REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 3

Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Eko driving dla firm - technika jazdy
Eko driving dla firm - technika jazdy

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich odcinkach dotyczących eko drivingu ogólnie omówiłem jego zasady oraz skupiłem się na najważniejszym elemencie naszego samochodu - oponie. A zatem najwyższy czas, aby poświęcić ten odcinek na technikę jazdy eko wykorzystywaną w ruchu.

Poniżej w punktach przedstawię kilka najważniejszych elementów pozwalających na generowanie znaczących oszczędności związanych z eksploatacją samochodów oraz w dalszej części ich rozwinięcie.

REKLAMA

1. ruszanie, zmiana biegów i prędkość,
2. hamowanie,
3. wyprzedzanie i pokonywanie zakrętów,
4. postój i uruchamianie silnika.

Hamowanie

Zgodnie z zasadą płynnej jazdy, która jest fundamentem eko drivingu starajmy się wykorzystywać przede wszystkim technikę hamowania silnikiem. Rozpoczynajmy więc wytracanie prędkości jak najwcześniej poprzez redukcję biegów pozostawiając moment uruchomienia hamulców na sam koniec.

To właśnie ten element jest najtrudniejszy ponieważ wymaga od kierowcy ciągłej analizy sytuacji drogowej oraz przewidywania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowanie największym problemem jaki obserwuję podczas szkoleń eko jest nadużywanie hamulców. Wynika on właśnie z niepewności kierowcy co do sytuacji drogowej, Przyczyną tej niepewności jest zbyt krótkowzroczna obserwacja drogi. Częstym błędem przy dojeżdżaniu do skrzyżowań jest zbyt wczesne wyrzucanie samochodu na luz.

Pamiętajmy! Podczas jazdy na biegu jałowym (luzie) samochód zużywa do 1 litra/100 km, natomiast jadąc bez gazu na biegu zużycie paliwa można określić jako zerowe.

Polecamy: Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 1

REKLAMA

Hamowanie to jednocześnie doskonały moment na ocenę oporów toczenia naszego samochodu, które potrafią zrobić niepotrzebne spustoszenie w naszych portfelach. Ich przyczyną są głównie zapiekające się zaciski hamulcowe lub uszkodzone łożyska kół. Brzmi to groźnie, ale w rzeczywiści kontrola oporów toczenia jest czynnością dziecinnie prostą.

Sprawdzenie czy nasz samochód toczy się bez nadmiernych oporów można wykonać dojeżdżając do każdego płaskiego skrzyżowania. Jeśli czujemy, że jego swobodne zatrzymanie nie jest płynne i bardzo delikatne, wówczas jest to oznaka, że nasz samochód ma najprawdopodobniej zbyt duże opory toczenia. A więc nasze pieniądze niepotrzebnie wyrzucamy z każdym przejechanym kilometrem.

Postój i uruchamianie silnika

Jeśli silnik naszego samochodu osiągnął optymalną temperaturę a postój będzie dłuższy niż jedna minuta wówczas warto go wyłączyć. Uruchomienie nowoczesnego silnika zarówno rozgrzanego jak i zimnego powinno odbyć się bez użycia pedału gazu. Po jego uruchomieniu należy natychmiast rozpocząć jazdę, również wtedy, gdy samochód stał całą noc na mrozie.

Przedstawione przeze mnie w trzech artykułach zasady dotyczące eko drivingu stanowią kompendium wiedzy – swego rodzaju narzędzia, dzięki którym zarówno szefowie flot jak i osoby prywatne będą mogły w dalszym ciągu się rozwijać. Tematu oczywiście nie wyczerpałem, bo przecież nie poruszyłem wielu istotnych kwestii. Jednak te najważniejsze aspekty przy pewnej wprawie i odpowiednim treningu pozwolą na znaczące oszczędności.

Polecamy: Eko driving dla firm - technika jazdy - cz. 2

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

REKLAMA

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

Cyfryzacja dwóch prędkości. Jak się digitalizują polskie firmy?

Analizy rynkowe wskazują na istnienie wśród polskich przedsiębiorstw zjawiska „cyfryzacji dwóch prędkości”. Implementacja elementarnych cyfrowych narzędzi, jak podpis elektroniczny czy cyfrowa pieczęć, może stać się pierwszym krokiem w kierunku zniwelowania różnic względem liderów.

REKLAMA