REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

REKLAMA

REKLAMA

Zima to okres zdecydowanie najtrudniejszy dla kierowców. To właśnie wtedy dochodzi najczęściej do wypadków, choć większość z nich nie jest aż tak groźna jak te z okresu jesiennego czy letniego. Co sprawia, że popełniamy tak wiele błędów zimą?

Każdy zdecydowanie powie, że jest ślisko. I macie rację. Wszyscy o tym wiemy, ale ja sięgnąłbym głębiej do sedna problemu. Przecież wypadek to nic innego jak splot nieszczęśliwych wydarzeń – bardzo rzadko jednego. Śliska nawierzchnia to tylko jeden element. A zatem jeśli dobrze się przygotujemy do jazdy zimą to z całą pewnością można powiedzieć, że do celu dojedziemy bezpiecznie.

REKLAMA

Warto, więc zwrócić uwagę na kilka zasadniczych elementów przygotowujących nasz samochód do jazdy zimą.

Pierwszym z nich jest jego stan techniczny. Tu zakładam, że samochód jest w pełni sprawny technicznie. Inne rozwiązanie nie zapewni nam pełnego bezpieczeństwa w tym zakresie. Skupmy się, więc na dobrej jakości czterech zimowych oponach. Ich minimalna głębokość bieżnika nie powinna w najpłytszym jego miejscu spaść poniżej 4 milimetrów.

O takich oczywistościach każdy kierowca wie. Niewielu jednak jest świadomych jak diametralnie zmienia się trakcja samochodu, gdy opona zimowa jest starsza niż 4 lata.

Czy też wtedy, gdy wyposażyliśmy nasz samochód w opony różnych modeli lub o znacznej różnicy w głębokości bieżnika. O ile w pierwszym przypadku tracimy w zasadzie tylko albo aż przyczepność to już druga sytuacja może dla nas być niebezpieczna. Taki samochód szczególnie w trudnych sytuacjach może zachowywać się nieprzewidywalnie (zdecydowanie łatwiej wprowadzić go w poślizg, podobnie jak wtedy, gdy jedna z opon ma mniejsze ciśnienie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy zatem. W przypadku opon poza głębokością bieżnika niezwykle ważnym elementem jest ich wiek, równomierne zużycie oraz prawidłowe ciśnienie.

REKLAMA

Należy również zwrócić uwagę na widoczność. Zaczynamy więc od uzupełnienia zbiornika do spryskiwaczy płynem zimowym. Zastanówmy się również, czy pióra naszych wycieraczek nie rozmazują brudu na szybie. Kolejnym elementem znacząco wpływającym na widoczność jest oczywiście odśnieżenie/odlodzenie wszystkich szyb samochodowych. Dla własnego komfortu zaopatrzmy się w skrobaczkę do szyb oraz miotełkę.

Uwaga! W trakcie odśnieżania szyb nie zapomnijmy o oczyszczeniu maski wraz z wlotami powietrza i dyszami spryskiwaczy. W czasie jazdy zdmuchiwany z maski śnieg będzie skutecznie ograniczał nam widoczność. Bezwzględnie musimy oczyścić z warstwy śniegu dach – to już nakaz wynikający z obowiązujących przepisów. Ma on jednak takie samo uzasadnienie jak w przypadku zaśnieżonej maski, choć ograniczenie widoczności nie dotyczy nas, lecz innych uczestników ruchu.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową

Niemałym problemem są parujące szyby. Przyczyną tego zjawiska jest wilgoć znajdująca się w samochodzie. W okresie zimowym największe pokłady wilgoci znajdują się chodniczkach samochodowych. Problem z reguły nie istnieje, gdy samochód wyposażony jest w klimatyzację, która w czasie swojej pracy osusza powietrze. Nieliczni jednak przedstawiciele handlowi dysponują takim wyposażeniem. Jak sobie w takim przypadku radzić?

Kluczową rolę do odegrania oczywiście poza kierowcami mają w tym przypadku fleet managerowie. Powinni oni wyposażyć samochody bez klimatyzacji w gumowe chodniczki, które w przeciwieństwie do welurowych nie chłoną wilgoci i tym samym są łatwiejsze do osuszenia.

Stosując tych kilka sugestii wraz dbałością o nienaganny stan techniczny samochodu redukujemy do minimum całą paletę potencjalnych przyczyn mających wpływ na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Teraz pozostaje przygotować samych siebie do jazdy, a więc krótka rozgrzewka, odpowiedni ubiór, pozycja za kierownicą i … no właśnie. Pozycja za kierownicą. Ponieważ jest to fundament naszej jazdy, dlatego kolejny artykuł poświęcę pozycji za kierownicą – w czasie jazdy samochodem rzecz jasna.

Polecamy: Ekodriving dla firm - technika jazdy - poradnik

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

REKLAMA

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

Dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę?

Levis Strauss czy Beko - dlaczego duże, międzynarodowe firmy opuszczają Polskę? Przyjrzyjmy się przyczynom i skutkom. Jak należy reagować na tego typu odejścia z polskiego rynku?

REKLAMA

Przedsiębiorca na etacie nadal z podwójną składką zdrowotną

Ministerstwo Zdrowia udzieliło odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie składki zdrowotnej w przypadku łączenia pracy na etacie z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynika z niej, iż obecnie nie są planowane zmiany legislacyjne ingerujące w zasadę odprowadzania składki od każdego tytułu odrębnie.

Weryfikacja kontrahenta na białej liście VAT może być skomplikowana

Przedsiębiorca, aby nie stracić możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych, musi upewnić się, że w dniu realizacji przelewu konto odbiorcy znajduje się na białej liście VAT. Jednak od tej reguły istnieją pewne wyjątki. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że w sytuacji, gdy przelew jest realizowany przez pośrednika, istotna jest data wydania mu pisemnej dyspozycji przelewu. Przepisy jednoznacznie wskazują na konieczność weryfikacji rachunku w wykazie "na dzień zlecenia przelewu". 

REKLAMA