REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europejska spółka jednoosobowa - nowy twór prawa handlowego

Monika Pązik
Europejska spółka jednoosobowa - nowy twór prawa handlowego. / fot. Fotolia
Europejska spółka jednoosobowa - nowy twór prawa handlowego. / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przyjęła projekt nowelizacji dyrektywy dotyczącej jednoosobowych spółek prawa handlowego. Powstanie nowy twór prawny, czyli europejska spółka jednoosobowa, w której możliwy będzie tylko jeden udział a wysokość kapitału minimalnego nie będzie określona. W jaki sposób założyć taką spółkę? Jakie są zasady reprezentacji?

Projekt europejskiej spółki jednoosobowej pojawił się już w latach poprzednich. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z 2009 r. (2009/102/WE) reguluje funkcjonowanie jednoosobowych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Jednakże z biegiem lat okazało się, iż wskazane regulacje nie są wystarczające i 9 kwietnia 2014 r. Komisja Europejska przyjęła projekt nowelizacji wskazanej dyrektywy, która miałaby na celu ujednolicenie przepisów dotyczących jednoosobowych spółek prawa handlowego. Zmiany spowodowałyby znaczne ułatwienie w zakładaniu tego rodzaju spółek, głównie w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Głównym zamierzeniem jest bowiem dopasowanie i harmonizacja praw krajowych państw członkowskich dotyczących jednoosobowych spółek z o.o. Narzędziem, które ma przyczynić się do harmonizacji ma być nowa dyrektywa o europejskiej spółce jednoosobowej, czyli tzw. SUP (Societas Unius Personae), dzięki której urzeczywistni się swoboda przedsiębiorczości, dająca możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w każdym kraju Unii Europejskiej na takich samych zasadach.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Spółka z o.o. bez kapitału zakładowego?

Założenie i rejestracja spółki

REKLAMA

Europejska spółka jednoosobowa stanowiłaby pewien rodzaj krajowych jednoosobowych spółek z o.o. Przede wszystkim założycielem tej spółki będzie mogła być każda osoba fizyczna bądź prawna, czy też inna jednoosobowa spółka. Co ważne, regulacje krajowe nie będą mogły wprowadzić regulacji zabraniających europejskim spółkom bycia jedynymi wspólnikami innych spółek.

Nową spółkę będzie można zarejestrować w tradycyjny sposób za pomocą papierowych formularzy bądź drogą elektroniczną. Oznacza to, że wszystkie państwa członkowskie będą zobowiązane do zapewnienia elektronicznego systemu rejestracji spółek bez udziału notariusza. Proces rejestracji będzie odbywał się za pomocą wyłącznie jednolitego formularza, który będzie zawierał wzór aktu założycielskiego. Dodatkowo rejestracji będzie należało dokonać w kraju siedziby statutowej w taki sposób, aby nie była wymagana fizyczna prezentacja założycieli. W ciągu trzech dni roboczych zostanie wydany certyfikat potwierdzający dokonanie rejestracji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udziały w spółce

REKLAMA

Europejska spółka jednoosobowa będzie miała wyłącznie jeden, niepodzielny udział. Istnieje wyjątek od tej zasady, jeżeli prawo krajowe dopuszcza współuprawnienie kilku osób do jedynego udziału. Przykład stanowi art. 184 kodeksu spółek handlowych. W polskiej regulacji osoby współuprawnione do udziału mogą być w częściach ułamkowych bądź łącznie i nabyć prawo w drodze spadku, na współwłasność lub w drodze egzekucji. Ważne jest, że współuprawnieni wspólnie zarządzają udziałem oraz ponoszą solidarną odpowiedzialność, jednakże prawa z udziału wykonują przez wspólnego przedstawiciela. W odniesieniu do europejskiej spółki jednoosobowej, dyrektywa wyłącza możliwość zarządzania prawami z udziału przez przedstawiciela.

Dodatkowo dyrektywa europejska zniesie wymóg ustalenia minimalnego kapitału zakładowego. Oznacza to, że dla strefy euro kapitał będzie mógł wynosić nawet 1 euro, a w państwach spoza strefy – inną minimalną jednostkę walutową, np. 1 zł.

Spółka za złotówkę lub bez kapitału, proponowane zmiany od 2015 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA