REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadgorliwość w pracy często się nie opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Nadgorliwość w pracy często się nie opłaca
Nadgorliwość w pracy często się nie opłaca

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób z różnych względów bierze na siebie zbyt wiele obowiązków służbowych. Regularnie zostają po godzinach, biorą pracę do domu. Często wysiłek takich osób nie jest doceniany przez przełożonych. Dlaczego? Najwidoczniej starają się… za bardzo i nie są asertywni.

Wydaje się to niesprawiedliwe, a nawet nielogiczne, jednak takie sytuacje zdarzają się nader często. Wielu pracowników wykonuje swoją pracę sumiennie i rzetelnie, a mimo to pomija się ich przy awansowaniu.

REKLAMA

Szefie, doceń moją pracę!

W części przypadków wynika to z tego, że pracownik taki jest na tyle skromny i cichy, że staje się dla szefa… niewidoczny. Nie potrafi upomnieć się o swoje.

Jest to nieraz kwestia bardzo delikatna, szefowi bowiem trudno asertywnie odmówić, a im dłużej zgadzamy się na pracę ponad normę, tym trudniej upomnieć się o swoje prawa.

Szefowie potrafią być okrutni, jak nikt na świecie. Pracowałam dla takiego po 10-12 godzin dziennie, tylko w nadziei, że mnie pochwali, doceni (…), byłam cicha i pracowita. Jako jedna z niewielu miałam pojęcie o tym, co robię. Przyszedł czas podwyżek. Jako jedna z niewielu zostałam pominięta – skarży się jedna z użytkowniczek forum Zawiedzeni.pl.

Jeśli pracownik nie daje szefowi sygnału, że taki stan rzeczy mu nie odpowiada, że liczy na awans bądź podwyżkę, to może być to odebrane jako… zadowolenie ze status quo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Często zdarza się, że doceniane są osoby, które są lepiej widoczne: bardziej przebojowe, głośniejsze, potrafią w odpowiednim momencie zaprezentować swoje dokonania. Szef, jako osoba mająca na głowie całą firmę, może nie dostrzegać starań pojedynczego pracownika.

Osoby gotowe zrobić wiele dla wspólnego dobra bywają niezauważane. Powód: taka postawa szybko staje się standardem i zaczyna jej się wymagać od pracownika niejako automatycznie.

REKLAMA

Im więcej czasu upływa, tym trudniej dochodzić swoich praw. Tymczasem tylko odpowiednio nagrodzony i doceniony pracownik potrafi oddać się firmie, nie boi się wyzwań. Jeśli jednak pozwalamy na to, by ktoś nas wykorzystywał czy się nami wyręczał, pozwalamy tym samym na przekroczenie granicy, za którą kończy się szacunek.

Jeśli szanujemy siebie, jesteśmy świadomi zakresu naszych obowiązków, jeśli inni szanują nas i naszą pracę, doceniają także te działania, które wykraczają poza zakres naszych codziennych obowiązków.

Okazuje się nader często, iż winę za ignorowanie starań pracownika ponosi nie pracodawca, ale sam najbardziej zainteresowany, dając się wykorzystywać i biorąc na siebie obowiązki kolegów.

Asertywność albo garb

Warto pilnować swoich kompetencji i skrupulatnie analizować wszelkie zlecone zadania przed rozpoczęciem ich wykonywania. Powód? Współpracownicy, szefowie zwykle bardzo lubią osoby, które robią więcej i chętnie zarzucają je dodatkowymi obowiązkami.

W konsekwencji pojawia się poczucie niesprawiedliwości i frustracja, zwłaszcza gdy bycie przydatnym i efektywnym pracownikiem nie pociąga za sobą docenienia, a co za tym nieraz idzie – awansu.

Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

Czy w pracy warto się starać?

Jeśli dopuścimy do tego, że wykonywanie zadań przekraczających zakres naszych obowiązków stało się dla innych oczywistością, musimy mieć świadomość, że nie będzie łatwo tego zmienić. Kwestie zakresu obowiązków i godzin pracy powinny zawsze być uzgodnione wcześniej, najlepiej na etapie podpisywania umowy o pracę.

Szef nie awansuje, koledzy nienawidzą

REKLAMA

W wielu firmach występuje współzawodnictwo nie tyle pracy, ile długiego przesiadywania w pracy. W obawie przed zwolnieniem każdy chce pokazać, że jest zaangażowany i lojalny ponad normę. Pracownikowi wówczas zależy na tym, żeby inni, a szefowie zwłaszcza, widzieli, że wcale mu się nie spieszy do domu, bo sprawy firmy przedkłada nad wszystko inne.

Jest jednak wielu pracowników, którzy dają z siebie 100 procent, nie boją się podejmować trudnych wyzwań, zrażając do siebie kolegów z pracy. Nic dziwnego: podnoszą oni bowiem poprzeczkę i zwiększają oczekiwania wobec pozostałych pracowników. Sprawiają, że inni wypadają przy nich blado.

Nic dziwnego, że współpracownicy nie darzą ich sympatią, przy czym zwykle nie ma znaczenia, że bezinteresowne osoby mogą lepiej przysłużyć się ogólnemu dobru całego zespołu czy firmy lub realizowanemu zadaniu. Jeśli grupa się od nich odsunie, osoby te albo się poddają, albo przeciwnie – starają się jeszcze bardziej.

Dostrzeżone sukcesy motywują do dalszej pracy

W końcu orientują się, że zostały same: koledzy się od nich odwrócili albo już dawno pozamieniali swoje biurka na kierownicze gabinety. Często nie wiedzą nawet, w jakim miejscu popełniły błąd: przecież tak bardzo się starały…

Na przeciwległym biegunie znajdują się pracownicy, którzy wykonują tylko zadania przewidziane w umowie o pracę i zawarte w zakresie ich obowiązków, a za każde dodatkowe zadanie, a nawet za poprawę jakości swojej pracy żądają dodatkowego wynagrodzenia.

Nie traktują firmy jak wspólnego dobra, o które należy dbać, co w efekcie przyczyni się także do ich korzyści. Zależy im na tym, by wykonać tylko to, co do nich należy i jak najszybciej wrócić do domu. A być może pracownicy zaczynają się cenić i dyktować pracodawcom warunki?

Agnieszka Jastrzębska

19524 - infolinia urzędu pracy
www.zielonalinia.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA