REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca w stresowych warunkach może poprawiać efektywność

Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
Praca w stresowych warunkach
Praca w stresowych warunkach

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazują liczne badania, odpowiedni poziom stresu w pracy jest właściwie niezbędny. Bez niego stojące przed nami zadania szybko okazują się być nużące. Zbyt duże obciążenie wywołuje jednak skutek odwrotny do zamierzonego – zamiast poprawy efektywności dotknąć nas może uniemożliwiający jakiekolwiek działanie paraliż psychiczny. Co zatem zrobić, by stworzyć warunki sprzyjające zwiększonej wydajności?

Tempo życia w dzisiejszych czasach sprawia, że trudno obecnie znaleźć osobę, która nie byłaby w mniejszym bądź większym stopniu zestresowana. I teoretycznie nie ma w tym nic złego – stres jest przecież naturalnym odruchem, który pobudza do działania, wyostrza zmysły i pozwala skupić się na konkretnym wyzwaniu.

REKLAMA

Odpowiednia ilość stresu w pracy jest wręcz wskazana. Jego brak wiąże się przecież najczęściej z nudą i obniżonym zainteresowaniem wykonywanymi zadaniami. Ważne jednak jest, by obciążenie to nie było zbyt duże.

Nigdy bowiem nie powinno dopuszczać się do sytuacji, w której ta odbiegająca od normy reakcja naszego organizmu wydłuża się ponad miarę, stając się z czasem czymś powszednim. U pracowników żyjących w ciągłym stresie szybko zauważyć można znaczący spadek efektywności.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Nie ma niestety uniwersalnej miary mówiącej, jaka ilość stresu wpływa pozytywnie na naszą wydajność. Wartość ta jest bowiem sprawą indywidualną i zależy od wielu różnych czynników: charakteru, wykształcenia, doświadczenia czy rodzaju pełnionych obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogólnie przyjmuje się jednak, że poziom ten przy wykonywaniu prostszych zadań jest dużo wyższy, niż w przypadku obowiązków trudniejszych. Co istotne, obciążenie to zawsze powinno być odpowiednio rozłożone w czasie, nie da się bowiem na co dzień efektywnie pracować pozostając pod nieustanną presją.

Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy

Nigdy nie lekceważ nadmiernego stresu

Funkcjonowanie na zbyt wysokim poziomie stresu w pierwszej kolejności objawiać się może czasowym spowolnieniem wykonywania wszystkich działań lub całkowitą niemożnością podjęcia jakiejkolwiek decyzji.

W ślad za tego typu reakcją obronną organizmu szybko pójść mogą dolegliwości fizyczne. Wśród nich najczęściej występują bóle mięśni karku, barków i kręgosłupa, bolesne skurcze jelit, owrzodzenie układu pokarmowego czy obniżenie odporności i różnego rodzaju choroby infekcyjne.

REKLAMA

Kolejnym problemem, do jakiego może doprowadzić nadmierne obciążenie jest wystąpienie stresu chronicznego. Stale utrzymujący się wysoki poziom pobudzenia sprawia, że napięte mięśnie uniemożliwiają prawidłowe działanie organów wewnętrznych, podnosi się ciśnienie krwi i zmienia się jej skład oraz pojawiają się nieprawidłowości w układzie hormonalnym.

Symptomy te stanowią w zasadzie ostatni moment na wprowadzenie odpowiednich zmian. Dalsze funkcjonowanie w tego typu niekorzystnych warunkach doprowadzić bowiem może do depresji, zawału serca czy choroby wieńcowej.

Przyczyny stresu w pracy

Różne przyczyny, podobny skutek

Stresogenne warunki pracy kojarzone są przede wszystkim z wyższymi szczeblami kariery. I rzeczywiście menadżerowie, kierownicy czy dyrektorzy często poddawani są dużym obciążeniom związanym z odpowiedzialnością za stan finansowy firmy czy z rozbieżnościami pomiędzy wymaganiami, a realnymi możliwościami. W tym przypadku mamy do czynienia ze stresem związanym z jakością pracy.

Wyniszczające napięcie psychiczne odczuwać mogą jednak w zasadzie wszyscy zatrudnieni. Osoby wykonujące mniej istotne zadania zmagać się muszą zwykle ze stresem ilościowym. Wśród jego przyczyn znajdują się znaczny wysiłek fizyczny, praca w pośpiechu i pod presją czasu lub nagłe „zrywy” i pojawianie się dodatkowych obowiązków.

Często występującym  stresorem jest także obawa o utratę pracy. Niepewność co do własnej przyszłości w firmie w wielu przypadkach zamiast działać mobilizująco obniża koncentrację i wydajność, co tylko dodatkowo pogłębia poziom odczuwanego stresu.

Jak rozwiązywać problemy? - poradnik


Zarządzaj sobą i zarządzaj stresem

W walce z nadmiernym obciążeniem wbrew pozorom nigdy nie stoimy na straconej pozycji. Jak się okazuje, przyswojenie kilku prostych zasad wystarczy, by zmniejszyć stres do poziomu gwarantującego poprawę efektywności.

By to osiągnąć, w pierwszej kolejności należy zdiagnozować ewentualne problemy. Wiedza na temat tego, co tak naprawdę nas stresuje – brak odpowiedniej komunikacji, ilość obowiązków przekraczająca nasze możliwości fizyczne czy nieświadomość swojej roli w zespole – znacznie ułatwi wychodzenie z trudnej sytuacji.

Kolejny krok związany jest z projektowaniem swojego czasu. Warto spojrzeć na siebie nieco z dystansu i określić, w jakim kierunku powinniśmy się rozwijać oraz co i w jakim czasie w danej firmie chcielibyśmy osiągnąć.

Jak zwalczyć presję i stres? - krok po kroku

Podobnie jak przypadku planów długofalowych powinniśmy postępować z organizacją pracy na co dzień. Rozsądne gospodarowanie czasem powinno bowiem uwzględniać zarówno nasze stałe obowiązki, zadania pojawiających się nagle, jak i niezbędne przerwy.

O regenerację warto zadbać jednak dużo wcześniej. Poziom odczuwanego w ciągu dnia stresu skutecznie obniża odpowiedni odpoczynek obejmujący m. in. ustabilizowane godziny snu. Nie mniej ważne są czynności, które pozwalają nam oderwać się myślami od pracy. Nie jest bowiem żadną tajemnicą, że najbardziej efektywnymi pracownikami są osoby posiadające różnorodne pasje, uprawiające sporty czy zaangażowane w życie swoich społeczności.

Po co biznesowi psychologia?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA