REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wprowadzenie regulaminu wynagradzania jest obowiązkowe?

Jarosław Krasnodęmbski
regulamin wynagradzania
regulamin wynagradzania

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin wynagradzania jest obowiązkowy u pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników. Co powinien zawierać regulamin wynagradzania i kiedy musi być on koniecznie wprowadzony w życie?

Regulamin wynagradzania

Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania może również zawierać postanowienia dotyczące innych świadczeń związanych z pracą, w szczególności zasady ich przyznawania.

Regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Czy w związku ze zmianą regulaminu wynagradzania można wypowiedzieć warunki płacy pracownikom chronionym

Powstawanie regulaminu uzależnione jest od istnienia u pracodawcy zakładowej organizacji związkowej. Jeżeli taka istnieje pracodawca jest zobowiązany do uzgodnienia z nią regulaminu wynagrodzenia. Gdy w zakładzie pracy działa kilka organizacji związkowych, powinny one przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w sprawie regulaminu wynagradzania. W przypadku gdy działające w zakładzie związki nie przedstawią (w terminie 30 dni) wspólnie uzgodnionego stanowiska, a jedynie stanowiska odrębne, wówczas pracodawca sam ustala treść regulaminu po rozpatrzeniu odrębnych stanowisk zakładowych organizacji związkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy u pracodawcy nie funkcjonują organizacje związkowe regulamin ustala samodzielnie pracodawca.

Po przygotowaniu regulaminu wynagrodzenia musi on zostać przedstawiony wszystkim pracownikom. Regulamin jest podawany pracownikom do wiadomości w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników regulamin wynagradzania wchodzi w życie.

Czy wprowadzając nowy składnik płacowy trzeba zmienić regulamin wynagradzania

Elementy regulaminu wynagradzania

Regulamin wynagradzania musi zawierać postanowienia określające warunki wynagradzania za pracę. Jest to wewnętrzny akt wydawany przez pracodawcę, który okresla m.in.:

 - systemy wynagrodzeń obowiązujące u danego pracodawcy (czasowy, akordowy, prowizyjny),

 - stawki wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych grup pracowników,

 - pozostałe składniki wynagrodzenia za pracę (np. premie, dodatki, nagrody),

 - zasady przyznawania wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, za przestój.

Jak zatrudnić pracownika tymczasowego?

Ustalenia korzystniejsze i mniej korzystne dla pracowników

REKLAMA

W przypadku, gdy postanowienia wprowadzone w życie przez regulamin wynagradzania są korzystniejsze od obowiązujących dotychczas, to z dniem wejścia w życie regulaminu zastępują one, z mocy prawa, wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy, warunki umowy o pracę lub warunki innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy.

W przeciwnej sytuacji, czyli wprowadzeniu do regulaminu postanowień mniej korzystnych dla pracowników,  wprowadzone są one w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę. Oznacza to, że niekorzystna zmiana regulaminu wynagradzania nie pogarsza automatycznie sytuacji prawnej pracownika. Pracodawca może w takiej sytuacji nie przyjąć wypowiedzenia zmieniającego i po upływie okresu wypowiedzenia zakończyć współpracę z danym pracodawcą.

Składki ZUS od wynagrodzenia zmarłego pracownika

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA