REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować się w mediach społecznościowych?

Reklama w mediach społecznościowych
Reklama w mediach społecznościowych

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mediów społecznościowych wniósł nową jakość w sposób komunikowania się firm z otoczeniem. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje media społecznościowe jako ważne narzędzie marketingu i promocji. Jak polskie MSP mogą wykorzystać możliwości, które dają media społecznościowe?

Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma czas i pieniądze na promocję i reklamę swojej firmy. Wielu uważa, że i tak tylko wielkie koncerny posiadają zasoby pozwalające na kreację ciekawych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. A małych i średnich firm nie stać na propagowanie swoich marek. Czy jednak potężne nakłady finansowe to jedyne rozwiązanie dla promowania firmy i jej produktów? Dzięki rozwojowi nowych technologii firmy MSP mają więcej sposobów na reklamę. Jednym z nich są media społecznościowe.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Starlink w 2013 roku wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko Internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. Firmy przenoszą środki z reklamy w mediach tradycyjnych  na działania w Internecie, gdzie może prowadzić komunikację z klientami. IAB AdEx podaje, że tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na  media społecznościowe wzrosły o 74 proc. 

Dla małych firm obecność w Internecie i na portalach społecznościowych to świetne rozwiązanie, ponieważ koszty tej formy promocji mogą nie być wygórowane. Wykorzystując rozsądnie istniejące rozwiązania można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność firmy, ale i nawiązać relacje z klientami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działania w mediach społecznościowych to jednak nie zawsze gwarantowany sukces. Trzeba pamiętać, że profile i strony dla fanów nie są własnością firmy, a danego medium. Decydując się na działania promocyjne w mediach społecznościowych, firma zgadza się na przestrzeganie regulaminu. Zablokowane lub usunięte mogą zostać strony i profile, które łamią regulamin, rozsyłają fałszywe oprogramowanie i spam lub są zgłaszane przez innych użytkowników jako strony do usunięcia. Przekonało się o tym już niejedno przedsiębiorstwo, którego profil został usunięty lub zablokowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważać trzeba też na treści umieszczane na portalach społecznościowych. Jeden nieprzemyślany wpis może stać się przyczyną kłopotów. Użytkownicy potrafią być bezlitośni w takich sytuacjach, a zła fama może przynieść skutki odwrotne od zakładanych. Zamiast zyskania przychylności dla firmy, może posypać się lawina nieprzychylnych komentarzy. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet najlepiej przygotowanym do prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych. Ważna jest nie tylko rozwaga zanim opublikuje się każdy wpis, ale i umiejętność reakcji, jeśli obudzi się emocje przeciwne pożądanym.

– Problemem sieci społecznościowych jest szybkość rozprzestrzeniana się informacji negatywnych, często przyciągających uwagę, angażujących, generujących nawet najbardziej fantastyczne czy niesprawdzone treści. Według różnych statystyk, w całościowej skali nie przekraczają one 1 – 2 proc. wszystkich komentarzy internetowych. Jednak ze względu na swoją siłę oddziaływania mogą być powodem problemów wizerunkowych – mówi Jacek Kotarbiński, tutor Akademii PARP.

Czy w takim razie są sposoby na skuteczne i efektywne działania w mediach społecznościowych? Czy małe firmy mogą w pełni korzystać z ich potencjału i unikać sytuacji kryzysowych?

Czy dobra promocja wystarczy do osiągnięcia celu?

Po pierwsze strategia

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że samo posiadanie profilu nie wystarczy, żeby odnosić korzyści. Aby mała firma mogła w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, powinna przygotować strategię działań w mediach społecznościowych. Należy budować ją w taki sposób, aby stanowiła część strategii komunikacyjnej i ogólnej strategii biznesowej firmy.

Konstruowanie strategii należy rozpocząć od wyznaczenia celów, które firma chce osiągnąć. Wzrost zaangażowania odbiorców i współuczestnictwo w rozwoju marki, zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie i informowanie o firmie – to niektóre z nich.

Po drugie znajomość odbiorców i mediów

Wszystkie media społecznościowe mają swoją specyfikę. Trzeba wybrać takie media, które wykorzystywane są przez użytkowników, do których chce się dotrzeć. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł, aby prowadzić skuteczne działania.

Zanim przedsiębiorca założy profil firmy w mediach społecznościowych, powinien zastanowić się, do kogo chce adresować swoje komunikaty, czego chcą i czego poszukują w sieci odbiorcy jego odbiorcy. Poznanie odbiorców umożliwi dialog, pomoże w tworzeniu interesujących wpisów.

Kod QR – pomost między światem rzeczywistym a wirtualnym


Po trzecie treści

To właśnie treść wpisów stanowi istotę działań w mediach społecznościowych. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę, ale też informować. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści przedsiębiorstwo może zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami.

Po czwarte dwustronna komunikacja

Media społecznościowe oznaczają dwustronną komunikację. Użytkownicy  chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują jednostronny przekaz. Firma nie może traktować mediów społecznościowych jako miejsca, w którym zajmuje się tylko i wyłącznie promowaniem swoich marek. Powinna również słuchać i reagować. Stała komunikacja z użytkownikami pozwala na zbieranie informacji na temat klientów, otoczenia firmy oraz konkurencji.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Po piąte szybka reakcja

Gdy firma jest już obecna w mediach społecznościowych, powinna odpowiednio reagować na negatywne opinie. – Warto wprowadzić procedury zarządzania kryzysowego oraz regulaminy aktywności online, które pozwolą przygotować pracowników na potencjalne sytuacje kryzysowe, uwrażliwią ich na pierwsze symptomy kryzysu, ale też nauczą, jak skutecznie reagować w takiej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na regularny monitoring Internetu, który pozwoli wychwycić pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu –  mówi Monika Kaczmarek-Śliwińska, tutor Akademii PARP

Kierując się tymi pięcioma zasadami można rozpocząć działania w mediach społecznościowych. Warto jednak dowiedzieć się więcej. Szkolenie e-learning Akademii PARP „Media społecznościowe w biznesie” przygotowano specjalnie dla polskich firm z sektora MSP, które chcą w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Szkolenie składa się z siedmiu modułów. Uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.

Szkolenie przygotowano z myślą o polskich firmach i ich miejscu w środowisku mediów społecznościowych. – Media społecznościowe mogą służyć małym i średnim firmom jako skuteczne narzędzie marketingu i promocji. Dzięki szkoleniu przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Nowe sposoby na przekaz informacji

„Media społecznościowe w biznesie” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń
m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: Akademia PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA