu informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Język angielski staje się niezbędny dla pracowników nie tylko najwyższego szczebla. Nie wystarcza już wiedza i odpowiednie wykształcenie wraz z doświadczeniem, jeżeli nie mamy narzędzia potrzebnego do przekazania tejże wiedzy. Pracodawcy to rozumieją i choć coraz trudniej jest im znaleźć osobę z odpowiednimi kompetencjami, nie chcą rezygnować z oczekiwań względem znajomości, co najmniej jednego języka obcego.

Znajomość języka - co nam daje? 

REKLAMA

Na rynku funkcjonują przedsiębiorstwa, w których język obcy nie jest wymagany, stanowi natomiast dodatkowy atut. W takich firmach pracownik lub grupa pracowników mogą bardzo wiele, wbrew pozorom, zyskać. Będąc jedynymi, którzy swobodnie komunikują się w środowisku międzynarodowym, będą wysyłani na targi, konferencje i zjazdy, na których przedstawia się najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i systemy. Jeżeli firma zamierza wprowadzić produkt we współpracy z zagranicznym partnerem, to oni zostaną wydelegowani do koordynacji działań.

W dużych międzynarodowych koncernach znajomość języka obcego jest niezbędna. Ale coraz częściej również w mniejszych przedsiębiorstwach język obcy jest nie tylko mile widzianym atutem. Na rynku bardzo dobrze rozwijają się firmy zatrudniające niewielką liczbę pracowników, natomiast intensywnie współpracują z instytutami badań i rozwoju (R&D) za granicą. Takie projekty są finansowane z zagranicznych funduszy przeznaczonych na badania, znacznie przewyższające budżety w Polsce. Co za tym idzie, język angielski dzięki swojemu uniwersalnemu charakterowi umożliwia udział w projektach ciekawych, ambitnych i dobrze sfinansowanych.

Kursy językowe w firmach

Bez względu na to, ile czasu poświęciliśmy na naukę języka, jeżeli nie korzystamy z niego na co dzień lub przynajmniej regularnie, to z biegiem czasu zdolność komunikacji zanika. Warto zatem wykorzystać obecną sytuację na rynku pracy i przekonać pracodawcę, by zorganizował w pracy zajęcia z lektorem lub dofinansował lekcje prowadzone poza miejscem pracy. Coraz więcej szkół językowych oferuje kursy skierowane do firm; zajęcia prowadzone są w godzinach odpowiadających dedykowanej grupie. Takie rozwiązanie jest również korzystne dla firmy, nie tylko ze względu na oczywiste zalety, lecz także ze względu na kształtowanie wizerunku firmy jako prorozwojowej i dbającej o kadry.

Zobacz koniecznie serwis Manager

Znajomość języka - jak ją ocenić 

Przede wszystkim istnieje możliwość oceny poprzez niezależne instytucje lub zagraniczne uczelnie. Posiadanie odpowiedniego certyfikatu ułatwia zdecydowanie przekonanie pracodawcy o naszej znajomości języka. W przypadku kiedy nie możemy przedstawić formalnego potwierdzenia wiedzy, warto szerzej opisać poziom, niż tylko ograniczyć się do jednowyrazowych określeń, które są wieloznaczne jak np. komunikatywny. Dobrym rozwiązaniem jest wskazanie swego Język angielski staje się niezbędny dla pracowników nie tylko najwyższego szczebla. uczestnictwa w szkoleniach i/lub konferencjach prowadzonych w danym języku. Coraz częściej zwraca się również uwagę na znajomość słownictwa biznesowego i technicznego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA