Szkolenia językowe - jak rozsądnie wykorzystać pieniądze?
REKLAMA
REKLAMA
Rzeczywistość jest jednak często zupełnie inna: mamy niewielką ilość pieniędzy, z której musimy przeszkolić pracowników w zakresie umożliwiającym im pracę na danym stanowisku i, jeśli wystarczy funduszy, spróbować zaoferować im jakieś szkolenia dodatkowe.
REKLAMA
W takim wypadku jednym z najczęściej wybieranych typów szkoleń są szkolenia językowe. Podnoszą one bowiem kwalifikacje pracowników, a ponieważ nie są bezpośrednio związane z ich stanowiskiem pracy, częściej są traktowane przez pracowników jako swoista nobilitacja czy element motywacyjny niż jako „zło konieczne”.
Jednakże, aby pieniądze wydane na szkolenia językowe nie były wyrzucone w błoto warto przyjrzeć się nie tylko firmom oferującym szkolenia, ale również pracownikom mającym uczestniczyć w tych kursach i dostosować nie tylko program nauczania, ale i skład grup tak, by zmaksymalizować płynące z nich korzyści.
Polecamy: Delegowanie zadań - czyli jak przydzielać nowe obowiązki?
REKLAMA
Artykuł ten będzie więc koncentrował się na szkoleniach językowych typu ciągłego - czyli trwających minimum rok z częstotliwością zajęć przynajmniej raz w tygodniu. W tego typu szkoleniach grupy można tworzyć na podstawie różnych kryteriów:
Oczywiście najważniejszym kryterium wg którego dzielimy chętnych na grupy jest kryterium umiejętności lub kompetencji językowych. Ułatwia to pracę lektorom, ale przede wszystkim umożliwia słuchaczom szybkie opanowywanie kolejnych stopni „wtajemniczenia językowego”, gdyż wszyscy mają podobne podstawy.
Rola stanowisk
REKLAMA
Kryterium to jest niestety często pomijane w przydzielaniu pracowników do grup językowych; niestety - ponieważ wpływa ono w znacznym stopniu na proces szkolenia. Mitem jest twierdzenie, że obecność w grupie bezpośredniego przełożonego jest motywująca, gdyż pracownicy czują, iż ich postępy są bacznie obserwowane. Nawet jeśli pracownicy rzeczywiście czują, że kierownik obserwuje i monitoruje ich postępy, to może to mieć działanie motywujące tylko w bardzo krótkim okresie czasu.
Zazwyczaj bowiem powoduje zamkniecie się słuchacza, skutkujące oporem w uczeniu się i wewnętrzną blokadą, które nie tylko uniemożliwiają przyswajanie wiedzy, ale również wykorzystanie tej już posiadanej. Słuchacze nie tylko starają się też unikać wypowiedzi na forum grupy, ale wręcz niechętnie uczestniczą w zajęciach.
Dodatkowo świadomość, że w grupie znajdują się osoby, którym słuchacze bezpośrednio podlegają powoduje, iż często skupiają się oni bardziej nad treścią wypowiedzi (tak aby nie powiedzieć nic „niepoprawnego politycznie”) niż nad jej formą.
Częściej więc popełniają w niej błędy, przez co nauczyciel musi częściej ingerować w wypowiedzi słuchaczy, poprawiając je. To z kolei może dawać błędne sygnały o umiejętnościach danej osoby zarówno nauczycielowi, jak i słuchaczowi i pozostałej części grupy.
Polecamy: Nowoczesne zarządzanie
Jasno więc widać, iż łączenie w grupy pracowników i ich bezpośrednich przełożonych może przynieść więcej strat niż korzyści. Może, ale oczywiście nie musi, zależy to bowiem od stosunków panujących w firmie, od samych słuchaczy i również od umiejętności nauczyciela. Warto jednak pamiętać, iż obok kryterium umiejętności, kryterium „stanowiska” może niebagatelnie wpłynąć na efekty szkolenia i poziom satysfakcji osób na nie delegowanych.
Określenie potrzeb firmy i pracowników
Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy. Możemy więc wysłać pracowników nie tylko na szkolenie językowe ogólne, ale i specjalistyczne takie jak: język biznesowy (i tutaj może to być język ekonomiczny czy np. bardziej nastawiony na obsługę klientów itp.), prawniczy, medyczny, farmaceutyczny, chemiczny czy techniczny. To tylko kilka przykładów z oferty szkoleniowej.
Oczywiście koszty szkoleń specjalistycznych są znacznie wyższe niż koszty szkoleń ogólnych, ale uwzględniając specyfikę naszej firmy bardziej opłacalnym może okazać się mniejszy wymiar godzinowy szkolenia ale o specjalistycznej tematyce.
Ważnym elementem decydującym o wyborze specjalizacji języka powinien jednak być stopień zaawansowania językowego grupy. Jak łatwo sobie bowiem wyobrazić, szkolenie grupy o podstawowych kompetencjach językowych z zakresu języka technicznego na pewno nie przyniesie pożądanych efektów, ponieważ słuchaczom brakować będzie podstawowych pojęć i zagadnień gramatycznych do tworzenia zrozumiałych zdań.
Szkolenia z języka specjalistycznego możemy zacząć więc dopiero wtedy, kiedy słuchacze będą mieli opanowany przynajmniej poziom A1 w oficjalnej skali poziomów biegłości językowej Rady Europy.
Wiek
Kryterium to wynika z kilku czynników: osoby starsze interesuje inna tematyka niż osoby młodsze, nierzadko różnią się też one dynamiką przyswajania wiedzy. Ponadto osoby starsze często po prostu zajmują wyższe stanowiska w firmie, co jak już wiemy może utrudniać pracę grupy. Jednakże, pomimo tych czynników kryterium wieku powinno być jedynie kryterium dodatkowym, pomocniczym w przydzielaniu pracowników do grup, gdyż w grupach mieszanych wiekowo rzadko występują problemy znacznie utrudniające naukę, a nawet jeśli się pojawią to lektor nie powinien mieć większych problemów z ich rozwiązaniem.
Patrząc na czynniki wpływające na podział pracowników na grupy można odnieść wrażenie, iż każdy pracownik powinien być kształcony sam. I taki model szkoleń językowych jest bardzo często praktykowany, zwłaszcza wobec kadry zarządzającej. Jednakże i on ma swoje minusy, m.in. w postaci braku współzawodnictwa, czy braku zróżnicowania językowego interlokutorów.
W takich wypadkach warto od czasu do czasu, na przykład raz w miesiącu łączyć słuchaczy szkolonych w trybie one-to-one w grupy o podobnych umiejętnościach i, na przykład, przeprowadzać zajęcia oparte na tzw. Case Study, czyli historiach przypadku. Dzięki temu mają oni możliwość wypowiedzenia swoich poglądów na szerszym forum, podyskutowania z kimś innym niż nauczyciel, a dodatkowo wsłuchania się w różne typy akcentów czy zapoznania z różnym słownictwem.
Podsumowując, jeśli zdecydujemy się na szkolenia językowe naszych pracowników musimy stworzyć im takie warunki, aby szkolenia te były możliwie jak najbardziej efektywne. Grupy, najlepiej 5-10 osobowe tworzymy na podstawie w/w kryteriów pamiętając, iż lepiej tworzyć mniejsze grupy o podobnym stopniu zaawansowania językowego, spotykające się rzadziej (np. raz, a nie dwa razy w tygodniu) niż duże grupy z udziałem bezpośrednich przełożonych spotykające się częściej.
Dzięki temu będziemy mieli pewność, że pieniądze wydane na szkolenia przyniosą efekty w postaci nie tylko podniesionych kwalifikacji naszych pracowników, ale również ich większej satysfakcji z pracy dla naszej firmy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA