REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wprowadzenie regulaminu wynagradzania jest obowiązkowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Krasnodęmbski
regulamin wynagradzania
regulamin wynagradzania

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin wynagradzania jest obowiązkowy u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Co powinien zawierać regulamin wynagradzania i kiedy musi być on koniecznie wprowadzony w życie?

Regulamin wynagradzania

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania może również zawierać postanowienia dotyczące innych świadczeń związanych z pracą, w szczególności zasady ich przyznawania.

Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Powstawanie regulaminu uzależnione jest od istnienia u pracodawcy zakładowej organizacji związkowej. Jeżeli taka istnieje pracodawca jest zobowiązany do uzgodnienia z nią regulaminu wynagrodzenia. Gdy w zakładzie pracy działa kilka organizacji związkowych, powinny one przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w sprawie regulaminu wynagradzania. W przypadku gdy działające w zakładzie związki nie przedstawią (w terminie 30 dni) wspólnie uzgodnionego stanowiska, a jedynie stanowiska odrębne, wówczas pracodawca sam ustala treść regulaminu po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk zakładowych organizacji związkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy u pracodawcy nie funkcjonują organizacje związkowe regulamin ustala samodzielnie pracodawca.

Po przygotowaniu regulaminu wynagrodzenia musi on zostać przedstawiony wszystkim pracownikom. Regulamin jest podawany pracownikom do wiadomości w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników regulamin wynagradzania wchodzi w życie.

Czy wprowadzając nowy składnik płacowy trzeba zmienić regulamin wynagradzania

Elementy regulaminu wynagradzania

Regulamin wynagradzania musi zawierać postanowienia określające warunki wynagradzania za pracę. Jest to wewnętrzny akt wydawany przez pracodawcę, który okresla m.in.:

 - systemy wynagrodzeń obowiązujące u danego pracodawcy (czasowy, akordowy, prowizyjny),

 - stawki wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych grup pracowników,

 - pozostałe składniki wynagrodzenia za pracę (np. premie, dodatki, nagrody),

 - zasady przyznawania wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, za przestój.

Jak zatrudnić pracownika tymczasowego?

Ustalenia korzystniejsze i mniej korzystne dla pracowników

REKLAMA

W przypadku, gdy postanowienia wprowadzone w życie przez regulamin wynagradzania są korzystniejsze od obowiązujących dotychczas, to z dniem wejścia w życie regulaminu zastępują one, z mocy prawa, wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy, warunki umowy o pracę lub warunki innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.

W przeciwnej sytuacji, czyli wprowadzeniu do regulaminu postanowień mniej korzystnych dla pracowników,  wprowadzone są one w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę. Oznacza to, że niekorzystna zmiana regulaminu wynagradzania nie pogarsza automatycznie sytuacji prawnej pracownika. Pracodawca może w takiej sytuacji nie przyjąć wypowiedzenia zmieniającego i po upływie okresu wypowiedzenia zakończyć współpracę z danym pracodawcą.

Składki ZUS od wynagrodzenia zmarłego pracownika

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA