REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie zatrudnić pracownika – rekrutacja, selekcja, adaptacja

Subskrybuj nas na Youtube
Zatrudnianie po znajomości?
Zatrudnianie po znajomości?

REKLAMA

REKLAMA

Posługiwanie się słowem „zatrudnianie” ma na celu podkreślenie, że chodzi o pozyskiwanie osób z zewnątrz, spoza firmy, nowych w organizacji, nie zaś na awansach czy przesunięciach wewnętrznych pracowników już zatrudnionych w firmie i znających kulturę firmy. Zatrudnianie wiąże się więc z dodatkowymi czynnościami kadrowymi, wykraczającymi poza „tu jest twoje krzesło, siadaj i pracuj do piątej”.

Pozyskiwanie pracowników obejmuje zwykle trzy fazy: rekrutację, selekcję oraz adaptację nowych pracowników.

REKLAMA

Rekrutacja odnosi się do procesu poszukiwania i przyciągania dostatecznie dużej liczby kandydatów do pracy w celu dokonania ich selekcji (aby odsiać, trzeba mieć co odsiać). Rekrutacja spełnia zatem trzy funkcje: informacyjną, motywacyjną oraz wstępnej selekcji. Odgrywa ona podstawową rolę w procesie zatrudniania a odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona może wręcz przesądzić o skuteczności całego procesu.

Przeczytaj również: Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej?

Nie należy zatem dziwić się, że w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne CV kandydatów zapychają skrzynkę pocztową – trzeba się tym cieszyć, ponieważ jest to dowód na dobrze wykonaną pracę przez specjalistę ds. rekrutacji.

REKLAMA

Druga faza procesu zatrudniania – selekcja – jest procesem oceny przydatności kandydatów i kończy się wyborem jednego lub kilku, którzy z punktu widzenia wymagań stanowiska pracy rokują najlepiej na przyszłość. Selekcja polega na porównywaniu, ocenie i wyborze przez pracodawcę tych osób, które w największym stopniu odpowiadają wymogom konkretnych stanowisk pracy spośród kandydatów pozyskanych w wyniku rekrutacji. Istnieje wiele metod selekcji. W przypadku małych przedsiębiorstw w roli podstawowego sposobu selekcji najczęściej występuje rozmowa kwalifikacyjna, rzadko kiedy mowa jest o innych formach np. assessment centre lub symulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim etapem zatrudniania jest adaptacja, nazywana także wprowadzaniem do pracy, dopasowaniem pracowników do organizacji lub socjalizacją. Niezależnie od nazwy chodzi o to samo – aby przystosować zupełnie nowego pracownika, który nie zna specyfiki pracy w danej firmie, do nowego środowiska pracy tak aby szybko poczuł się częścią firmy i osiągał założone cele zawodowe.

Polecamy serwis Zatrudnienie

Adaptacja pracownika spoza firmy obejmuje takie działania jak zaprezentowanie pracownika, wstępne szkolenie, zorientowanie w sposobie pracy, dalsze dostosowanie kulturowe do organizacji.

REKLAMA

Rekrutacja, selekcja i adaptacja nowych pracowników są ze sobą wzajemnie powiązane. Proces rekrutacji może wpływać na skuteczność procesu selekcji, ale z drugiej strony w pewnym stopniu określa także skuteczność procesu adaptacji nowych pracowników. Selekcja z jednej strony poprzedza proces adaptacji, z drugiej może współprzyczyniać się do powodzenia dopasowania nowych pracowników do organizacji.

Myślenie o procesie zatrudniania w kategoriach skuteczności zakłada całościowe traktowanie tego procesu. W przeciwnym razie pracodawca ryzykuje sytuacją, w której nowy pracownik nie będzie w stanie pokazać całego swojego potencjału z powodu „oporu firmy”, „niechęci kolegów” lub „szarpania się z systemem pracy” – te zwroty świadczą bowiem o braku dopasowania emocjonalnego i kulturowego pracownika do danej firmy. Można bowiem być świetnym specjalistą, który kompletnie nie odnajduje się w firmie X – często możemy zaobserwować to w przypadku transferów zawodników między klubami sportowymi, gdy w jednym klubie zawodnik jest gwiazdą, a w drugim psuje najprostsze zagrywki lub podania.

Fragment pochodzi z książki „Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy” Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA