REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin zarządu spółki z o.o.

Anna Kasza
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Regulamin zarządu spółki z o.o. / Fot. Fotolia
Regulamin zarządu spółki z o.o. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszym organem spółki z o.o. jest oczywiście zarząd, który często jest organem kolegialnym. Pojawia się wówczas problem w rozdziale obowiązków, co często spowalnia pracę zarządu. Odpowiednim rozwiązaniem może okazać się ustanowienie regulaminu, który wskaże odpowiednie obszary działalności spółki, a działania zostaną rozdzielone między członków zarządu.

Wprawdzie art. 371 § 6 k.s.h. przewiduje procedurę uchwalania regulaminu zarządu w spółce akcyjnej, to jednak w kodeksie nie przewidziano analogicznej regulacji w odniesieniu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W praktyce regulamin zarządu pozwala na ustalenie sposobu działania zarządu, bez zawierania obszernej i mocno rozbudowanej umowy spółki. Choć regulamin jest dokumentem o charakterze wewnętrznym, pozwala on w znaczny sposób usprawnić proces decyzyjny w spółce oraz usprawnić pracę organu zarządzającego. Przy okazji należy mieć na względzie treść art. 204 § 2 k.s.h., zgodnie z którym prawa członka do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich, a także art. 208 § 2 dający prawo prowadzenia spraw spółki każdemu członkowi zarządu. 

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Roczne sprawozdanie finansowe spółki z o.o.

Ustalenie treści regulaminu

Przy ustalaniu treści regulaminu należy pamiętać, że jego postanowienia nie mogą stać w sprzeczności z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, a także z postanowieniami umowy spółki. Nie mogą także w regulaminie zostać uregulowane kwestie, które powinny zostać zawarte w umowie spółki, ponieważ jego postanowienia są pochodne w stosunku do przepisów k.s.h. oraz umowy spółki.

REKLAMA

Ponieważ regulamin nie ma charakteru normatywnego, jego naruszenie przez członka zarządu, nie będzie powodowało odpowiedzialności odszkodowawczej wobec spółki. Jak wspomniano wyżej, wobec spółki członkowie zarządu podlegają ograniczeniom ustawowym, zawartym w umowie spółki, oraz w uchwałach wspólników, co jednak nie będzie wykluczało odpowiedzialności organizacyjnej (np. w postaci odwołania).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin zarządu wydaje się przy tym najodpowiedniejszym miejscem, w którym można określić podział obowiązków pomiędzy członków zarządu oraz zakres ich kompetencji. Często zasiadanie w organach spółki wiąże się z zajmowaniem pewnego stanowiska, a także nadzorowaniem i organizacją pracy danego działu firmy. Jak wskazano powyżej, choć przepisy nie regulują wprost kwestii procedury uchwalania oraz treści regulaminu zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, to jednak taki wewnętrzny dokument spółki wydaje się najodpowiedniejszym miejscem, w którym należałoby określić zakres kompetencji członków zarządu. Podkreślenia wymaga także fakt, że wprowadzenie wewnętrznego podziału kompetencji pomiędzy członków zarządu, nie spowoduje, że ich prawa zostaną ograniczone, gdyż jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 208 § 2 każdy członek zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, a postanowienia regulaminu nie mogą być sprzeczne w przepisami, o czym także wspomniano wcześniej.

Regulamin zarządu nie jest jedynym dokumentem, w którym szczegółowo można unormować zarówno prawa, jak i obowiązki. Odpowiednie zapisy mogą znaleźć się np. w uchwale powołującej do Zarządu, w kontrakcie menadżerskim (coraz częściej wykorzystywanym w praktyce), czy wreszcie w umowie o pracę, zawartej z członkiem zarządu.

Oprócz opisanego powyżej podziału kompetencji w regulaminie mogą zostać zawarte regulacje dotyczące np. podejmowania uchwał, sporządzania protokołów, odbywania posiedzeń zarządu.

Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA