REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda na satysfakcję z pracy

Subskrybuj nas na Youtube
satysfakcja w pracy
satysfakcja w pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa bezpośrednio na motywację i efektywność pracownika. Jest wiele narzędzi, którymi pracodawcy mogą zwiększać satysfakcję swoich pracowników, ale należy dobierać je indywidualnie do potrzeb firmy oraz osób w niej pracujących. Pomocną dziedziną jest corporate wellness.

Coraz więcej wyników badań wskazuje, że dobra kondycja fizyczna i psychiczna pracownika wpływa na jego nastawienie i motywację do pracy. W dużej mierze od pracodawcy zależy, czy stworzy swoim pracownikom odpowiednie środowisko pracy, sprzyjające wykorzystywaniu przez nich całego swojego potencjału. Wszelkie działania, mające na celu optymalizację środowiska pracy, poprawę kondycji psychicznej i fizycznej pracowników oraz zwiększanie ich poczucia realnego wpływu na własne życie są zgodne z ideą corporate wellness – mówi Beata Dyraga, prekursor corporate wellness w Polsce, prezes firmy Prodialog.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebna jest jednak świadomość pracodawcy co do zasadności wdrożenia idei we własnej firmie. Gdy uzmysłowi sobie, że stan zdrowia pracowników ma ogromne znaczenie dla powodzenia biznesu, wówczas znajduje się na najlepszej drodze do wprowadzenia zmian w firmie. Obszary znajdujące się w zasięgu corporate wellness to przede wszystkim: zdrowie psychiczne i fizyczne, odporność emocjonalna, profilaktyka zdrowia, świadomość ekologiczna, rozwój społeczny, ergonomia pracy, balans praca-życie. Wdrożenie w firmie poszczególnych elementów corporate wellness pozwala pracodawcom realnie wpływać na satysfakcję z pracy.

Cechy lidera: zarządzanie czasem własnym i zespołu

Czym jest satysfakcja z pracy?

REKLAMA

Tematem zajmuje się wielu badaczy (U. Gros, T. Myjak, G. Bartkowiak i inni). Powszechnie przyjmuje się definicję głoszącą, że satysfakcja z pracy to pozytywne i negatywne uczucia oraz postawy, które odnoszą się do realizowanych przez pracowników obowiązków zawodowych (D.P. Schulz, S.E. Schulz, 2002, s. 296).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast czynniki, które na tę satysfakcję wpływają, są przedmiotem sporów. Badacze zgadzają się w jednej kwestii – satysfakcja z pracy związana jest nierozerwalnie z pozytywnym stosunkiem do przedsiębiorstwa. Co za tym idzie – również miejsca pracy, jej specyfiki, ale też warunków zatrudnienia, pozostałych pracowników oraz ogólnie pojętego komfortu pracy. Nie można pominąć także kwestii zaspokojenia potrzeb materialnych. Tak jak podkreślają badacze – duże znaczenie mają potrzeby psychiczne – prestiż, akceptacja, uznanie, poczucie sensu wykonywanej pracy etc. Ich spełnienie buduje satysfakcję. Bez nich nie możemy mówić o zadowolonym pracowniku. Ale nie należy zapominać o tym, że satysfakcja z pracy wiąże się nierozerwalnie z prywatnym życiem pracownika. Ważne są kwestie tego, jak radzi sobie z życiem osobistym, jaki jest jego styl życia, czy dba o swoje zdrowie, o swój rozwój, o odpowiedni odpoczynek itp.

Jak zwiększyć swoją szansę na sukces? - postanowienia noworoczne

Jak budować satysfakcję pracownika?

Ważną kwestią jest otwartość i elastyczność pracodawcy, jego zrozumienie potrzeb pracownika. Ma szerokie spektrum możliwości działania w tym zakresie. Może wspierać pracowników choćby poprzez edukację. Nie powinien zapominać, że pracownicy poza pracą mają również życie osobiste. Po pracy wracają do domu, czują zmęczenie, mają swoje prywatne problemy, rozterki, choroby, wychowują dzieci, etc. Te czynniki mają ogromny wpływ na życie zawodowe, często są przyczyną biernej obecności, a w efekcie wypalenia zawodowego.

Dlatego ważne jest, aby pracodawcy nie ignorowali aspektu  życia osobistego swoich pracowników i aby umożliwili im efektywne łączenie go z pracą zawodową. W praktyce wiele organizacji proponuje korzystne rozwiązania w postaci elastycznego czasu pracy dla rodzica, wiele organizacji decyduje się także na firmowy żłobek czy przedszkole, tak aby ułatwić rodzicom łączenie życia zawodowego z prywatnym itp.

Ważne jest też dbanie o fizyczny aspekt zdrowia. Pracownicy miewają dolegliwości zależne od specyfiki pracy – problemy z kręgosłupem, wzrokiem, stawami. Pracodawca może nie tylko proponować systematyczne badania zdrowotne, może także z większą uwagą przyjrzeć się warunkom pracy. Czasem wystarczy zmiana foteli na prozdrowotne, czy ekranów komputerowych na nieszkodliwe, by ograniczyć dolegliwości, a co za tym idzie zwiększyć zadowolenie pracownika. Do tego dochodzi ważny aspekt – odżywianie. Warto pracowników uświadamiać na temat zrównoważonej diety, tego jak nią zarządzać, jak zbilansować posiłki w pracy. Przestrzeganie prostych zasad pozwala na bycie bardziej wydajnym – zarówno w pracy fizycznej, jak i biurowej. Jednak najbardziej zasadnym i kluczowym działaniem jest wyposażenie pracowników w wiedzę na temat zdrowych nawyków, czy zdrowego stylu życia.

Obszarów, w których można wesprzeć pracowników jest wiele, w każdej organizacji wygląda to inaczej. Ważne jest jednak, by dobrze je zdiagnozować.

Praca w stresowych warunkach może poprawiać efektywność


Balans praca-życie, ekologia, rozwój…

W odpowiedzi na zdiagnozowane problemy pracowników prowadzone są różnego rodzaju warsztaty. Należą do nich warsztaty z komunikacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem, umiejętność regeneracji, relaksu, zdrowego odżywiania,  dbania o kręgosłup, warsztaty dla rodziców, rozwój własny i wiele innych.

To jedynie przykładowe obszary, w których pracodawca ma możliwość poprawy sytuacji w firmie. W mojej pracy wydzielam sześć takich obszarów – balans praca-życie, komunikacja i rozwój społeczny, sprzyjające środowisko, kompetencje zawodowe, odporność i równowaga psychiczna oraz zdrowie fizyczne – mówi Beata Dyraga. Lata współpracy z różnego rodzaju firmami – od państwowych, przez korporacje aż do rodzinnych przedsiębiorstw – pokazują, że wszystkie te obszary są ważne i w równym stopniu wpływają na efektywność  pracownika.

CBOS corocznie prowadzi badania o zadowoleniu z pracy. Jednak w badaniu bierze udział jedynie przypadkowa reprezentacja Polaków. Niekoniecznie musi się to przekładać na satysfakcję pracowniczą w konkretnych firmach. Do tego celu należy przeprowadzić kwestionariusze diagnozujące satysfakcję pracowników w konkretnej firmie. W 2013 CBOS opublikował raport z badań o zadowoleniu Polaków z ich pracy. Wyniki były następujące – 78% wyraża ogólne zadowolenie ze swojej obecnej pracy. Doświadczenie pokazuje jednak, że jeśli zejdziemy na poziom konkretnej firmy, a nie ogółu Polaków, wówczas dane nie pokrywają się ze statystykami – przekonuje Beata Dyraga. Badania prowadzone w firmach, które się do nas zgłaszają, przynoszą zgoła inne wyniki. Nie bez powodu  pracodawcy właśnie w wellnesie korporacyjnym szukają rozwiązania aspektu zadowolenia i satysfakcji z pracy. Jest to trend, który staje się w obecnych czasach strategicznym narzędziem  budowania mocnego i trwałego filaru, jakim są pracownicy firmy – dodaje.

W jaki sposób pogodzić życie zawodowe z prywatnym?

Źródło: Core PR

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

REKLAMA

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

REKLAMA