REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wprowadzić do regulacji wewnątrzzakładowych tzw. siatkę płac

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wprowadzić do regulacji wewnątrzzakładowych tzw. siatkę płac /Fot. Fotolia
Jak wprowadzić do regulacji wewnątrzzakładowych tzw. siatkę płac /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy prywatni mogą opracować w regulacjach płacowych tzw. siatki wynagrodzeń, zwane też taryfikatorami. Taką jawność wynagrodzeń pracowników należy uznać za zachowanie przez pracodawcę zasady równego traktowania w zakresie warunków płacowych. Siatki wynagrodzeń są też ułatwieniem przy ustalaniu indywidualnych warunków wynagradzania pracowników.

REKLAMA

Zasady wynagradzania pracowników oraz ewentualnie pozostałe świadczenia związane z pracą określa m.in. regulamin wynagradzania. Zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2017 r. zasadą pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani układem ponadzakładowym ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. Natomiast prawo, a nie obowiązek, ustalania warunków wynagradzania w takim regulaminie mają pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 50 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy lub układem ponadzakładowym.

REKLAMA

Wyjątkiem jest pracodawca zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy, na podstawie którego można ustalić indywidualne warunki płacowe, który ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpi z wnioskiem o ustalenie tego regulaminu (art. 772 § 1-3 Kodeksu pracy).

Siatka płac w regulaminie wynagradzania

Do istotnych unormowań regulaminu wynagradzania należy zaliczyć wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia za określoną pracę lub na konkretnym stanowisku oraz dodatkowe składniki wynagrodzenia - w przypadku ich wprowadzenia z tytułu wykonywania danej pracy.

Mimo że przepisy tego bezpośrednio nie regulują, powszechnie stosowaną praktyką określania stawek wynagrodzenia w przepisach wewnątrzzakładowych jest opracowywanie siatek wynagrodzeń, zwanych też taryfikatorami wynagrodzeń (zaszeregowania lub płac). W tym miejscu pytanie powstaje - czy wprowadzenie do regulacji wewnętrznych siatki płac jest obowiązkiem pracodawcy, który w ten sposób realizuje zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, czy wyłącznie uprawnieniem pomocnym w realizowaniu tej zasady? Wątpliwość ta wynika z ogólnego i bliżej nieokreślonego obowiązku ustalania warunków wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.

Zobacz: Prawo dla firm

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do tej wątpliwości, należy wskazać, że regulamin wynagradzania powinien przede wszystkim określać wysokość i zasady przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. W praktyce trudno zapewnić realizację powyższego wymogu bez opracowania taryfikatora płac. Brak przejrzystych zasad wynagradzania, w tym nieopracowanie siatki płac, może być w praktyce zakwestionowane przez organy kontrolujące przestrzeganie prawa pracy. Dotyczy to szczególnie pracodawców o rozbudowanej strukturze, w ramach której funkcjonuje duża liczba stanowisk pracy, gdzie brak taryfikatora płac może uniemożliwiać właściwe przestrzeganie zasady równego traktowania w zakresie wynagradzania.

Zobacz wzór „Regulaminu wynagradzania pracowników” w zakładce Formularze i wzory na www.mp.infor.pl.

REKLAMA

Pracownicy mają prawo oczekiwać jasnych zasad, na podstawie których są ustalane ich warunki wynagradzania za pracę. Za kluczowy element regulaminu wynagradzania, zapewniający transparentność zasad wynagradzania, należy zatem uznać siatkę płac. Mimo że przepisy prawa pracy nie wskazują bezpośrednio na obowiązek jej opracowania, można uznać, że wynika on z norm prawa pracy odwołujących się zarówno do zakładowych przepisów płacowych, jak i do zasad równego traktowania w zakresie wynagradzania.

Należy podkreślić, że nie ma wątpliwości w zakresie funkcjonowania tabel zaszeregowania u pracodawców szeroko rozumianej sfery budżetowej, gdzie ich źródłem są właściwe pragmatyki służbowe.

Od siatki płac należy odróżnić tzw. wartościowanie stanowisk pracy, które jest procesem wspomagającym i poprzedzającym tworzenie siatki płac. Warto bowiem mieć na względzie, że kształtowanie siatki płac powinno być poprzedzone określeniem obiektywnych kryteriów różnicowania wynagrodzeń ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Jest to wartościowanie pracy, na podstawie którego następuje później jej wycena.

Wartościowanie stanowisk pracy nie jest obowiązkiem pracodawcy. Jednak pozwala ono na uzyskanie informacji niezbędnych dla opracowania obiektywnej siatki płac. Proces wartościowania powinien być dostosowany do specyfiki danego pracodawcy i uwzględniać obiektywne kryteria.

Konstrukcja siatki płac

W typowych przypadkach siatki płac zawierają wykazy stanowisk przyporządkowane do konkretnych kategorii, gdzie wynagrodzenie zasadnicze mieści się w określonych granicach (tzw. widełkach). Taryfikator nie powinien określać wyłącznie kwot minimalnych („od”), co może sprzyjać nadmiernej dowolności i praktykom nierównego traktowania w zakresie wynagradzania.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak wprowadzić do regulacji wewnątrzzakładowych tzw. siatkę płac

W artykule przedstawiono również zmiany w siatce płac oraz zagadnienie siatki płac i zasady równego traktowania w zakresie wynagradzania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA