REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy możesz domagać się odszkodowania, gdy kontrahent prowadzi nieuczciwie negocjacje?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Naprawienia szkody może także żądać osoba, w stosunku do której kontrahent rozpoczął lub prowadził negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy.
Naprawienia szkody może także żądać osoba, w stosunku do której kontrahent rozpoczął lub prowadził negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonujące w obrocie podmioty zawierają między sobą umowy. Umowy te mogą dojść do skutku poprzez ofertę i jej przyjęcie, w wyniku aukcji lub przetargu, a także w wyniku prowadzenia negocjacji. Czy jeśli kontrahent prowadzi nieuczciwe negocjacje możesz domagać się odszkodowania?

Przez negocjacje rozumie się sytuację, w której podmioty chcące zawrzeć umowę dokonują wzajemnych ustępstw wobec siebie do czasu aż dojdą do porozumienia co do wszystkich elementów umowy. W związku z taką formą zawierania umów pojawia się kwestia odpowiedzialności jednego z kontrahentów, który swoim zachowaniem wyrządził drugiemu szkodę. Chodzi tu o naruszenie podstawowych standardów obowiązujących przy zawieraniu umów oraz zasad uczciwego i lojalnego postępowania wobec drugiej strony.

REKLAMA

Przepisy kodeksu cywilnego kreują sytuacje w których osoba licząca na zawarcie umowy, a przez zachowanie drugiej doznająca szkody, może domagać się odszkodowania. Odszkodowanie to obejmuje szkodę, którą strona licząca na zawarcie umowy poniosła.

Przeczytaj również: Czy osoba trzecia może dostać odszkodowanie?

REKLAMA

Zachowanie to może mieć miejsce w sytuacji, w której strona, która w chwili zawarcia umowy wiedząc o niemożliwości świadczenia, prowadziła dalej negocjacje, a co więcej nie wyprowadziła z błędu drugiej strony. Zobowiązana jest ona wówczas do naprawienia szkody, którą druga strona poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o niemożliwości świadczenia.

Naprawienia szkody może także żądać osoba, w stosunku do której kontrahent rozpoczął lub prowadził negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy. Kontrahent ten jest obowiązany do naprawienia stronie szkody, którą poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Umowy w firmie

Oprócz wyżej wymienionych sytuacji, działaniem które może prowadzić do szkody kontrahenta jest także celowe opóźnianie zawarcia umowy, bezzasadne odstąpienie od jej zawarcia poprzez podanie nieprawdziwych powodów lub bez powodu, wysuwanie propozycji niemożliwych do zrealizowania, czy też równoległe prowadzenie negocjacji z wieloma podmiotami bez ich wiedzy.

Przedsiębiorca, którego rentowność jest znikoma z powodu braku pracowników prowadzi negocjacje w celu zawarcia umowy na wykonanie dużego zamówienia. Jeżeli przedsiębiorca ten w trakcie prowadzenia owych negocjacji ma świadomość, że umowy nie wykona, będzie zobowiązany do naprawienia szkody, którą poniesie jego kontrahent.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA