REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie szukać kandydatów do pracy w małej firmie?

Jak szukać pracy w małej firmie – gdzie szukają kandydatów tacy pracodawcy?
Jak szukać pracy w małej firmie – gdzie szukają kandydatów tacy pracodawcy?

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób nasi rodzimi przedsiębiorcy pozyskują nowych pracowników? Badania przeprowadzone w latach 2006-2007 na grupie 250 właścicieli mikroprzedsiębiorstw w Wielkopolsce pokazują jasno – dominującą metodą pozyskiwania nowej kadry w takich firmach jest korzystanie z osobistych sieci społecznych. Liczą się znajomości!

72% wszystkich transakcji zatrudniania w mikroprzedsiębiorstwach (do 10 pracowników) odbywa się przy udziale osobistych sieci społecznych właścicieli firm. Formalne sposoby zatrudniania (jak ogłoszenia i współpraca z agencjami pracy) zostały wykorzystane jedynie w 17% przypadków. Znaczący, jak na pojedynczą metodę pozyskiwania pracowników, jest udział osób, które z własnej inicjatywy i bez wcześniejszej znajomości zgłosiły się do pracodawcy i zostały przyjęte do pracy (8%).

REKLAMA

Najczęściej do pracy w małej firmie trafia osoba, którą zna bezpośrednio właściciel/pracodawca – jest to niemal 42% wszystkich transakcji zatrudniania. Są to członkowie najbliższej rodziny, praktykanci oraz znajomi z poprzednich miejsc pracy pracodawcy. Dopiero na czwartym miejscu znaleźli się członkowie dalszej rodziny.

Przeczytaj również: Jakie są kryteria wyboru nowego miejsca pracy?

REKLAMA

Jeśli nie przez bezpośrednią znajomość, to dzięki udziałowi osób pośredniczących małe firmy zdobywają pracowników. Ponad 30% wszystkich zatrudnionych osób trafiło do badanych firm w ten właśnie sposób. Największą grupę pracowników z polecenia tworzą osoby rekomendowane przez obecnych pracowników firm czyli polecenia pracownicze. Znacznie mniej pracowników trafiło do firmy za pośrednictwem najbliższej rodziny przedsiębiorcy, a także z polecenia znajomych pracodawców.

W grupie formalnych metod zatrudniania dominuje korzystanie z usług urzędu pracy (7,9% wszystkich transakcji zatrudnienia). Pracodawcy niezbyt chętnie korzystają z ogłoszeń umieszczanych np. w witrynach sklepowych, na drzwiach wejściowych, na slupach ogłoszeniowych oraz z ogłoszeń w prasie lokalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Manager

Dwie ciekawostki wynikły przy okazji tego badania. Otóż najmniej popularne jest pozyskiwanie pracowników za pośrednictwem internetu czy telegazety oraz prasy ogólnopolskiej (w sumie około 1,6% przypadków). Pracodawcy też w bardzo niewielkim stopniu sięgają także do pomocy osób, z którymi utrzymywali kontakty w przeszłości – w dzieciństwie, w szkole, na studiach. W przypadku badanych firm nieprawdziwe jest zatem twierdzenie, że obecność w internecie i sieciach społecznościowych pozwala zdobyć pracę. Oprócz „bycia” trzeba aktywnie coś robić innego, najlepiej – poznawać przedsiębiorców.

Równie ciekawy jest wniosek, że często wykorzystywanym źródłem nowych pracowników są obecni pracownicy firmy. Warto zatem raczej sięgać po okazje u przyjaciół niż we własnej rodzinie, o ile nie jest to rodzina najbliższa.

Fragment pochodzi z książki „Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy” Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA