REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą

REKLAMA

REKLAMA

Zima to okres zdecydowanie najtrudniejszy dla kierowców. To właśnie wtedy dochodzi najczęściej do wypadków, choć większość z nich nie jest aż tak groźna jak te z okresu jesiennego czy letniego. Co sprawia, że popełniamy tak wiele błędów zimą?

Każdy zdecydowanie powie, że jest ślisko. I macie rację. Wszyscy o tym wiemy, ale ja sięgnąłbym głębiej do sedna problemu. Przecież wypadek to nic innego jak splot nieszczęśliwych wydarzeń – bardzo rzadko jednego. Śliska nawierzchnia to tylko jeden element. A zatem jeśli dobrze się przygotujemy do jazdy zimą to z całą pewnością można powiedzieć, że do celu dojedziemy bezpiecznie.

REKLAMA

REKLAMA

Warto, więc zwrócić uwagę na kilka zasadniczych elementów przygotowujących nasz samochód do jazdy zimą.

Pierwszym z nich jest jego stan techniczny. Tu zakładam, że samochód jest w pełni sprawny technicznie. Inne rozwiązanie nie zapewni nam pełnego bezpieczeństwa w tym zakresie. Skupmy się, więc na dobrej jakości czterech zimowych oponach. Ich minimalna głębokość bieżnika nie powinna w najpłytszym jego miejscu spaść poniżej 4 milimetrów.

O takich oczywistościach każdy kierowca wie. Niewielu jednak jest świadomych jak diametralnie zmienia się trakcja samochodu, gdy opona zimowa jest starsza niż 4 lata.

REKLAMA

Czy też wtedy, gdy wyposażyliśmy nasz samochód w opony różnych modeli lub o znacznej różnicy w głębokości bieżnika. O ile w pierwszym przypadku tracimy w zasadzie tylko albo aż przyczepność to już druga sytuacja może dla nas być niebezpieczna. Taki samochód szczególnie w trudnych sytuacjach może zachowywać się nieprzewidywalnie (zdecydowanie łatwiej wprowadzić go w poślizg, podobnie jak wtedy, gdy jedna z opon ma mniejsze ciśnienie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy zatem. W przypadku opon poza głębokością bieżnika niezwykle ważnym elementem jest ich wiek, równomierne zużycie oraz prawidłowe ciśnienie.

Należy również zwrócić uwagę na widoczność. Zaczynamy więc od uzupełnienia zbiornika do spryskiwaczy płynem zimowym. Zastanówmy się również, czy pióra naszych wycieraczek nie rozmazują brudu na szybie. Kolejnym elementem znacząco wpływającym na widoczność jest oczywiście odśnieżenie/odlodzenie wszystkich szyb samochodowych. Dla własnego komfortu zaopatrzmy się w skrobaczkę do szyb oraz miotełkę.

Uwaga! W trakcie odśnieżania szyb nie zapomnijmy o oczyszczeniu maski wraz z wlotami powietrza i dyszami spryskiwaczy. W czasie jazdy zdmuchiwany z maski śnieg będzie skutecznie ograniczał nam widoczność. Bezwzględnie musimy oczyścić z warstwy śniegu dach – to już nakaz wynikający z obowiązujących przepisów. Ma on jednak takie samo uzasadnienie jak w przypadku zaśnieżonej maski, choć ograniczenie widoczności nie dotyczy nas, lecz innych uczestników ruchu.

Polecamy: Jak zima wpływa na flotę firmową

Niemałym problemem są parujące szyby. Przyczyną tego zjawiska jest wilgoć znajdująca się w samochodzie. W okresie zimowym największe pokłady wilgoci znajdują się chodniczkach samochodowych. Problem z reguły nie istnieje, gdy samochód wyposażony jest w klimatyzację, która w czasie swojej pracy osusza powietrze. Nieliczni jednak przedstawiciele handlowi dysponują takim wyposażeniem. Jak sobie w takim przypadku radzić?

Kluczową rolę do odegrania oczywiście poza kierowcami mają w tym przypadku fleet managerowie. Powinni oni wyposażyć samochody bez klimatyzacji w gumowe chodniczki, które w przeciwieństwie do welurowych nie chłoną wilgoci i tym samym są łatwiejsze do osuszenia.

Stosując tych kilka sugestii wraz dbałością o nienaganny stan techniczny samochodu redukujemy do minimum całą paletę potencjalnych przyczyn mających wpływ na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy.

Teraz pozostaje przygotować samych siebie do jazdy, a więc krótka rozgrzewka, odpowiedni ubiór, pozycja za kierownicą i … no właśnie. Pozycja za kierownicą. Ponieważ jest to fundament naszej jazdy, dlatego kolejny artykuł poświęcę pozycji za kierownicą – w czasie jazdy samochodem rzecz jasna.

Polecamy: Ekodriving dla firm - technika jazdy - poradnik

Jak przygotować samochód i kierowcę flotowego do jazdy zimą
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

REKLAMA

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

REKLAMA

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA