REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cechy lidera: zarządzanie czasem własnym i zespołu

Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
Cechy lidera: zarządzanie czasem własnym i zespołu.
Cechy lidera: zarządzanie czasem własnym i zespołu.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

By osiągnąć duży sukces w pracy zespołowej, niezbędny będzie efekt synergii uzyskany z kilku różnych czynników. Na pierwszym miejscu bez wątpienia powinien stać lider, który nakreśli kierunek rozwoju danego przedsięwzięcia. Drugim elementem jest grupa pracowników, którzy z całą pasją i zdwojoną energią podążą za nakreśloną im wizją. A wszystkie te działania powinny dodatkowo zostać umiejętnie zaplanowane w czasie.

Publikacji próbujących wyjaśnić, czym musi charakteryzować się osoba pragnąca zostać liderem powstało już tyle, że są one w stanie zapełnić niejedną biblioteczną półkę. Niektóre z owych zestawień są do siebie bliźniaczo podobne, inne zaś różnią się niemalże całkowicie.

REKLAMA

Niezależnie jednak od tego, do jakiej książki zajrzymy, jedna cecha prawie zawsze pozostaje niezmienna. Chodzi rzecz jasna o myślenie strategiczne, określane także wizjonerstwem czy umiejętnością jasnego określenia kierunku, w którym się zmierza.

REKLAMA

- Bez tego przywódca jest w stanie skupić się wyłącznie na jednym zadaniu. Osoby takie można porównać do niedoświadczonego turysty, który dobrze radzi sobie tylko na wytyczonym szlaku, a przy pierwszym rozwidleniu najzwyczajniej w świecie zaczyna się gubić – wyjaśnia Grzegorz Frątczak, specjalista zarządzania czasem.

Jasno określony cel jest w stanie zatem zapewnić nam ogromną przewagę nad osobami, które uznały, że nie warto „marnować” czasu na przemyślenie swojej drogi. Dużo łatwiej jest pozostawać konsekwentnym w swoim postanowieniu, jeśli w chwili zwątpienia mamy na horyzoncie wyraźnie widoczny punkt, do którego dążymy. Decyzja, co w danym momencie należy zrobić nasuwa się bowiem samoistnie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dystans i odpowiednia perspektywa czasowa

Wybór strategicznego kierunku to nie wszystko. Równie ważna, jeśli nawet nie ważniejsza, jest nasza wytrwałość w działaniu.

Szczególnie trudno o nią w dzisiejszych czasach, gdy ilość zadań do natychmiastowego wykonania często przekracza nasze możliwości. Tu z pomocą może przyjść nam umiejętność odpowiedniego zarządzania sobą w czasie.

- W chwili zwątpienia, gdy wydaje nam się, że obowiązków jest już zbyt dużo, warto na chwilę zwolnić i zadać sobie pytanie: jak to, co teraz robię ma się do tego, co chcę osiągnąć za rok czy za pięć lat? Czy dana czynność zbliża mnie czy też oddala od wybranego celu? – podpowiada przedstawiciel CEO Solutions.

Osiągniecie owego dystansu pozwoli nam bowiem skupić się na tym, co jest naprawdę ważne. Eliminowanie z życia zbędnych zadań nie będzie jednak możliwe bez wcześniejszego wyznaczenia wizji i drogi, którą zmierzamy.

Jakie są pożądane cechy lidera?

Wizja osoby, firmy i przedsięwzięcia

Zdefiniowany cel końcowy (którym może być np. określony rezultat projektu) pomoże nam nie tylko w wyborze kolejnych kroków.

REKLAMA

Oprócz tego pozwoli nam on także przewidzieć ewentualne trudności czy zagrożenia oraz przedsięwziąć działania zapobiegawcze, takie jak chociażby podział zadań w zespole, określenie planu czasowego, kosztów lub możliwych odchyleń itp..

- Prawdziwi liderzy powinni mieć zatem wizję dotyczącą zarówno własnej osoby, firmy dla której pracują, jak i każdego podejmowanego przedsięwzięcia. Wizje te muszą oczywiście być ze sobą spójne, by osiągnięty w ten sposób efekt synergii oddziaływał na cały zespół – mówi Grzegorz Frątczak.

W parze z projektowaniem swojego czasu z całą pewnością iść musi także samodyscyplina, zarówno emocjonalna, czyli umiejętność zapanowania nad własnymi reakcjami (zwłaszcza w sytuacjach stresowych), jak i czasowa, pozwalająca realizować długofalowe cele w określonych terminach.

O tą drugą zdecydowanie łatwiej, gdy działania podzielimy na te bieżące oraz te osiągalne w dłuższym perspektywie. Do tego dojść powinno także tworzenie bardziej szczegółowych planów pomniejszych czynności.

Jak komunikuje się lider?

Kondycja lidera i efektywność zespołu

By dokonywać rzeczy wielkich i być w stanie wydobywać z innych to, co w nich najlepsze, bez wątpienia trzeba dać z siebie wszystko. Nie da się jednak tego zrobić nie czując się dobrze. Przewodzenie wymaga zatem również zadbania o tak z pozoru prozaiczne rzeczy, jak własna kondycja fizyczna i związane z nią dieta czy prawidłowy wypoczynek.

- Troska o te trzy sfery powoduje, że lider kipi wręcz entuzjazmem, charyzmą, optymizmem i pozytywną pewnością siebie. Warto mieć na uwadze, ile energii może kosztować osiągnięcie i dłuższe utrzymanie podobnego stanu przy jakichś dolegliwościach zdrowotnych. A przewodzenie przecież to nie sprint, a maraton – dodaje na koniec trener zarządzania czasem.

To, jak pracuje lider, przekłada się bowiem bezpośrednio na resztę zespołu, gdyż ostateczny sukces zależy od odpowiedniej współpracy. Tylko dzięki niej możliwe jest szybsze i skuteczniejsze zrealizowanie wizji nakreślonej na samym początku drogi.

Troskliwy lider

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA