REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak reklamować się w mediach społecznościowych?

Reklama w mediach społecznościowych
Reklama w mediach społecznościowych

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój mediów społecznościowych wniósł nową jakość w sposób komunikowania się firm z otoczeniem. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje media społecznościowe jako ważne narzędzie marketingu i promocji. Jak polskie MSP mogą wykorzystać możliwości, które dają media społecznościowe?

Nie każdy początkujący przedsiębiorca ma czas i pieniądze na promocję i reklamę swojej firmy. Wielu uważa, że i tak tylko wielkie koncerny posiadają zasoby pozwalające na kreację ciekawych i przyciągających uwagę kampanii reklamowych. A małych i średnich firm nie stać na propagowanie swoich marek. Czy jednak potężne nakłady finansowe to jedyne rozwiązanie dla promowania firmy i jej produktów? Dzięki rozwojowi nowych technologii firmy MSP mają więcej sposobów na reklamę. Jednym z nich są media społecznościowe.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Starlink w 2013 roku wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 6,996 mld zł, o 4,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Tylko Internet zanotował wzrost nakładów reklamowych - o 7,5 proc., do prawie 1,5 mld zł. Reklama online ma już 21,4 proc. udziału w całym rynku i niemal dwukrotnie większą wartość niż reklama prasowa. Firmy przenoszą środki z reklamy w mediach tradycyjnych  na działania w Internecie, gdzie może prowadzić komunikację z klientami. IAB AdEx podaje, że tylko w II kwartale ubiegłego roku nakłady na  media społecznościowe wzrosły o 74 proc. 

Dla małych firm obecność w Internecie i na portalach społecznościowych to świetne rozwiązanie, ponieważ koszty tej formy promocji mogą nie być wygórowane. Wykorzystując rozsądnie istniejące rozwiązania można nie tylko zwiększyć rozpoznawalność firmy, ale i nawiązać relacje z klientami.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Działania w mediach społecznościowych to jednak nie zawsze gwarantowany sukces. Trzeba pamiętać, że profile i strony dla fanów nie są własnością firmy, a danego medium. Decydując się na działania promocyjne w mediach społecznościowych, firma zgadza się na przestrzeganie regulaminu. Zablokowane lub usunięte mogą zostać strony i profile, które łamią regulamin, rozsyłają fałszywe oprogramowanie i spam lub są zgłaszane przez innych użytkowników jako strony do usunięcia. Przekonało się o tym już niejedno przedsiębiorstwo, którego profil został usunięty lub zablokowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uważać trzeba też na treści umieszczane na portalach społecznościowych. Jeden nieprzemyślany wpis może stać się przyczyną kłopotów. Użytkownicy potrafią być bezlitośni w takich sytuacjach, a zła fama może przynieść skutki odwrotne od zakładanych. Zamiast zyskania przychylności dla firmy, może posypać się lawina nieprzychylnych komentarzy. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet najlepiej przygotowanym do prowadzenia firmowych profili w mediach społecznościowych. Ważna jest nie tylko rozwaga zanim opublikuje się każdy wpis, ale i umiejętność reakcji, jeśli obudzi się emocje przeciwne pożądanym.

– Problemem sieci społecznościowych jest szybkość rozprzestrzeniana się informacji negatywnych, często przyciągających uwagę, angażujących, generujących nawet najbardziej fantastyczne czy niesprawdzone treści. Według różnych statystyk, w całościowej skali nie przekraczają one 1 – 2 proc. wszystkich komentarzy internetowych. Jednak ze względu na swoją siłę oddziaływania mogą być powodem problemów wizerunkowych – mówi Jacek Kotarbiński, tutor Akademii PARP.

Czy w takim razie są sposoby na skuteczne i efektywne działania w mediach społecznościowych? Czy małe firmy mogą w pełni korzystać z ich potencjału i unikać sytuacji kryzysowych?

Czy dobra promocja wystarczy do osiągnięcia celu?

Po pierwsze strategia

Każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że samo posiadanie profilu nie wystarczy, żeby odnosić korzyści. Aby mała firma mogła w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych, powinna przygotować strategię działań w mediach społecznościowych. Należy budować ją w taki sposób, aby stanowiła część strategii komunikacyjnej i ogólnej strategii biznesowej firmy.

Konstruowanie strategii należy rozpocząć od wyznaczenia celów, które firma chce osiągnąć. Wzrost zaangażowania odbiorców i współuczestnictwo w rozwoju marki, zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie i informowanie o firmie – to niektóre z nich.

Po drugie znajomość odbiorców i mediów

Wszystkie media społecznościowe mają swoją specyfikę. Trzeba wybrać takie media, które wykorzystywane są przez użytkowników, do których chce się dotrzeć. Należy je poznać i dostosować się do ich reguł, aby prowadzić skuteczne działania.

Zanim przedsiębiorca założy profil firmy w mediach społecznościowych, powinien zastanowić się, do kogo chce adresować swoje komunikaty, czego chcą i czego poszukują w sieci odbiorcy jego odbiorcy. Poznanie odbiorców umożliwi dialog, pomoże w tworzeniu interesujących wpisów.

Kod QR – pomost między światem rzeczywistym a wirtualnym


Po trzecie treści

To właśnie treść wpisów stanowi istotę działań w mediach społecznościowych. Komunikaty publikowane na firmowych profilach powinny przyciągać uwagę, ale też informować. Za pomocą atrakcyjnych, czasem zabawnych, ale przede wszystkim istotnych dla odbiorców treści przedsiębiorstwo może zbudować długotrwałe relacje z użytkownikami.

Po czwarte dwustronna komunikacja

Media społecznościowe oznaczają dwustronną komunikację. Użytkownicy  chcą mieć poczucie, że uczestniczą w rozmowie, a nie otrzymują jednostronny przekaz. Firma nie może traktować mediów społecznościowych jako miejsca, w którym zajmuje się tylko i wyłącznie promowaniem swoich marek. Powinna również słuchać i reagować. Stała komunikacja z użytkownikami pozwala na zbieranie informacji na temat klientów, otoczenia firmy oraz konkurencji.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Po piąte szybka reakcja

Gdy firma jest już obecna w mediach społecznościowych, powinna odpowiednio reagować na negatywne opinie. – Warto wprowadzić procedury zarządzania kryzysowego oraz regulaminy aktywności online, które pozwolą przygotować pracowników na potencjalne sytuacje kryzysowe, uwrażliwią ich na pierwsze symptomy kryzysu, ale też nauczą, jak skutecznie reagować w takiej sytuacji. Warto również zwrócić uwagę na regularny monitoring Internetu, który pozwoli wychwycić pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu –  mówi Monika Kaczmarek-Śliwińska, tutor Akademii PARP

Kierując się tymi pięcioma zasadami można rozpocząć działania w mediach społecznościowych. Warto jednak dowiedzieć się więcej. Szkolenie e-learning Akademii PARP „Media społecznościowe w biznesie” przygotowano specjalnie dla polskich firm z sektora MSP, które chcą w pełni wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Szkolenie składa się z siedmiu modułów. Uczy marketingu społecznościowego oraz tzw. content marketingu, czyli budowania relacji z uczestnikami społeczności za pomocą atrakcyjnych treści.

Szkolenie przygotowano z myślą o polskich firmach i ich miejscu w środowisku mediów społecznościowych. – Media społecznościowe mogą służyć małym i średnim firmom jako skuteczne narzędzie marketingu i promocji. Dzięki szkoleniu przedsiębiorcy nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.

Nowe sposoby na przekaz informacji

„Media społecznościowe w biznesie” to jedno z 43 szkoleń e-learning Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać z 7 szkoleń
m-learning, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Źródło: Akademia PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA