REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 kroków do bezstresowego urlopu w dowolnej chwili

Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
urlop
urlop

REKLAMA

REKLAMA

Niezależnie od tego, jak wiele satysfakcji daje nam nasza praca, prędzej czy później powinniśmy od niej odpocząć. W ten sposób nie tylko podniesiemy naszą efektywność i z dystansu spojrzymy na z pozoru trudne, zawodowe problemy, ale także zyskamy szansę, by poprawić nasz stan zdrowia czy relacje z bliskimi. Jak jednak zorganizować swoją pracę, by móc sobie pozwolić na wzięcie urlopu w dowolnej chwili?

Większość z nas swój czas relaksu planuje z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie wyrwać się z pracy bez straty dla jej jakości. Urlop w dowolnej chwili często wydaje się nam więc niemalże utopijną mrzonką.

REKLAMA

Jak się jednak okazuje, to tylko nasze przekonanie. Jeśli bowiem zmienimy swoje nastawienie, rzeczywistość nagnie się do naszej woli i czas pomiędzy podjęciem decyzji o urlopie, a jej wdrożeniem w życie może skrócić się nawet do jednego tygodnia.

By to osiągnąć, oprócz nowego podejścia potrzebna będzie także poprawa organizacji pracy. W tym przypadku do sukcesu wystarczy raptem pięć prostych kroków.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Warto wiedzieć, jaki mamy cel

REKLAMA

- Po pierwsze, zanim przystąpisz do działania, zastanów się, po co to robisz. Przykrym standardem w wielu firmach jest sytuacja, w której pracownicy czy, co gorsze, kadra kierownicza nie znają głównego celu wykonywanych na co dzień zadań – zauważa Grzegorz Frątczak, specjalista zarządzania czasem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W większości przypadków, 20% działań daje aż 80% efektów. Jeśli więc uda nam się zdefiniować, które z obowiązków są w naszej pracy kluczowe, a następnie wykonać je w pierwszej kolejności, łatwo będziemy mogli ograniczyć swój czas spędzany w biurze.

­Warto w tym momencie odpowiedzieć sobie na pytania: które z moich działań są najważniejsze? Jakie mam wskaźniki sukcesu? Z czego na koniec miesiąca rozliczy mnie mój szef? Jak moja praca koresponduje z wymaganiami klientów czy partnerów biznesowych?

Wyznacz swój cel i nie marnuj więcej czasu

Zastępcę wybieramy już dziś

Wnioski, do jakich w ten sposób dojdziemy mogą sprawić, że wystarczy, iż przed urlopem wykonamy jedynie 1/5 swoich codziennych zadań. Dzięki temu większość założonych rezultatów zostanie zawczasu osiągnięta. Pozostałą częścią będziemy się mogli zająć po powrocie albo bez strachu zlecić ją innemu pracownikowi.

Drugim bowiem elementem poprawy organizacji pracy jest umiejętność delegowania uprawnień. Swojego zastępcę najlepiej jednak wyznaczyć już dziś – na ostatnią chwilę może być bowiem trudno znaleźć kogoś odpowiedniego.

- Osoba, którą wybierzemy, powinna być nie tylko świadoma, przed jakimi obowiązkami w razie naszej nieobecności przyjdzie jej stanąć. Szybkie przekazanie zadań wymagać od niej będzie także poznania sposobów ich realizacji – podpowiada właściciel CEO Solutions.

Wielozadaniowość – mit czy umiejętna organizacja czasu?

Co, gdzie i kiedy, czyli lista zadań

REKLAMA

Kolejny krok stanowi z kolei projektowanie swojego czasu, czyli sporządzenie listy zadań, nadanie im priorytetów i terminów realizacji. Takiego zestawienia w żadnym wypadku nie powinniśmy trzymać „w głowie”, w ten bowiem sposób obarczymy się niepotrzebnym natłokiem informacji, który tylko spotęguje uczucie zestresowania czy zmęczenia.

- Obowiązki spisane nawet na zwykłej kartce papieru w większości wypadków poprawią naszą efektywność i uwolnią nas od zbędnego balastu. Z drugiej zaś strony, zyskamy w ten sposób czarno na białym wypunktowane: co, gdzie i kiedy mamy zrobić – wyjaśnia Frątczak.

Zatem następnym razem, gdy nagle zdecydujemy się na spontaniczny wypad ze znajomymi na narty, już pierwszy rzut oka wystarczy, by określić, ile jeszcze mamy pracy i jak ją odpowiednio zorganizować, by móc sobie na taki wyjazd pozwolić.

Metoda na satysfakcję z pracy


Niezastąpieni nie mają urlopów!

Bycie osobą niezastąpioną w pracy to bez wątpienia miłe uczucie. Gorzej, gdy zapragniemy wziąć urlop i okaże się, że nikt nie jest w stanie podołać naszym obowiązkom. By nie przywiązać się do biurka już na zawsze, powinniśmy zatem dokładnie opisać wykonywane przez nas czynności.

Dzięki temu delegowanie obowiązków nie będzie stanowiło większego kłopotu. Co więcej, działania naszego zastępcy nie będą za każdym razem poprzedzane szeregiem pytań. Nie ma chyba nic bardziej denerwującego w czasie wypoczynku, niż stałe telefony z miejsca pracy.

Zapobiec temu można w prosty sposób: wystarczy wypunktować swoje najważniejsze zadania i przy najbliższym ich wykonaniu opisać po kolei czynności potrzebne do ich realizacji. Aby mieć pewność, że procedura została odpowiednio doprecyzowana, całość warto 2-3 razy powtórzyć.

Czy zabierasz pracę do domu?

Nigdy nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej

Ostatnim krokiem są usprawnienia naszej pracy. Dzięki nim podniesiemy swoją produktywność, co nie tylko pozwoli na wzięcie urlopu w zasadzie w dowolnej chwili, ale zwiększy także szansę uzyskania podwyżki. Dodatkowo, jeśli zautomatyzujemy wykonywane przez nas działania, delegowanie uprawnień stanie się o wiele prostsze.

- Tu z pomocą mogą nam przyjść odpowiedzi na pytanie: co mogę dziś zrobić, by jutro zaoszczędzić choćby 30 sekund? Pół minuty w ciągu dnia już po roku może się bowiem przełożyć na wyjście z pracy nawet 2 godziny wcześniej – opisuje ekspert zarządzania czasem.

Jak zatem widzimy, raptem 5 prostych kroków dzieli nas od możliwości oderwania się od obowiązków w dowolnym momencie. Wokół nas znajdziemy zapewne wiele przykładów osób, które na wypoczynek mogą sobie bezstresowo pozwolić w zasadzie z dnia na dzień. Za nimi w większości wypadków stoi jednak umiejętne zarządzanie czasem.

Praca w stresowych warunkach może poprawiać efektywność

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA