Kategorie

Regulaminy pracy

Pracodawcy prywatni mogą opracować w regulacjach płacowych tzw. siatki wynagrodzeń, zwane też taryfikatorami. Taką jawność wynagrodzeń pracowników należy uznać za zachowanie przez pracodawcę zasady równego traktowania w zakresie warunków płacowych. Siatki wynagrodzeń są też ułatwieniem przy ustalaniu indywidualnych warunków wynagradzania pracowników.
Zmiany rozkładu czasu pracy są możliwe na warunkach określonych w przepisach wewnątrzzakładowych. Dotyczy to zarówno przypadków, w jakich można dokonywać zmian rozkładu czasu pracy, jak i zapisów określających dni i przedziały godzinowe, w których praca może być świadczona. Zmiana może być również dokonana na wniosek pracownika. W ten sposób można zmienić stały regulaminowy rozkład czasu pracy, a także harmonogram czasu pracy.
Przepisy kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania, jeżeli zatrudnia on co najmniej 20 pracowników nie objętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Jaki jest tryb wprowadzania regulaminu wynagradzania?
Regulamin wynagradzania jest obowiązkowy u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Co powinien zawierać regulamin wynagradzania i kiedy musi być on koniecznie wprowadzony w życie?
Najważniejszym organem spółki z o.o. jest oczywiście zarząd, który często jest organem kolegialnym. Pojawia się wówczas problem w rozdziale obowiązków, co często spowalnia pracę zarządu. Odpowiednim rozwiązaniem może okazać się ustanowienie regulaminu, który wskaże odpowiednie obszary działalności spółki, a działania zostaną rozdzielone między członków zarządu.
Niestety, mimo kolejnych postępowań i decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakładających kary pieniężne na przedsiębiorców stosujących praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, wciąż powszechną praktyką przy konstruowaniu własnych regulaminów jest  kopiowanie ich treści ze stron innych podmiotów.
Firma to nie tylko nazwa, logo, to przede wszystkim ludzie. Zostając pracownikiem danej firmy – stajemy się jej wizytówką i mamy ogromny wpływ na kształtowanie wizerunku firmy. Ważne jest aby pracownik zdawał sobie z tego sprawę, iż jest niejako jej reprezentantem. Powinien on zatem przestrzegać zasad i reguł nie rzutujących negatywnie na ocenę firmy poprzez ocenę jego samego.