Kategorie

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do dziś wiele firm nie podjęło żadnych kroków, aby zabezpieczyć własne interesy przed skutkami brexitu bez umowy. Niestety, bierność tych przedsiębiorstw wpłynie negatywnie na firmy, które przygotowały się na brexit i w efekcie może wydłużyć nawet 6-dniowe kolejki w portach. Międzynarodowy operator logistyczny apeluje do polskich firm o podjęcie stosownych działań.
Od stycznia 2019 roku zaczynają obowiązywać nowe sankcje wynikające z ustawy dotyczącej SENT, czyli obowiązkowego przekazywania informacji o przewożeniu towarów wrażliwych. Jakie jeszcze zmiany czekają polskich przewoźników w 2019 r.?
Osoba prywatna z Rosji nabyła w Polsce specjalnie dla niej sprowadzony i dostosowany samochód sportowy. Firma, która przygotowała ten samochód, wynajęła naszą firmę transportową do przewiezienia pojazdu do nabywcy. Jak mamy rozliczyć tę usługę?
Przepisy wprowadzane przez Unię Europejską oraz poszczególne jej kraje doprowadziły do zmiany sposobu zatrudniania kierowców w przedsiębiorstwach transportowych. W wielu przypadkach umowy o pracę zostały zastąpione tzw. samozatrudnieniem. O ile u przewoźników ciężkich skala tego zjawiska jest niewielka, taka forma zatrudniania kierowców stała się powszechna u BUS-przewoźników. Jakie skutki dla kierowców ma taka forma zatrudnienia? Czym ryzykują podejmując taką współpracę z przewoźnikami?
Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Mocowanie i zabezpieczanie przesyłek na środkach transportu od wielu lat jest kością niezgody pomiędzy nadawcami i przewoźnikami. Brak szczegółowych uregulowań doprowadziło do utrwalenia poglądu, że to przewoźnicy ponoszą wszelkie konsekwencje zaniedbań w tym zakresie. Nieważne, czy szkoda była skutkiem nieprawidłowego opakowania przesyłki, czy nieprawidłowego zamocowania lub zabezpieczenia, zawsze szkodą jest obciążany przewoźnik. Kto odpowiada za opakowanie i przygotowanie przesyłki do przewozu? Kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za zamocowanie i zabezpieczenie przesyłki na środku transportu? Czy nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury rozwiązało dotychczasowe problemy?
Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.
Firma Mercedes ma bardzo duże doświadczenie w produkowaniu ciężarówek, dlatego nikogo nie powinno dziwić, że nowa generacja modelu Actros wyróżnia się nietypową nowinką technologiczną. To pierwsza ciężarówka z kamerami zamiast lusterek bocznych!
Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.
Piętnujemy jazdę po spożyciu alkoholu, dlatego każda wiadomość o zatrzymaniu pijanego kierowcy jest dobrą wiadomością. Tym razem inspektorzy ITD zatrzymali kierowcę ciężarówki z Ukrainy, który miał w wydychanym powietrzu 2,5 promila alkoholu. Co więcej, Ukrainiec nie chciał skończyć na takiej ilości alkoholu...
Organy kontrolujące przewozy szybko psujących się artykułów żywnościowych często nakładają na przewoźników kary za brak świadectwa ATP w czasie wykonywania przewozu. Powodem jest nie okazanie takiego dokumentu w czasie kontroli, wystawienie go w innym kraju, ale główną przyczyną jest brak świadectwa ATP na dany środek transportu. Jakie obowiązki w tym zakresie na przewoźników nakłada obowiązujące prawo? Czy nie okazanie świadectwa ATP podczas kontroli faktycznie daje organom kontrolującym podstawę do nakładania kar?
Carsharing z roku na rok zyskuje na popularności. Idea współdzielenia pojazdów świetnie sprawdza się w zatłoczonych miastach. Panek CarSharing i Empark Mokotów Business Park nawiązali współpracę, dzięki czemu pracownicy warszawskiego „Mordoru” mogą skorzystać z bezpłatnych parkingów na terenie kompleksu.
Car-sharing to alternatywa dla komunikacji miejskiej i taksówek. Testujemy Panek CarSharing oraz sprawdzamy ile to kosztuje.
Puste przebiegi to problem, z którym nieustannie zmagają się firmy transportowe. Według danych statystycznych z GUS, stanowią one 33 proc. wszystkich przejazdów w Polsce oraz 15 proc. przejazdów międzynarodowych. Jak ograniczyć puste przebiegi dzięki telematyce?
Premier Mateusz Morawiecki poinformował, że rząd przyjął na wtorkowym posiedzeniu projekt mający uszczelnić system podatkowy oraz służbę zdrowia. Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim transportu towarów.
Prowadzę firmę transportową. Świadczę międzynarodowe usługi transportu i spedycji. Prowadzę pkpir. Moi kierowcy za granicą tankują samochody oraz korzystają z płatnych autostrad. Często niemożliwe jest otrzymanie faktury za tankowanie samochodu, a tym bardziej za płatną drogę. W związku z tym posiadam paragony za tankowanie, jak również za płatne odcinki drogi. Czy paragony za tankowanie samochodu oraz za przejazd płatnymi odcinkami drogi mogę zaliczyć do kosztów?
Pod koniec listopada ma ruszyć Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa i eliminację z rynku nieuczciwych przedsiębiorców.
Od 15 czerwca 2019 r. kierowcy wykonujący usługi transportowe na terenie UE będą kontrolowani przez tzw. inteligentne tachografy. Na jakie zmiany muszą się przygotować?
Przewóz m.in. paliw, czy wyrobów zawierających alkohol etylowy będzie monitorowany elektronicznie. Za brak wyposażenia pojazdu w lokalizator są przewidziane wysokie kary pieniężne.
Citylogin to ciekawy projekt FM Logistic, który ma na celu ograniczenie negatywnych skutków dostaw towarów w centrach miast. Na czym polega i jak się rozwija ta ciekawa koncepcja?
Zawodowi kierowcy coraz częściej stają przed dylematem, czy decydować się na samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?
Czy można odliczyć podatek naliczony związany z zaliczką, w przypadku gdy faktura zaliczkowa została wystawiona zbyt wcześnie (przed 30 dniem od wpłaty)?
Czy warsztaty samochodowe będą musiały za każdym razem zgłaszać transport nawet niewielkiej ilości oleju? Senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacji przyjęła poprawki w tym zakresie.
Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej biorą w leasing samoloty oraz śmigłowce. Ile to kosztuje? Podajemy dwa przykłady.
Firma logistyczna (polski podatnik VAT) wykonała 15.1.2017 r. na rzecz innego polskiego podatnika usługę transportową. Usługodawca przewidział rabat w formie 5% skonta, jeśli zapłata nastąpi do 10.3.2017 r. Podatnik powziął wątpliwość, czy może ująć na fakturze z tytułu sprzedaży należność z uwzględnieniem skonta oraz, jak powinien rozliczyć skonto z punktu widzenia VAT, jeżeli usługobiorca zapłaci w przewidzianym terminie.
W praktyce działalności podatników podatku od towarów i usług (podatników VAT) z branży transportowej może pojawić się sytuacja nadwyżki naliczonego podatku VAT nad podatkiem należnym.
Polska firma spedycyjna podjęła wyzwanie transportu maszyn do pakowania pojedynczych saszetek herbaty na trasie z Polski do Iranu. Na trasie liczącej ponad 5 tys. km trzeba było sprostać wielu wyzwaniom. Ładunek przetransportowano drogą lądową w 14 dni.
Czy, w ciągu 3-5 lat może nastąpić całkowite wyeliminowanie dokumentacji papierowej z branży transportowej? Według ekspertów jest to możliwe, a całość będzie oparta na wykorzystaniu urządzeń telekomunikacyjnych.
Polscy podatnicy niejednokrotnie nabywają usługi transportu towarów od zagranicznych podmiotów (nieprowadzących działalności w Polsce i niezarejestrowanych na potrzeby VAT w Polsce). Usługi te mogą dotyczyć transportu wykonywanego w całości na terytorium Polski. W takich przypadkach należy pamiętać o właściwym rozliczeniu VAT.
Usprawnienie ratownictwa w transporcie kolejowym i działania edukacyjne na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego to tylko dwa z pięciu projektów, które zostaną dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Rynek transportowy w Polsce to jedna z najważniejszych gałęzi gospodarki. Co, jak i gdzie transportują polskie firmy w 2016 r.? Okazuje się, że najczęściej poszukiwaną usługą transportową był przewóz samochodów.
Jesteśmy polską Spółką zajmującą się międzynarodowym transportem towarów. Usługi świadczymy również na terytorium Niemiec i uczestniczyliśmy przy wynajęciu naczepy na rzecz jednego z naszych polskich kontrahentów (usługobiorców). Naczepa wynajęta została na okres 14 dni u niemieckiego usługodawcy, który do należnej kwoty doliczył niemiecki VAT (z naczepy korzystano wyłącznie na terytorium Niemiec). Mamy wątpliwość w jaki sposób możemy refakturować ww. usługę wynajmu naczepy na kontrahenta.
Dnia 22 lipca 2016r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, sygn. IBPP3/4512-288/16/KS, w zakresie zwolnienia z opodatkowania VAT przewozu sanitarnego na podstawie art 43 ust 1 pkt 20 ustawy o VAT.
Minister Środowiska w drodze rozporządzenia określił nowe wymagania dla transportu odpadów. W wyniku wprowadzonych zmian wymagany będzie m.in. dokument potwierdzający rodzaj transportowanych odpadów, natomiast pojazdy przewożące odpady będą musiały być szczegółowo oznakowane. Rozporządzenie wejdzie w życie 24 stycznia 2018 r.
Znamy liczbę zezwoleń na transport do Rosji w 2017 r. W porozumieniu Polski i Rosji na 2017 r. zostało przyznanych Polsce więcej zezwoleń na transport do krajów trzecich niż w 2016 r.
Ford zorganizował konkurs, który wyłonić ma najciekawsze środki miejskiego transportu. Wśród urządzeń zakwalifikowanych do finału tego konkursu znalazł się m.in. jednoosobowy pojazd, umieszczany we wnęce na koło na zapasowe w aucie. Jakie inne maszyny zaprezentowali finaliści tego plebiscytu Last Mile Mobility Challenge?
Zrównoważony rozwój miast zakłada m.in. racjonalne podejście do problemu nadmiernej emisji szkodliwych gazów do atmosfery i walki ze smogiem. Pomóc w tym mogą m.in. dobra polityka transportowa miasta, zachęcanie mieszkańców do poruszania się pojazdami elektrycznymi czy wspieranie ruchu rowerowego. Jakie polskie miasta zostały wyróżnione pod tym względem?
W dniu 7.01.2016 r. została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP1/4512-766/15/BM w sprawie zasad rozliczenia transportu towarów, z których część podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a część jest objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia.
Polska spółka Alfa dokonała dostawy towarów na rzecz podatnika Beta z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z umową, towary miały zostać odebrane przez Beta (lub współpracującą firmę transportową) z zakładu Alfa i przetransportowane do magazynu we Wrocławiu. Ponieważ jednak Beta nie odebrała towarów w wyznaczonym terminie, Alfa zawarła umowę z przewoźnikiem w imieniu i na rzecz nabywcy towarów (Alfa opłaciła koszt tej usługi i ujęła ją w ewidencji VAT, faktura została wystawiona przez przewoźnika na podmiot Beta). Obecnie Alfa zamierza obciążyć podatnika Beta kosztami transportu. Czy powinna wystawić fakturę z tego tytułu?
W określonych sytuacjach usługi transportowe wykonywane w całości na terytorium Polski mogą być opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 0%. Wymaga to jednakże spełnienia ustanowionych w przepisach wymogów dokumentacyjnych.
Spółka (polski podatnik VAT) wykonuje usługi transportu drogowego, w tym na trasach przebiegających w całości poza Polską. Podatnik świadczy usługi polegające na transporcie z miejsca wyjazdu na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska do miejsca przyjazdu poza terytorium Unii Europejskiej (lub odwrotnie). Odbiorcami usług są wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Spółka powzięła wątpliwość odnośnie opodatkowania planowanych świadczeń podatkiem VAT.
Czym jest eksport pośredni towarów? Czym różni się od eksportu bezpośredniego i jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku eksportu pośredniego?
Spółka XYZ świadczy usługi transportu towarów na rzecz klientów z Polski, Unii Europejskiej i z państw trzecich. W ramach ww. działalności, Spółka przewiozła towary z Warszawy do Wrocławia na zlecenie polskiego podatnika. Z uwagi jednak na problemy z flotą, towary zostały dostarczone do Wrocławia z tygodniowym opóźnieniem. W związku z powyższym, Spółka XYZ została obciążona przez zleceniodawcę na podstawie faktury (ze stawką 23%) stosowną kwotą za ww. opóźnienie. Czy spółka XYZ może ten VAT odliczyć?
Na czwartym posiedzeniu Polsko-Białoruskiej Grupy Roboczej ds. współpracy w dziedzinie transportu ustalono jako jeden z priorytetów rozwój szlaku wodnego E40. Podjęto też rozmowy na temat wsparcia przez Białoruś rozwoju projektu drogowego via Carpatia poza granicę UE.
Wytrzymałość, różnorodność rozmiarów i różnorodność materiałów, z których są skonstruowane sprawiają, że worki typu Big Bag znajdą szerokie zastosowanie w branży logistycznej.
Czy w podstawie opodatkowania należy uwzględnić koszty dodatkowe, wynikające z faktur otrzymanych od spedytorów i przewoźników świadczących usługi związane z przewozem importowanych towarów? Na pytanie odpowiada Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 1.04.2016 r. sygn. IBPP4/4512-46/16/PK.
UOKiK monitoruje działalność Ubera w Polsce. Czy przedsiębiorstwo narusza zasady konkurencji? Czy proces reklamacji usługi jest jasny? I co z podnoszonym przez taksówkarzy bezpieczeństwem pasażerów?
Zdaniem niektórych ekspertów, cena ropy może spaść na skutek wdrożenia alternatywnych źródeł napędu pojazdów. Mniejsze zapotrzebowanie na ten surowiec spowodowałoby zwiększenie jego podaży na rynku, a tym samym koszt jego zakupu uległyby obniżeniu.
InPost wprowadza usługi kurierskie dla nadawców indywidualnych. Wygląda na to, że wygodne usługi przesyłania paczek będą coraz bardziej dostępne dla osób nie prowadzących działalności gospodarczej.
Spółka (zarejestrowana jako polski podatnik VAT UE) świadczy usługi w zakresie transportu kolejowego. Zdarza się, iż zawiera porozumienia z innymi przewoźnikami, na mocy których wynajmowane są wagony kolejowe należące do Spółki. W najbliższym czasie Spółka zamierza wynająć wagony kolejowe podmiotowi niemieckiemu (zarejestrowanemu do celów VAT UE). Najem poszczególnych wagonów trwać ma od 14 do 28 dni, a wagony będą udostępniane kontrahentowi zarówno w Polsce jak i na terenie Niemiec. W związku z powyższym Spółka ma wątpliwość czy wystawiona faktura powinna zawierać podatek od towarów i usług oraz jaki kurs przeliczeniowy powinna zastosować jeżeli wystawi fakturę w EUR?