REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?
Firmowe auto - z ABS-em czy bez?

REKLAMA

REKLAMA

Jak zawsze wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań w technice motoryzacyjnej posiada wśród kierowców firmowych i flotowców swoich gorących zwolenników, ale również całą masę przeciwników. Tak było między innymi w przypadku obowiązkowych zagłówków, tak samo było w przypadku wprowadzenia pasów bezpieczeństwa i tak samo jest w przypadku systemu ABS.

System ABS, mimo że funkcjonuje w masowej produkcji samochodów już od przeszło 30 lat to w dalszym ciągu opinie na jego temat są różne.
Z czego to wynika? Otóż zasadniczy problem polega na stosunkowo rzadkim wykorzystywaniu tego systemu w codziennej jeździe szczególnie w sytuacjach niebezpiecznych a przez to braku świadomości jakie zalety posiada ABS.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest ABS?

ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) – to system zapobiegający zablokowaniu kół w trakcie hamowania.
Stworzony został właśnie z myślą o wyeliminowaniu tego niekorzystnego zjawiska, którego konsekwencją może być przede wszystkim utrata sterowalności pojazdu, czy wprowadzenie go w poślizg poprzez zablokowanie kół. Ponadto kierowca prowadząc samochód wyposażony w system ABS ma zdecydowanie łatwiejsze zadanie podczas hamowania w zakręcie, czy też podczas hamowania awaryjnego, w trakcie którego konieczne jest ominięcie przeszkody.

Wbrew potocznej opinii nie zapewnia on jednak skrócenia drogi hamowania. Droga hamowania samochodu wyposażonego w ten system lub bez niego jest podobna i uzależniona jest od kilku czynników. Tymi najistotniejszymi oczywiście są zawsze na pierwszym miejscu umiejętności kierowcy (nie mam tu na myśli przejechanych 2 milionów kilometrów, czy „20 lat za kółkiem”) oraz nawierzchnia.

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować firmowy samochód przed zimowymi podróżami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiem, wiem… wielu kierowców już przypomina sobie sytuacje hamowania przed skrzyżowaniem gdzie nierówna nawierzchnia (zrolowany asfalt czy kostka brukowa) doprowadziła do nagłego zmniejszenia skuteczności hamulców przez co można było z bardzo bliskiej perspektywy zobaczyć przerażoną twarz kierowcy poprzedzającego nas samochodu. Z reguły takie sytuacje kończą się tylko stresem i przeklinaniem na ABS choć w tej konkretnej sytuacji również winny jest kierowca, który niestety nie zna zasad obsługi systemu ABS.
I właśnie taka sytuacja kreuje negatywne opinie o tym systemie.

Rzeczywiście - ABS nie jest święty – jest tylko bezduszną maszyną zaprogramowaną do jak najlepszej pracy w ściśle określonych warunkach – na normalnych drogach. A my kierowcy musimy brać pod uwagę takie wyjątkowe czynniki jak polskie drogi – w końcu to my je eksploatujemy więc wiemy jak jest.

Chciałbym abyśmy zastanowili się raczej na prawdziwie niebezpiecznych sytuacjach i zaletach jakie niesie ze sobą system ABS. Przeanalizujmy więc jedną z nich.

Hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody

Aby przybliżyć sytuację proponuję uruchomić wyobraźnię: jedziemy sobie spokojnie niezbyt szybko jak na nasze warunki (40 - 50 km/h). Widoczność jest bardzo dobra, ulica niezbyt szeroka – generalnie pełny luz. Jak zawsze w takich sytuacjach myślimy o różnych sprawach bo przecież natężenie ruchu nie jest duże.

Nagle z pomiędzy zaparkowanych na chodniku samochodów wyskakuje przed nasz samochód dziecko! Jesteśmy doświadczonymi kierowcami więc wiemy, że zabraknie drogi na zatrzymanie samochodu – trzeba będzie hamować i omijać.

Jak to wygląda w przypadku hamowania z systemem ABS?

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – ABS działa
  • omijamy pewnym i jednocześnie precyzyjnym skrętem w lewo dziecko, w dalszym ciągu bardzo mocno trzymając wciśnięte pedały sprzęgła i hamulca.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc wracamy z powrotem na nasz pas w dalszym ciągu trzymając oba pedały. Samochód stoi.

W trakcie całego manewru hamowania awaryjnego w samochodzie z ABS’em hamując skutecznie możemy swobodnie omijać.

A teraz samochód bez ABS.

  • kopiemy z pełną agresją w hamulec i sprzęgło – w końcu jest stres – blokujemy koła.
  • chcąc wykonać skręt musimy puścić hamulec na około sekundę, aby koła na nowo zaczęły się obracać. Puściliśmy…. Obracają się.
  • możemy wykonać skręt.
  • z naprzeciwka lewym pasem jedzie samochód więc musimy wrócić z powrotem na nasz pas. Prędkość jest jeszcze zbyt duża aby jednym skrętem wrócić na nasz pas. A więc znów kopiemy w hamulec – stres! Znów zablokowaliśmy koła.
  • znów trzeba hamulec puścić, aby koła zaczęły się toczyć. Toczą się więc wykonujemy skręt w prawo.
  • samochód jedzie wprost w zaparkowane na prawym chodniku samochody. Kopiemy więc w hamulec. Być może uda się przed nimi zatrzymać… Na szczęście udało się. Stoimy.

I w tym miejscu pojawi się tyle opinii na temat tego manewru ilu kierowców. I każdy będzie przekonany, że ma rację, a autor to piiiiii….. Zupełnie jak u cioci na imieninach podczas rozmowy o polityce – mam rację?

A ja chciałbym pominąć kwestię techniki wykonywania samego manewru – w końcu artykuł jest o systemie. Chcę jednak zaznaczyć jedną drobną kwestię.

Różnica w ilości czynności jakie musimy wykonać w stresie w czasie zaledwie 3-4 sekund jest porażająca. A im jest ich mniej tym jesteśmy precyzyjniejsi.

Powyższy przykład to tylko jeden z podstawowych manewrów jakie od 10 lat pojawiają się na szkoleniach w Szkole Jazdy Subaru. Każdy kierowca najczęściej pracownik flotowy z niemałym doświadczeniem za kierownicą jest dokładnie do manewru przygotowany, wszystkie wątpliwości omówione, jest w pełni skupiony i… Na 10 osób 9 z nich wykonuje ten manewr nieprawidłowo! Dopiero po trzecim, czwartym powtórzeniu coś z tego zaczyna wychodzić. A ja jeszcze doleję oliwy do ognia – każdy z nich ma łatwiej bo ma ABS.

Na szczęście w 2004 roku system ABS zagościł na stałe we wszystkich nowych konstrukcjach samochodów na terenie Unii Europejskiej. Taką samą przyszłość wróżę systemowi ESP, o którym w pigułce opowiem w kolejnym artykule.

A zatem drogie Panie, drodzy Panowie. Systemy, które na stałe zadomowiły w naszych samochodach działają prawidłowo tylko wtedy gdy potrafimy z nich korzystać. Zachęcam więc do ich poznawania podczas szkoleń w renomowanych szkołach doskonalenia techniki jazdy, gdzie instruktor to człowiek z potężnym doświadczeniem edukacyjnym w zakresie bezpiecznej jazdy nie zaś młody gniewny ścigant tylko z tytułami.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową?

Hamowanie bez systemu ABS.
Hamowanie z systemem ABS.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA