REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co utrudnia znalezienie pracy?

szukanie pracy
szukanie pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trudności w znalezieniu pracy powodują nie tylko czynniki rynkowe, ale często sami kandydaci. Na podstawie obserwacji uczestników programów outplacementowych, eksperci wyłonili powtarzające się często przyczyny problemów w znalezieniu pracy, z których nie zawsze osoby bezrobotne zdają sobie sprawę. Co utrudnia znalezienie pracy?

Trudności w znalezieniu pracy

Głównym wyzwaniem w znalezieniu pracy jest identyfikacja przyczyny, która nam w tym przeszkadza, a następnie opracowanie działań zmierzających do jej pokonania. W znalezieniu nowego zatrudnienia pomocna jest znajomość trendów jakie obecnie panują na rynku pracy i umiejętne ich wykorzystanie. Tymczasem nadal spora grupa kandydatów stroni od nich, przez co zmniejsza swoje szanse na szybsze znalezienie zatrudnienia. By to naprawić wystarczy być świadomym oczekiwań współczesnych pracodawców oraz narzędzi dotarcia do rekruterów. Warto zatem na bieżąco śledzić porady na temat poszukiwania pracy w prasie i Internecie, a także zaglądać na strony poszczególnych pracodawców oraz agencji rekrutacyjnych. W zamieszczanych na nich informacjach często prócz ofert pracy można znaleźć fachowe porady na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Bardzo często przyczyną niemożności znalezienia pracy okazuje się być brak dobrze opracowanego CV. Prawidłowo skonstruowany dokument aplikacyjny powinien przedstawiać sukcesy kandydata i w jasny sposób określać zakres jego obowiązków. Ważne też by pamiętać o aktywnym jego wykorzystaniu. Często spotykaną przyczyną, która utrudnia znalezienie pracy jest właśnie zbyt mała aktywność w jej poszukiwaniu. Przy obecnej na rynku dużej konkurencyjności wśród kandydatów, samo wysyłanie CV nie wystarczy. Wskazana jest zatem kombinacja różnych aktywności, jak np. rozmowy ze znajomymi, umawianie się na spotkania z rekruterami, agencjami zatrudnienia, śledzenie branżowych forów dyskusyjnych, na których może pojawić się wzmianka o ofercie lub też o tworzeniu nowego oddziału danej firmy, do którego prowadzone będzie rekrutacja. Wart też wychodzić z inicjatywą i samemu wykonywać pierwszy ruch, np. poprzez wysłanie maila z zapytaniem do pracodawcy, nawet, jeśli obecnie nie znaleźliśmy informacji o prowadzonej przez niego rekrutacji na interesujące nas stanowisko.  

– Nie poprzestawajmy tylko na przejrzeniu ofert i wysłaniu aplikacji, – komentuje Hanna Więcewicz, Kierownik ds. Zmian Kariery w agencji doradztwa personalnego ManpowerGroup. – Szukając pracy warto głębiej poszperać w Internecie, zajrzeć na strony konkretnych pracodawców, do zakładki z zamieszczanymi przez nich ogłoszeniami. W przypadku pozycji specjalistycznych i wyższych należy tez pamiętać o założeniu konta na portalach społecznościowych, gdzie poszukują rekruterzy i pracodawcy, a o czym też niestety często kandydaci zapominają. Tymczasem obecność na tego typu serwisach może również pomóc w większej aktywności na rynku pracy, np. poprzez budowanie sieci kontaktów, do których mogą także należeć potencjalni pracodawcy i rekruterzy, – dodaje Hanna Więcewicz.  

REKLAMA

Szukaj pracy z głową!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną przyczyną, która utrudnia znalezienie pracy jest podawanie przez kandydata negatywnej opinii o poprzednim pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Krytyczne opinie o wcześniejszym miejscu zatrudnienia nie są dobrze postrzegane przez pracodawców. Ważne jest zatem wcześniejsze przećwiczenie informacji jakie chcemy przekazać rekruterowi na spotkaniu. Powinien to być komunikat co najmniej neutralny.

Kolejnym elementem, który może eliminować poszukujących pracy z procesów rekrutacyjnych jest krytykowanie nowych miejsc pracy lub potencjalnych przełożonych w trakcie procesu rekrutacyjnego. Zdarza się iż jeśli pracowaliśmy w bardzo dobrej organizacji przez wiele lat, trudno nam będzie znaleźć miejsce oferujące podobną wysokość wynagrodzenia oraz standardy pracy. Pamiętajmy jednak w takich sytuacjach, że naszą postawą możemy zniechęcić potencjalnych chętnych do zatrudnienia nas.


Niedocenianym, ale bardzo istotnym elementem przyczyniającym się do trudności w poszukiwaniu pracy, jest brak wiary kandydata we własne możliwości i to, że może znaleźć zatrudnienie. Niestety im mniej wierzymy w znalezienie przez nas pracy, tym mniej jesteśmy otwarci na sposobności, które mogą się pojawiać i tym mniej aktywnie tej pracy szukamy. Niewiele da też tłumaczenie porażki sytuacją rynkową lub złym nastawieniem rekrutera. Po nieudanej próbie nie warto skupiać się na przegranej i obwiniać o nią czynniki, na które nie mamy wpływu. Zamiast tego postarajmy się konstruktywnie przeanalizować sytuację i wyciągnąć z niej wnioski, które wykorzystamy w przyszłości.

Czy Twój szef wie, że szukasz pracy?

– Jednym z ostatnich dużych osiągnięć realizowanych przez nas programów outplacementu okazał się przypadek menedżera, który miał duże sukcesy we wszystkich miejscach pracy, ale od 1,5 roku bezskutecznie poszukiwał nowego zatrudnienia, – wyjaśnia Hanna Więcewicz. – Podstawowym problemem prócz  nieprofesjonalne napisanego CV, był również spadek jego wiary we własne siły na rynku pracy, co utrudniało mu jej znalezienie. Udział w 6-mięsięcznym programie outplacementowym, w ramach którego opracowaliśmy profesjonalny dokumentu aplikacyjny kandydata, ale też skupiliśmy się m.in. na odbudowaniu poczucia własnej wartości i przygotowaniu go do starań o pracę, przyniosły spodziewany efekt. Kandydat dostał nową pracę, a w niej otrzymał wyższą funkcję niż sprawował poprzednio, – kończy z uśmiechem ekspert ManpowerGroup.

Utrudnieniem w znalezieniu zatrudnienia jest też myślenie schematyczne i zamknięcie się na nowe możliwości. Jeśli przez dłuższy czas nie udaje się nam znaleźć pracy zgodnej z naszymi wymaganiami, może należy pomyśleć o ich zmianie. Ważna jest otwartość na to, że w naszej karierze zawodowej możemy zająć się czymś zupełnie nowym. Jeśli pomocne okaże się zdobycie dodatkowych szkoleń lub też przekwalifikowanie się zgodnie z poszukiwanymi zawodami to warto przeanalizować takie możliwości. Jeśli nie możemy znaleźć pracy w swoim miejscu zamieszkania, może warto rozważyć przeprowadzkę. Czasem należy także zastanowić się, czy rozwiązaniem nie okaże się sięgnięcie po inne formy zatrudnienia. Na przykład w przypadku osób 45 plus, którym trudniej jest znaleźć pracę, warto również rozważyć opcję samozatrudnienia.

Gdzie szukać kandydatów do pracy w małej firmie?

Źródło: ManpowerGroup w Polsce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA