REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na przygotowanie regulaminu warto poświęcić czas i pieniądze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat Mariusz Bartosiak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, mimo kolejnych postępowań i decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nakładających kary pieniężne na przedsiębiorców stosujących praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, wciąż powszechną praktyką przy konstruowaniu własnych regulaminów jest  kopiowanie ich treści ze stron innych podmiotów.

Klauzule niedozwolone

Klauzule niedozwolone, zwane też abuzywnymi to postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które nie zostały z nim indywidualnie uzgodnione, a które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając przy tym jego interesy.  Przykładowy katalog takich zapisów zawarty jest w art. 3853 kodeksu cywilnego, a bardziej szczegółowo w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce bardzo często chodzi o takie klauzule, które redukują lub wyłączają odpowiedzialność przedsiębiorcy za stan towaru czy czas dostawy, jednocześnie obarczając tymi problemami konsumenta. Powszechną praktyką jest również utrudnianie lub uniemożliwianie składania reklamacji.  

Monitorowaniem i zwalczaniem klauzul abuzywnych zajmuje się w głównej mierze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezesowi UOKiK zostało przyznane prawo kontroli wzorców stosowanych w umowach z udziałem konsumentów. W następstwie takiej kontroli Prezes UOKiK może podjąć decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazać zaniechania jej stosowania. Dodatkowo, zgodnie z art. 106 ustawy Prezes Urzędu może nałożyć na przedsiębiorcę, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten dopuścił się i to choćby nieumyślnie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Niestety, za nieznajomość prawa przedsiębiorca może ponieść odpowiedzialność nie tylko w wyniku działania samego UOKiK-u, ale także innych podmiotów.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Gdzie zgłosić roszczenia?


Swoje roszczenia zgłosić może zgłosić m.in. sam konsument, który zawarł umowę z przedsiębiorcą i uważa, że konkretne jej postanowienia naruszają jego interesy. Ponadto przedsiębiorca jest również narażony na działanie rozmaitych stowarzyszeń zajmujących się ochroną konsumentów, a także wyspecjalizowanych w tym temacie kancelarii prawnych. W szczególności działalność tych ostatnich podmiotów nasiliła się w ostatnim czasie. Sytuacja wiąże się z tym, że pozew do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeciwko firmie stosującej niedozwolone postanowienia może wytoczyć każdy, kto zgodnie z ofertą przedsiębiorcy może zawrzeć z nim umowę. Nie jest wymagane więc wymagane rzeczywiste zawarcie umowy, wystarczy istnienie takiej potencjalnej możliwości. Na niekorzyść przedsiębiorcy działa też to, że chociaż zaprzestał on stosowania klauzuli niedozwolonej to może on zostać pozwany w okresie 6 miesięcy od usunięcia tegoż postanowienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Z jakimi kosztami musi liczyć się przedsiębiorca?

REKLAMA


W razie przegrania sprawy przez pozwanego na rzecz powoda zasądzany jest zwrot kosztów zastępstwa procesowego w wysokości 60 zł, czyli wynagrodzenie dla adwokata lub radcy prawnej reprezentującego powoda. Nadto pozwany zostanie zobowiązany do zapłaty na rzecz Skarbu Państwa kwoty 600 zł tytułem opłaty od pozwu, od uiszczenia której powód był zwolniony. Wreszcie najbardziej dotkliwą sankcją, jest koszt publikacji wyroku w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, który może wynieść ok. 1000 zł. Należy pamiętać, że powyższe wyliczenie dotyczy przegrania tylko jednej sprawy, a na tym może się nie skończyć. Bardzo często zdarza się, że osoby chcące pozwać przedsiębiorcę składają oddzielne pozwy dotyczące każdego z niedozwolonych postanowień z osobna. Oczywiście w takim wypadku chodzi wyłącznie o pieniądze, albowiem  pozwany zostanie zobligowany do zwrotu kosztów zastępstwa procesowego we wskazanej wyżej kwocie 60 zł za każdą z przegranych spraw.

Postanowienia, które prawomocnym wyrokiem zostały uznane za niedozwolone nie mogą być stosowane w obrocie z udziałem konsumentów. Obecnie w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK znajduje się ponad pięć tysięcy takich postanowień i ich liczba pewnie stale będzie rosnąć. Na uwagę zasługuje decyzja z września 2013 r., w której Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowiła ukarać e-sklep optyczny Vision Express za niedozwolone postanowienia zawarte w regulaminie karą w wysokości aż 360.000 zł.

Mając na względzie powyższe, przedsiębiorcy przygotowując dokumenty potrzebne przy prowadzeniu działalności powinni korzystać z pomocy prawnika. W rezultacie koszt takiej obsługi prawnej może być bowiem o wiele niższy niż późniejsze wydatki związane z postępowaniami przed UOKiK-iem i sądem.

Zobacz również: Inkubatory przedsiębiorczości - pomoc na start

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Bartosiak & Wspólnicy sp.k.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA