REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak stosować eko driving w firmie – opony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Jak stosować eko driving w firmie – opony
Jak stosować eko driving w firmie – opony

REKLAMA

REKLAMA

Zanim przejdę do samej techniki jazdy eko przypomnijmy sobie zasadniczy cel eko drivingu. Oczywiście jest nim oszczędność finansowa zarówno ta chwilowa obserwowana przez nas na stacji benzynowej, jak i ta długofalowa dotycząca układu jezdnego, hamulcowego itd.

Zastanówmy się teraz, nad którymi elementami warto się skupić, aby zaoszczędzić parę złotych w portfelu.
1. paliwo – niewątpliwie najważniejszy element. To dzięki ograniczeniu zużycia paliwa osiągamy największe korzyści. Jednocześnie ten element jest najłatwiejszy do przewidzenia.
2. opony – w ich przypadku poza standardowym zużyciem łatwym do przewidzenia występuje również nadmierne zużycie związane z nieprawidłowym ciśnieniem w oponie.
3. hamulce i sprzęgło.
4. pozostałe (zawieszenie, przeniesienie napędu, urządzenia pokładowe…)

REKLAMA

Oczywiście wielu doświadczonych kierowców wspomni w tym miejscu o łożyskach, luzach w układzie jezdnym i zawieszenia, czy o zacierających się hamulcach… i z pewnością wielu innych czynnikach. Umówmy się, zatem, że w kontekście eko driving rozpatrujemy samochód technicznie w pełni sprawny, bo tylko taki jest nie tylko bezpieczny, ale również pozwoli na pewne oszczędności – to jest oczywiste.

Od czego więc zacząć? Na razie jeszcze nie jedziemy, a więc pierwszą kwestią jest ciśnienie powietrza w oponach. I tym właśnie dzisiaj się zajmiemy.

REKLAMA

Niby nic nadzwyczajnego. Wszyscy przecież wiemy, że zalecenia producenta są wynikiem długotrwałych badań oraz wielu lat doświadczeń. A zatem ciśnienie powietrza w naszych seryjnych oponach powinno być takie jak zaleca producent. To zapewni przede wszystkim najlepszą trakcję, a więc bezpieczeństwo oraz optymalne warunki z punktu widzenia eko drivingu.

Niestety nie wystarczy bazować na sprawdzeniu ciśnienia przez wulkanizatora podczas zmiany kół z letnich na zimowe oraz z zimowych na letnie. A to dlatego, że opona jest jednym z niewielu elementów najbardziej narażonych na uszkodzenia oraz pracę w ekstremalnych warunkach i to od kierowcy zależy, jakie warunki jej zapewni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A zatem zanim wsiądziemy do samochodu rzućmy okiem na kształt opon porównując je. Każdy kierowca z pewnością „na oko” zauważy większą nieprawidłowość, doświadczony zaś kierowca zauważy nawet niewielki ubytek powietrza. Jeśli którekolwiek koło budzi naszą wątpliwość sprawdźmy to na najbliższej stacji benzynowej, czy też u wulkanizatora.

Sceptykom tej metody od razu tłumaczę. Nie chodzi o bieganie w kółko samochodu z ciśnieniomierzem w dodatku w garniturze i białej koszuli czy też w szpileczkach. To przecież brzmi niepoważnie. Ale przyznacie sami, że lepszy jest ten jeden nawykowy rzut oka na nasz samochód niż jazda „na kapciu”, czy narażanie się na gimnastykę z podnośnikiem i ironiczne uśmieszki przejeżdżających obok kierowców.

Polecamy: Eko driving - moda czy konieczność

REKLAMA

Ale gdzie tu eko driving? No właśnie w oponie! I w tym miejscu pojawia się konkret. Jeśli w naszej oponie będzie mniej powietrza o 0,2-0,3 MPa (około 10%) niż zaleca producent, wówczas:
a/ zużycie paliwa wzrasta o około 7% - „przedstawiciele handlowi” pewnie machną na to ręką, ale wówczas…
b/ ryzykujemy szybszym uszkodzeniem opony oraz felgi na naszych pięknych drogach – tu już żaden z nich nie chciałby się pobrudzić i tracić czas, a co gorsza…
c/ przy jeździe z prędkością około 100 km/h przez około 15 minut tarcie wewnętrzne w oponie doprowadza do jej rozwulkanizowania, czego konsekwencją może być jej wystrzał.

Jak widać z powyższego - niby taki drobiazg – nieco mniejsze ciśnienie, a ile nas może kosztować! Tym bardziej, że konsekwencje z ogólnie rzecz biorąc nieprawidłowego ciśnienia w oponach sięgają znacznie dalej. O tym jednak szerzej chętnie opowiem np. przy okazji praktycznych szkoleń z zakresu doskonalenia techniki jazdy.

A więc Panowie i Panie – fleet managerowie – wywierajcie delikatnie presję na użytkownikach samochodów służbowych w tej kwestii szczególnie, jeśli macie do czynienia z sytuacją z punktu b lub c.

A zatem warto codziennie wizualnie oceniać stan opon. Jeśli tylko zauważyliśmy nawet najmniejsze oznaki dziwnego prowadzenia się samochodu, pierwsze kroki skierujmy na stację benzynową posiadającą sprawny ciśnieniomierz lub najlepiej podjedźmy wulkanizatora.

Pamiętajmy jednak: prawidłowe wskazanie ciśnienia otrzymamy tylko podczas pomiaru na zimnych oponach.

Polecamy: serwis Leasing

Eko driving w firmie – opony
Eko driving w firmie – opony
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA