REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego samochód wpada w poślizg?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
Jeśli pojawi się poślizg to … wyobraźmy sobie, że chodzimy po linie.
Jeśli pojawi się poślizg to … wyobraźmy sobie, że chodzimy po linie.

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyną znacznej większości wypadków jest utrata kontroli nad pojazdem. To głównie z tego powodu producenci samochodów stosują różnego rodzaju rozwiązania minimalizujące zjawisko powstawania poślizgu. Nie ma się czemu dziwić. Jest on w czasie jazdy zjawiskiem zdecydowanie niebezpiecznym.

Wróćmy jednak do postawionego w tytule pytania: dlaczego samochód wpada w poślizg? I już w naszych głowach pojawiają się znane wszystkim hasła związane z naszą polską infrastrukturą drogową, a więc koleiny, dziury, mokry czy też zanieczyszczony pozostałościami po zimie asfalt, inni kierowcy, zwierzęta… I trudno się z tym nie zgodzić. Przyczyna jednak jest zupełnie inna.

REKLAMA

Otóż na wstępie trzeba jasno i wyraźnie powiedzieć: Samochód nie wpada w poślizg! Poślizg zawsze inicjuje kierowca!

A zatem tytuł tego artykułu powinien brzmieć: Jak unikać poślizgu. Aby wiedzieć jak go uniknąć należy zrozumieć jakie nasze reakcje powodują wprowadzenie samochodu w poślizg.

REKLAMA

Jest to dość kontrowersyjne zagadnienie, jednak spośród sześciu podstawowych technik inicjowania poślizgu 90% doświadczonych kierowców nie ma pojęcia, że w codziennej jeździe wykorzystuje aż pięć z nich – niestety stosowane są one zupełnie nieświadomie. I to jest główna przyczyna poślizgu a w konsekwencji utraty kontroli nad samochodem.

Pojawienie się więc poślizgu jest tylko kwestią czasu. I rzeczywiście doświadczeni kierowcy dzięki swej defensywnej jeździe oraz doskonałej obserwacji drogi znacznie rzadziej stają twarzą twarz z poślizgiem samochodu ale mimo wszystko stają!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A w takim przypadku ani ilość przejechanych kilometrów, ani długość posiadania prawa jazdy, ani nawet ilość systemów jakie mamy zamontowane w naszych nowoczesnych samochodach absolutnie nie mają większego znaczenia.

Znaczenie ma jedynie doświadczenie jakie zdobywamy podczas regularnych i powtarzalnych ćwiczeń unikania i opanowywania poślizgu. Takiego doświadczenia z pewnością nie zdobędziemy ćwicząc na drodze publicznej choćby dlatego, że w zasadzie każdy błąd wiąże się najczęściej z opuszczeniem drogi.

Polecamy: ESP w aucie firmowy - czy wiemy jak działa?

REKLAMA

Wypada więc w tym miejscu zapytać: kiedy ostatni raz poświęciłem godzinę, trzy, pięć na praktyczne szkolenie? Zadając to pytanie na szkoleniach przyzwyczaiłem się do panującej wówczas ciszy. Myślę sobie jednak, że to dobrze, bo nie ma nic gorszego niż bezmyślne męczenie się z samochodem i samym sobą podczas, gdy już teraz w Polsce jest kilka szkół doskonalenia techniki jazdy oferujących jakościowo bardzo dobry program i obiekt szkoleniowy, a przede wszystkim dysponujących doskonale wykształconą i doświadczoną kadrą instruktorów – ludzi specjalizujących się od lat w zakresie doskonalenia techniki jazdy.

Ale wróćmy do naszego przewodniego tematu, choć dygresji nigdy dość. Jeśli już się pojawi poślizg – co zrobić, aby go poskromić i bezpiecznie najczęściej z trzęsącymi rękami zatrzymać samochód?

Wierzchołkiem góry lodowej niezależnie od tego jaki jest to poślizg będzie zawsze:

  • prawidłowa pozycja za kierownicą – podczas poślizgu działa na nasze ciało siła bezwładności, a zatem jeśli chcemy również podczas poślizgu pozostać na naszym fotelu kierowcy bez konieczności podpierania się np. o kierownicę to prawidłowa pozycja jest podstawą.
  • prawidłowa praca rąk na kierownicy – jeśli pojawi się poślizg to … wyobraźmy sobie, że chodzimy po linie – wystarczy jeden minimalnie nieprecyzyjny ruch i… Dokładnie tak samo jest z poślizgiem. Jeśli więc nie potrafimy perfekcyjnie kręcić kierownicą na postoju wówczas opanowanie poślizgu może być jedynie kwestią przypadku.

A co dalej? A dalej pozostają nam wyuczone i precyzyjne odruchy, które możemy wyrobić sobie jedynie podczas ćwiczeń na specjalnie przygotowanych modułach szkoleniowych. Takie ćwiczenia powinny być poprzedzone dokładną analizą konkretnej sytuacji drogowej, a następnie wielokrotnie powtarzane pod okiem instruktora, aby finalnie tak samo jak na drodze, gdy nie ma czasu na myślenie precyzyjnie wykonując sekwencję czynności rękami i nogami opanować poślizg.

Obsługując flotę samochodową nie liczny na dzieło przypadku, gdyż wówczas dziełem przypadku będzie wypadek. Jedynie stanowcza polityka flotowa połączona z regularnymi i solidnymi szkoleniami kierowców przyniesie nie tylko podniesienie ich umiejętności ale również – a może nawet przede wszystkim weryfikację zdecydowanie zbyt wysokiej samooceny kierowców i tym samym bezpieczniejsze (czytaj. tańsze) użytkowanie samochodów służbowych.

Polecamy: Jak wybrać szkołę doskonalenia techniki jazdy?

Samochód nie wpada w poślizg. Zawsze inicjuje go kierowca!
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA