REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda na satysfakcję z pracy

satysfakcja w pracy
satysfakcja w pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa bezpośrednio na motywację i efektywność pracownika. Jest wiele narzędzi, którymi pracodawcy mogą zwiększać satysfakcję swoich pracowników, ale należy dobierać je indywidualnie do potrzeb firmy oraz osób w niej pracujących. Pomocną dziedziną jest corporate wellness.

REKLAMA

Coraz więcej wyników badań wskazuje, że dobra kondycja fizyczna i psychiczna pracownika wpływa na jego nastawienie i motywację do pracy. W dużej mierze od pracodawcy zależy, czy stworzy swoim pracownikom odpowiednie środowisko pracy, sprzyjające wykorzystywaniu przez nich całego swojego potencjału. Wszelkie działania, mające na celu optymalizację środowiska pracy, poprawę kondycji psychicznej i fizycznej pracowników oraz zwiększanie ich poczucia realnego wpływu na własne życie są zgodne z ideą corporate wellness – mówi Beata Dyraga, prekursor corporate wellness w Polsce, prezes firmy Prodialog.

REKLAMA

Potrzebna jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności wdrożenia idei we własnej firmie. Gdy uzmysłowi sobie, że stan zdrowia pracowników ma ogromne znaczenie dla powodzenia biznesu, wówczas znajduje się na najlepszej drodze do wprowadzenia zmian w firmie. Obszary znajdujące się w zasięgu corporate wellness to przede wszystkim: zdrowie psychiczne i fizyczne, odporność emocjonalna, profilaktyka zdrowia, świadomość ekologiczna, rozwój społeczny, ergonomia pracy, balans praca-życie. Wdrożenie w firmie poszczególnych elementów corporate wellness pozwala pracodawcom realnie wpływać na satysfakcję z pracy.

Cechy lidera: zarządzanie czasem własnym i zespołu

Czym jest satysfakcja z pracy?

REKLAMA

Tematem zajmuje się wielu badaczy (U. Gros, T. Myjak, G. Bartkowiak i inni). Powszechnie przyjmuje się definicję głoszącą, że satysfakcja z pracy to pozytywne i negatywne uczucia oraz postawy, które odnoszą się do realizowanych przez pracowników obowiązków zawodowych (D.P. Schulz, S.E. Schulz, 2002, s. 296).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast czynniki, które na tę satysfakcję wpływają, są przedmiotem sporów. Badacze zgadzają się w jednej kwestii – satysfakcja z pracy związana jest nierozerwalnie z pozytywnym stosunkiem do przedsiębiorstwa. Co za tym idzie – również miejsca pracy, jej specyfiki, ale też warunków zatrudnienia, pozostałych pracowników oraz ogólnie pojętego komfortu pracy. Nie można pominąć także kwestii zaspokojenia potrzeb materialnych. Tak jak podkreślają badacze – duże znaczenie mają potrzeby psychiczne – prestiż, akceptacja, uznanie, poczucie sensu wykonywanej pracy etc. Ich spełnienie buduje satysfakcję. Bez nich nie możemy mówić o zadowolonym pracowniku. Ale nie należy zapominać o tym, że satysfakcja z pracy wiąże się nierozerwalnie z prywatnym życiem pracownika. Ważne są kwestie tego, jak radzi sobie z życiem osobistym, jaki jest jego styl życia, czy dba o swoje zdrowie, o swój rozwój, o odpowiedni odpoczynek itp.

Jak zwiększyć swoją szansę na sukces? - postanowienia noworoczne

Jak budować satysfakcję pracownika?

Ważną kwestią jest otwartość i elastyczność pracodawcy, jego zrozumienie potrzeb pracownika. Ma szerokie spektrum możliwości działania w tym zakresie. Może wspierać pracowników choćby poprzez edukację. Nie powinien zapominać, że pracownicy poza pracą mają również życie osobiste. Po pracy wracają do domu, czują zmęczenie, mają swoje prywatne problemy, rozterki, choroby, wychowują dzieci, etc. Te czynniki mają ogromny wpływ na życie zawodowe, często są przyczyną biernej obecności, a w efekcie wypalenia zawodowego.

Dlatego ważne jest, aby pracodawcy nie ignorowali aspektu  życia osobistego swoich pracowników i aby umożliwili im efektywne łączenie go z pracą zawodową. W praktyce wiele organizacji proponuje korzystne rozwiązania w postaci elastycznego czasu pracy dla rodzica, wiele organizacji decyduje się także na firmowy żłobek czy przedszkole, tak aby ułatwić rodzicom łączenie życia zawodowego z prywatnym itp.

Ważne jest też dbanie o fizyczny aspekt zdrowia. Pracownicy miewają dolegliwości zależne od specyfiki pracy – problemy z kręgosłupem, wzrokiem, stawami. Pracodawca może nie tylko proponować systematyczne badania zdrowotne, może także z większą uwagą przyjrzeć się warunkom pracy. Czasem wystarczy zmiana foteli na prozdrowotne, czy ekranów komputerowych na nieszkodliwe, by ograniczyć dolegliwości, a co za tym idzie zwiększyć zadowolenie pracownika. Do tego dochodzi ważny aspekt – odżywianie. Warto pracowników uświadamiać na temat zrównoważonej diety, tego jak nią zarządzać, jak zbilansować posiłki w pracy. Przestrzeganie prostych zasad pozwala na bycie bardziej wydajnym – zarówno w pracy fizycznej, jak i biurowej. Jednak najbardziej zasadnym i kluczowym działaniem jest wyposażenie pracowników w wiedzę na temat zdrowych nawyków, czy zdrowego stylu życia.

Obszarów, w których można wesprzeć pracowników jest wiele, w każdej organizacji wygląda to inaczej. Ważne jest jednak, by dobrze je zdiagnozować.

Praca w stresowych warunkach może poprawiać efektywność


Balans praca-życie, ekologia, rozwój…

W odpowiedzi na zdiagnozowane problemy pracowników prowadzone są różnego rodzaju warsztaty. Należą do nich warsztaty z komunikacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem, umiejętność regeneracji, relaksu, zdrowego odżywiania,  dbania o kręgosłup, warsztaty dla rodziców, rozwój własny i wiele innych.

To jedynie przykładowe obszary, w których pracodawca ma możliwość poprawy sytuacji w firmie. W mojej pracy wydzielam sześć takich obszarów – balans praca-życie, komunikacja i rozwój społeczny, sprzyjające środowisko, kompetencje zawodowe, odporność i równowaga psychiczna oraz zdrowie fizyczne – mówi Beata Dyraga. Lata współpracy z różnego rodzaju firmami – od państwowych, przez korporacje aż do rodzinnych przedsiębiorstw – pokazują, że wszystkie te obszary są ważne i w równym stopniu wpływają na efektywność  pracownika.

CBOS corocznie prowadzi badania o zadowoleniu z pracy. Jednak w badaniu bierze udział jedynie przypadkowa reprezentacja Polaków. Niekoniecznie musi się to przekładać na satysfakcję pracowniczą w konkretnych firmach. Do tego celu należy przeprowadzić kwestionariusze diagnozujące satysfakcję pracowników w konkretnej firmie. W 2013 CBOS opublikował raport z badań o zadowoleniu Polaków z ich pracy. Wyniki były następujące – 78% wyraża ogólne zadowolenie ze swojej obecnej pracy. Doświadczenie pokazuje jednak, że jeśli zejdziemy na poziom konkretnej firmy, a nie ogółu Polaków, wówczas dane nie pokrywają się ze statystykami – przekonuje Beata Dyraga. Badania prowadzone w firmach, które się do nas zgłaszają, przynoszą zgoła inne wyniki. Nie bez powodu  pracodawcy właśnie w wellnesie korporacyjnym szukają rozwiązania aspektu zadowolenia i satysfakcji z pracy. Jest to trend, który staje się w obecnych czasach strategicznym narzędziem  budowania mocnego i trwałego filaru, jakim są pracownicy firmy – dodaje.

W jaki sposób pogodzić życie zawodowe z prywatnym?

Źródło: Core PR

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA