REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie majątku prywatnego do majątku działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gabriela Polkowska
Zaliczenie majątku prywatnego do majątku działalności gospodarczej
Zaliczenie majątku prywatnego do majątku działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Często zdarza się, że przedsiębiorca w swej działalności gospodarczej wykorzystuje prywatny majątek, nabyty jeszcze przed rozpoczęciem takiej działalności. Nie zawsze zdaje on sobie sprawę z istnienia możliwości zaliczenia takich aktywów do majątku działalności gospodarczej, co wiąże się z wymiernymi korzyściami podatkowymi.

Co można zaliczyć do majątku działalności gospodarczej

Wydatki związane z przekazanymi składnikami majątku prywatnego można zaliczyć w koszty prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem, że dane składniki majątku będą wykorzystywane w tej działalności. Ostatecznie to na przedsiębiorcy spoczywać będzie obowiązek udowodnienia tego faktu przed organami skarbowymi.

REKLAMA

REKLAMA

Do majątku działalności gospodarczej można zaliczyć składniki aktywów posiadane przez przedsiębiorcę jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Przepisy podatkowe nie precyzują w jaki sposób odbywa się przekazanie majątku prywatnego do działalności gospodarczej. Najczęściej dokonuje się tego poprzez złożenie oświadczenia przedsiębiorcy określające datę i cel przekazania danego składnika aktywów, a przede wszystkim dane niezbędne do wprowadzenia danego składnika do ewidencji środków trwałych.

Każdy składnik majątku prywatnego zaliczany do majątku działalności gospodarczej należy zaliczyć do środków trwałych, a więc powinien on spełniać następujące kryteria:

  • Stanowić własność lub współwłasność przedsiębiorcy;
  • Być kompletnym i zdatnym do użytku w dniu przejęcia;
  • Musi być wykorzystywany przed przedsiębiorcę na potrzeby działalności gospodarczej dłużej niż rok.

Pozostałe składniki majątku prywatnego wykorzystywane w działalności gospodarczej zalicza się do składników wyposażenia i w przypadku, gdy ich wartość przekracza 1.500 zł należy wpisać je do ewidencji wyposażenia. Wyposażenia nie można jednak przenieść z majątku prywatnego do majątku przedsiębiorstwa (Wyrok NSA z  dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2374/10).

REKLAMA

Zakładanie działalności gospodarczej w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustalenie wartości początkowej środków trwałych

Poniżej wyszczególniono szczególne przypadki wyceny środków trwałych zaliczanych do majątku przedsiębiorstwa:

Sposób pozyskania środków trwałych

Wartość początkowa środków trwałych

Przedsiębiorca posiada dokument nabycia (paragon, faktura), z którego wynika zapłacona cena

Cena nabycia ustalona w dokumencie nabycia

Przedsiębiorca sam wytworzył dany środek trwały

Koszt wytworzenia danego środka trwałego (nie zalicza się kosztów pracy własnej podatnika)

Przedsiębiorca nie posiada dokumentu nabycia środków trwałych nabytych przed rozpoczęciem działalności

Wycena dokonana przez przedsiębiorcę na podstawie cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji środków trwałych z uwzględnieniem stanu i stopnia zużycia

Przedsiębiorca uzyskał dany środek trwały z darowizny albo spadku

Wartość rynkowa z dnia nabycia spadku lub też kwotę wynikającą z umowy o nieodpłatnym przekazaniu

Obowiązki podatkowe zakładających działalność gospodarczą

Amortyzacja

Amortyzacja jest to koszt niepieniężny wynikający z rozłożenia w czasie wartości danego składnika aktywów. Amortyzacja środków trwałych przekazanych z majątku prywatnego nie różni się od amortyzacji innych składników majątku przedsiębiorstwa. Wyróżnia się amortyzację liniową (polegającą na tym, że w każdym roku kalendarzowym odpisuje się taką samą część ceny nabycia w koszty) oraz degresywną (polegającą na tym, że odpisy amortyzacyjne w kolejnych latach maleją). W przypadku, gdy wartość początkowa danego składnika aktywów jest niższa niż 3.500 zł., to można dokonać amortyzacji jednorazowej i zaliczyć całą wartość składnika środków trwałych w koszty działalności gospodarczej. Warto również pamiętać, że mały podatnik (podatnik, którego wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła wyrażonej w złotych wartości 1.2 mln euro) oraz przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą mogą również skorzystać z tzw. pomocy de minimis i zrealizować jednorazową amortyzację środków trwałych w wyrażonej w złotych kwocie nie przekraczającej wartości 50.000 euro. Należy jednak przy tym pamiętać, ze taką amortyzacją mogą być objęte jedynie niektóre kategorie środków trwałych.

Ile kosztuje założenie własnej działalności gospodarczej?

Korzyści podatkowe

Jeżeli wykorzystujemy prywatny składnik majątku w działalności gospodarczej nabyty jeszcze przed jej rozpoczęciem, nie powinniśmy wtedy wahać się przed zaliczeniem go do majątku przedsiębiorstwa. Niesie to ze sobą oczywiste korzyści podatkowe w postaci możliwości amortyzacji takiego środka trwałego (w tym amortyzacji jednorazowej oraz pomocy de minimis) przy braku wydatkowania środków z działalności gospodarczej na jego nabycie (został nabyty przez przedsiębiorcę jeszcze przed zarejestrowaniem działalności).

Różnice pomiędzy jednoosobową działalnością gospodarczą i jednoosobową spółką z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA