Czy możesz domagać się odszkodowania, gdy kontrahent prowadzi nieuczciwie negocjacje?
REKLAMA
REKLAMA
Przez negocjacje rozumie się sytuację, w której podmioty chcące zawrzeć umowę dokonują wzajemnych ustępstw wobec siebie do czasu aż dojdą do porozumienia co do wszystkich elementów umowy. W związku z taką formą zawierania umów pojawia się kwestia odpowiedzialności jednego z kontrahentów, który swoim zachowaniem wyrządził drugiemu szkodę. Chodzi tu o naruszenie podstawowych standardów obowiązujących przy zawieraniu umów oraz zasad uczciwego i lojalnego postępowania wobec drugiej strony.
REKLAMA
Przepisy kodeksu cywilnego kreują sytuacje w których osoba licząca na zawarcie umowy, a przez zachowanie drugiej doznająca szkody, może domagać się odszkodowania. Odszkodowanie to obejmuje szkodę, którą strona licząca na zawarcie umowy poniosła.
Przeczytaj również: Czy osoba trzecia może dostać odszkodowanie?
REKLAMA
Zachowanie to może mieć miejsce w sytuacji, w której strona, która w chwili zawarcia umowy wiedząc o niemożliwości świadczenia, prowadziła dalej negocjacje, a co więcej nie wyprowadziła z błędu drugiej strony. Zobowiązana jest ona wówczas do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o niemożliwości świadczenia.
Naprawienia szkody może także żądać osoba, w stosunku do której kontrahent rozpoczął lub prowadził negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy. Kontrahent ten jest obowiązany do naprawienia stronie szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.
Polecamy serwis: Umowy w firmie
Oprócz wyżej wymienionych sytuacji, działaniem które może prowadzić do szkody kontrahenta jest także celowe opóźnianie zawarcia umowy, bezzasadne odstąpienie od jej zawarcia poprzez podanie nieprawdziwych powodów lub bez powodu, wysuwanie propozycji niemożliwych do zrealizowania, czy też równoległe prowadzenie negocjacji z wieloma podmiotami bez ich wiedzy.
Przedsiębiorca, którego rentowność jest znikoma z powodu braku pracowników prowadzi negocjacje w celu zawarcia umowy na wykonanie dużego zamówienia. Jeżeli przedsiębiorca ten w trakcie prowadzenia owych negocjacji ma świadomość, że umowy nie wykona, będzie zobowiązany do naprawienia szkody, którą poniesie jego kontrahent.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.