REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie zatrudnić pracownika – rekrutacja, selekcja, adaptacja

Zatrudnianie po znajomości?
Zatrudnianie po znajomości?

REKLAMA

REKLAMA

Posługiwanie się słowem „zatrudnianie” ma na celu podkreślenie, że chodzi o pozyskiwanie osób z zewnątrz, spoza firmy, nowych w organizacji, nie zaś na awansach czy przesunięciach wewnętrznych pracowników już zatrudnionych w firmie i znających kulturę firmy. Zatrudnianie wiąże się więc z dodatkowymi czynnościami kadrowymi, wykraczającymi poza „tu jest twoje krzesło, siadaj i pracuj do piątej”.

Pozyskiwanie pracowników obejmuje zwykle trzy fazy: rekrutację, selekcję oraz adaptację nowych pracowników.

REKLAMA

Rekrutacja odnosi się do procesu poszukiwania i przyciągania dostatecznie dużej liczby kandydatów do pracy w celu dokonania ich selekcji (aby odsiać, trzeba mieć co odsiać). Rekrutacja spełnia zatem trzy funkcje: informacyjną, motywacyjną oraz wstępnej selekcji. Odgrywa ona podstawową rolę w procesie zatrudniania a odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona może wręcz przesądzić o skuteczności całego procesu.

Przeczytaj również: Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej?

Nie należy zatem dziwić się, że w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne CV kandydatów zapychają skrzynkę pocztową – trzeba się tym cieszyć, ponieważ jest to dowód na dobrze wykonaną pracę przez specjalistę ds. rekrutacji.

REKLAMA

Druga faza procesu zatrudniania – selekcja – jest procesem oceny przydatności kandydatów i kończy się wyborem jednego lub kilku, którzy z punktu widzenia wymagań stanowiska pracy rokują najlepiej na przyszłość. Selekcja polega na porównywaniu, ocenie i wyborze przez pracodawcę tych osób, które w największym stopniu odpowiadają wymogom konkretnych stanowisk pracy spośród kandydatów pozyskanych w wyniku rekrutacji. Istnieje wiele metod selekcji. W przypadku małych przedsiębiorstw w roli podstawowego sposobu selekcji najczęściej występuje rozmowa kwalifikacyjna, rzadko kiedy mowa jest o innych formach np. assessment centre lub symulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ostatnim etapem zatrudniania jest adaptacja, nazywana także wprowadzaniem do pracy, dopasowaniem pracowników do organizacji lub socjalizacją. Niezależnie od nazwy chodzi o to samo – aby przystosować zupełnie nowego pracownika, który nie zna specyfiki pracy w danej firmie, do nowego środowiska pracy tak aby szybko poczuł się częścią firmy i osiągał założone cele zawodowe.

Polecamy serwis Zatrudnienie

Adaptacja pracownika spoza firmy obejmuje takie działania jak zaprezentowanie pracownika, wstępne szkolenie, zorientowanie w sposobie pracy, dalsze dostosowanie kulturowe do organizacji.

REKLAMA

Rekrutacja, selekcja i adaptacja nowych pracowników są ze sobą wzajemnie powiązane. Proces rekrutacji może wpływać na skuteczność procesu selekcji, ale z drugiej strony w pewnym stopniu określa także skuteczność procesu adaptacji nowych pracowników. Selekcja z jednej strony poprzedza proces adaptacji, z drugiej może współprzyczyniać się do powodzenia dopasowania nowych pracowników do organizacji.

Myślenie o procesie zatrudniania w kategoriach skuteczności zakłada całościowe traktowanie tego procesu. W przeciwnym razie pracodawca ryzykuje sytuacją, w której nowy pracownik nie będzie w stanie pokazać całego swojego potencjału z powodu „oporu firmy”, „niechęci kolegów” lub „szarpania się z systemem pracy” – te zwroty świadczą bowiem o braku dopasowania emocjonalnego i kulturowego pracownika do danej firmy. Można bowiem być świetnym specjalistą, który kompletnie nie odnajduje się w firmie X – często możemy zaobserwować to w przypadku transferów zawodników między klubami sportowymi, gdy w jednym klubie zawodnik jest gwiazdą, a w drugim psuje najprostsze zagrywki lub podania.

Fragment pochodzi z książki „Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy” Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA