REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Szkolenia językowe - jak rozsądnie wykorzystać pieniądze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Sieńko
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy.
Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia a zwłaszcza szkolenia językowe finansowane przynajmniej częściowo z budżetu firmy są wypadkową dwóch sił: potrzeb i możliwości (zwłaszcza finansowych) firm. W idealnej sytuacji każdemu pracownikowi możemy zapewnić taki zakres i sposób szkoleń oraz pakietów motywacyjnych, jaki tylko sobie zamarzy.

Rzeczywistość jest jednak często zupełnie inna: mamy niewielką ilość pieniędzy, z której musimy przeszkolić pracowników w zakresie umożliwiającym im pracę na danym stanowisku i, jeśli wystarczy funduszy, spróbować zaoferować im jakieś szkolenia dodatkowe.

REKLAMA

REKLAMA

W takim wypadku jednym z najczęściej wybieranych typów szkoleń są szkolenia językowe. Podnoszą one bowiem kwalifikacje pracowników, a ponieważ nie są bezpośrednio związane z ich stanowiskiem pracy, częściej są traktowane przez pracowników jako swoista nobilitacja czy element motywacyjny niż jako „zło konieczne”.

Jednakże, aby pieniądze wydane na szkolenia językowe nie były wyrzucone w błoto warto przyjrzeć się nie tylko firmom oferującym szkolenia, ale również pracownikom mającym uczestniczyć w tych kursach i dostosować nie tylko program nauczania, ale i skład grup tak, by zmaksymalizować płynące z nich korzyści. 

Polecamy: Delegowanie zadań - czyli jak przydzielać nowe obowiązki?

REKLAMA

Artykuł ten będzie więc koncentrował się na szkoleniach językowych typu ciągłego - czyli trwających minimum rok z częstotliwością zajęć przynajmniej raz w tygodniu. W tego typu szkoleniach grupy można tworzyć na podstawie różnych kryteriów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście najważniejszym kryterium wg którego dzielimy chętnych na grupy jest kryterium umiejętności lub kompetencji językowych. Ułatwia to pracę lektorom, ale przede wszystkim umożliwia słuchaczom szybkie opanowywanie kolejnych stopni „wtajemniczenia językowego”, gdyż wszyscy mają podobne podstawy.

Rola stanowisk

Kryterium to jest niestety często pomijane w przydzielaniu pracowników do grup językowych; niestety - ponieważ wpływa ono w znacznym stopniu na proces szkolenia. Mitem jest twierdzenie, że obecność w grupie bezpośredniego przełożonego jest motywująca, gdyż pracownicy czują, iż ich postępy są bacznie obserwowane. Nawet jeśli pracownicy rzeczywiście czują, że kierownik obserwuje i monitoruje ich postępy, to może to mieć działanie motywujące tylko w bardzo krótkim okresie czasu.

Zazwyczaj bowiem powoduje zamkniecie się słuchacza, skutkujące oporem w uczeniu się i wewnętrzną blokadą, które nie tylko uniemożliwiają przyswajanie wiedzy, ale również wykorzystanie tej już posiadanej. Słuchacze nie tylko starają się też unikać wypowiedzi na forum grupy, ale wręcz niechętnie uczestniczą w zajęciach.
Dodatkowo świadomość, że w grupie znajdują się osoby, którym słuchacze bezpośrednio podlegają powoduje, iż często skupiają się oni bardziej nad treścią wypowiedzi (tak aby nie powiedzieć nic „niepoprawnego politycznie”) niż nad jej formą.

Częściej więc popełniają w niej błędy, przez co nauczyciel musi częściej ingerować w wypowiedzi słuchaczy, poprawiając je. To z kolei może dawać błędne sygnały o umiejętnościach danej osoby zarówno nauczycielowi, jak i słuchaczowi i pozostałej części grupy.

Polecamy: Nowoczesne zarządzanie

Jasno więc widać, iż łączenie w grupy pracowników i ich bezpośrednich przełożonych może przynieść więcej strat niż korzyści. Może, ale oczywiście nie musi, zależy to bowiem od stosunków panujących w firmie, od samych słuchaczy i również od umiejętności nauczyciela. Warto jednak pamiętać, iż obok kryterium umiejętności, kryterium „stanowiska” może niebagatelnie wpłynąć na efekty szkolenia i poziom satysfakcji osób na nie delegowanych.

Określenie potrzeb firmy i pracowników

Firmy szkoleniowe działające obecnie na rynku oferują szeroki wachlarz szkoleń językowych dopasowanych do konkretnych potrzeb firmy. Możemy więc wysłać pracowników nie tylko na szkolenie językowe ogólne, ale i specjalistyczne takie jak: język biznesowy (i tutaj może to być język ekonomiczny czy np. bardziej nastawiony na obsługę klientów itp.), prawniczy, medyczny, farmaceutyczny, chemiczny czy techniczny. To tylko kilka przykładów z oferty szkoleniowej.

Oczywiście koszty szkoleń specjalistycznych są znacznie wyższe niż koszty szkoleń ogólnych, ale uwzględniając specyfikę naszej firmy bardziej opłacalnym może okazać się mniejszy wymiar godzinowy szkolenia ale o specjalistycznej tematyce.

Ważnym elementem decydującym o wyborze specjalizacji języka powinien jednak być stopień zaawansowania językowego grupy. Jak łatwo sobie bowiem wyobrazić, szkolenie grupy o podstawowych kompetencjach językowych z zakresu języka technicznego na pewno nie przyniesie pożądanych efektów, ponieważ słuchaczom brakować będzie podstawowych pojęć i zagadnień gramatycznych do tworzenia zrozumiałych zdań.

Szkolenia z języka specjalistycznego możemy zacząć więc dopiero wtedy, kiedy słuchacze będą mieli opanowany przynajmniej poziom A1 w oficjalnej skali poziomów biegłości językowej Rady Europy.

Wiek

Kryterium to wynika z kilku czynników: osoby starsze interesuje inna tematyka niż osoby młodsze, nierzadko różnią się też one dynamiką przyswajania wiedzy. Ponadto osoby starsze często po prostu zajmują wyższe stanowiska w firmie, co jak już wiemy może utrudniać pracę grupy. Jednakże, pomimo tych czynników kryterium wieku powinno być jedynie kryterium dodatkowym, pomocniczym w przydzielaniu pracowników do grup, gdyż w grupach mieszanych wiekowo rzadko występują problemy znacznie utrudniające naukę, a nawet jeśli się pojawią to lektor nie powinien mieć większych problemów z ich rozwiązaniem.

Patrząc na czynniki wpływające na podział pracowników na grupy można odnieść wrażenie, iż każdy pracownik powinien być kształcony sam. I taki model szkoleń językowych jest bardzo często praktykowany, zwłaszcza wobec kadry zarządzającej. Jednakże i on ma swoje minusy, m.in. w postaci braku współzawodnictwa, czy braku zróżnicowania językowego interlokutorów.

W takich wypadkach warto od czasu do czasu, na przykład raz w miesiącu łączyć słuchaczy szkolonych w trybie one-to-one w grupy o podobnych umiejętnościach i, na przykład, przeprowadzać zajęcia oparte na tzw. Case Study, czyli historiach przypadku. Dzięki temu mają oni możliwość wypowiedzenia swoich poglądów na szerszym forum, podyskutowania z kimś innym niż nauczyciel, a dodatkowo wsłuchania się w różne typy akcentów czy zapoznania z różnym słownictwem.

Podsumowując, jeśli zdecydujemy się na szkolenia językowe naszych pracowników musimy stworzyć im takie warunki, aby szkolenia te były możliwie jak najbardziej efektywne. Grupy, najlepiej 5-10 osobowe tworzymy na podstawie w/w kryteriów pamiętając, iż lepiej tworzyć mniejsze grupy o podobnym stopniu zaawansowania językowego, spotykające się rzadziej (np. raz, a nie dwa razy w tygodniu) niż duże grupy z udziałem bezpośrednich przełożonych spotykające się częściej.

Dzięki temu będziemy mieli pewność, że pieniądze wydane na szkolenia przyniosą efekty w postaci nie tylko podniesionych kwalifikacji naszych pracowników, ale również ich większej satysfakcji z pracy dla naszej firmy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA