REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

REKLAMA

REKLAMA

Jak zawsze wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w technice motoryzacyjnej posiada wśród kierowców firmowych i flotowców swoich gorących zwolenników, ale również całą masę przeciwników. Tak było między innymi w przypadku obowiązkowych zagłówków, tak samo było w przypadku wprowadzenia pasów bezpieczeństwa i tak samo jest w przypadku systemu ABS.

System ABS, mimo że funkcjonuje w masowej produkcji samochodów już od przeszło 30 lat to w dalszym ciągu opinie na jego temat są różne.
Z czego to wynika? Otóż zasadniczy problem polega na stosunkowo rzadkim wykorzystywaniu tego systemu w codziennej jeździe szczególnie w sytuacjach niebezpiecznych a przez to braku świadomości jakie zalety posiada ABS.

REKLAMA

Czym jest ABS?

REKLAMA

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) – to system zapobiegający zablokowaniu kół w trakcie hamowania.
Stworzony został właśnie z myślą o wyeliminowaniu tego niekorzystnego zjawiska, którego konsekwencją może być przede wszystkim utrata sterowalności pojazdu, czy wprowadzenie go w poślizg poprzez zablokowanie kół. Ponadto kierowca prowadząc samochód wyposażony w system ABS ma zdecydowanie łatwiejsze zadanie podczas hamowania w zakręcie, czy też podczas hamowania awaryjnego, w trakcie którego konieczne jest ominięcie przeszkody.

Wbrew potocznej opinii nie zapewnia on jednak skrócenia drogi hamowania. Droga hamowania samochodu wyposażonego w ten system lub bez niego jest podobna i uzależniona jest od kilku czynników. Tymi najistotniejszymi oczywiście są zawsze na pierwszym miejscu umiejętności kierowcy (nie mam tu na myśli przejechanych 2 milionów kilometrów, czy „20 lat za kółkiem”) oraz nawierzchnia.

Polecamy: Jak przygotować firmowy samochód przed zimowymi podróżami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiem, wiem… wielu kierowców już przypomina sobie sytuacje hamowania przed skrzyżowaniem gdzie nierówna nawierzchnia (zrolowany asfalt czy kostka brukowa) doprowadziła do nagłego zmniejszenia skuteczności hamulców przez co można było z bardzo bliskiej perspektywy zobaczyć przerażoną twarz kierowcy poprzedzającego nas samochodu. Z reguły takie sytuacje kończą się tylko stresem i przeklinaniem na ABS choć w tej konkretnej sytuacji również winny jest kierowca, który niestety nie zna zasad obsługi systemu ABS.
I właśnie taka sytuacja kreuje negatywne opinie o tym systemie.

Rzeczywiście - ABS nie jest święty – jest tylko bezduszną maszyną zaprogramowaną do jak najlepszej pracy w ściśle określonych warunkach – na normalnych drogach. A my kierowcy musimy brać pod uwagę takie wyjątkowe czynniki jak polskie drogi – w końcu to my je eksploatujemy więc wiemy jak jest.

Chciałbym abyśmy zastanowili się raczej na prawdziwie niebezpiecznych sytuacjach i zaletach jakie niesie ze sobą system ABS. Przeanalizujmy więc jedną z nich.

Hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody

REKLAMA

Aby przybliżyć sytuację proponuję uruchomić wyobraźnię: jedziemy sobie spokojnie niezbyt szybko jak na nasze warunki (40 - 50 km/h). Widoczność jest bardzo dobra, ulica niezbyt szeroka – generalnie pełny luz. Jak zawsze w takich sytuacjach myślimy o różnych sprawach bo przecież natężenie ruchu nie jest duże.

Nagle z pomiędzy zaparkowanych na chodniku samochodów wyskakuje przed nasz samochód dziecko! Jesteśmy doświadczonymi kierowcami więc wiemy, że zabraknie drogi na zatrzymanie samochodu – trzeba będzie hamować i omijać.

Jak to wygląda w przypadku hamowania z systemem ABS?

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – ABS działa
  • omijamy pewnym i jednocześnie precyzyjnym skrętem w lewo dziecko, w dalszym ciągu bardzo mocno trzymając wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc wracamy z powrotem na nasz pas w dalszym ciągu trzymając oba pedały. Samochód stoi.

W trakcie całego manewru hamowania awaryjnego w samochodzie z ABS’em hamując skutecznie możemy swobodnie omijać.

A teraz samochód bez ABS.

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – blokujemy koła.
  • chcąc wykonać skręt musimy puścić hamulec na około sekundę, aby koła na nowo zaczęły się obracać. Puściliśmy…. Obracają się.
  • możemy wykonać skręt.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc musimy wrócić z powrotem na nasz pas. Prędkość jest jeszcze zbyt duża aby jednym skrętem wrócić na nasz pas. A więc znów kopiemy w hamulec – stres! Znów zablokowaliśmy koła.
  • znów trzeba hamulec puścić, aby koła zaczęły się toczyć. Toczą się więc wykonujemy skręt w prawo.
  • samochód jedzie wprost w zaparkowane na prawym chodniku samochody. Kopiemy więc w hamulec. Być może uda się przed nimi zatrzymać… Na szczęście udało się. Stoimy.

I w tym miejscu pojawi się tyle opinii na temat tego manewru ilu kierowców. I każdy będzie przekonany, że ma rację, a autor to piiiiii….. Zupełnie jak u cioci na imieninach podczas rozmowy o polityce – mam rację?

A ja chciałbym pominąć kwestię techniki wykonywania samego manewru – w końcu artykuł jest o systemie. Chcę jednak zaznaczyć jedną drobną kwestię.

Różnica w ilości czynności jakie musimy wykonać w stresie w czasie zaledwie 3-4 sekund jest porażająca. A im jest ich mniej tym jesteśmy precyzyjniejsi.

Powyższy przykład to tylko jeden z podstawowych manewrów jakie od 10 lat pojawiają się na szkoleniach w Szkole Jazdy Subaru. Każdy kierowca najczęściej pracownik flotowy z niemałym doświadczeniem za kierownicą jest dokładnie do manewru przygotowany, wszystkie wątpliwości omówione, jest w pełni skupiony i… Na 10 osób 9 z nich wykonuje ten manewr nieprawidłowo! Dopiero po trzecim, czwartym powtórzeniu coś z tego zaczyna wychodzić. A ja jeszcze doleję oliwy do ognia – każdy z nich ma łatwiej bo ma ABS.

Na szczęście w 2004 roku system ABS zagościł na stałe we wszystkich nowych konstrukcjach samochodów na terenie Unii Europejskiej. Taką samą przyszłość wróżę systemowi ESP, o którym w pigułce opowiem w kolejnym artykule.

A zatem drogie Panie, drodzy Panowie. Systemy, które na stałe zadomowiły w naszych samochodach działają prawidłowo tylko wtedy gdy potrafimy z nich korzystać. Zachęcam więc do ich poznawania podczas szkoleń w renomowanych szkołach doskonalenia techniki jazdy, gdzie instruktor to człowiek z potężnym doświadczeniem edukacyjnym w zakresie bezpiecznej jazdy nie zaś młody gniewny ścigant tylko z tytułami.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową?

Hamowanie bez systemu ABS.
Hamowanie z systemem ABS.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA