Jak skutecznie zatrudnić pracownika – rekrutacja, selekcja, adaptacja
REKLAMA
REKLAMA
Pozyskiwanie pracowników obejmuje zwykle trzy fazy: rekrutację, selekcję oraz adaptację nowych pracowników.
REKLAMA
Rekrutacja odnosi się do procesu poszukiwania i przyciągania dostatecznie dużej liczby kandydatów do pracy w celu dokonania ich selekcji (aby odsiać, trzeba mieć co odsiać). Rekrutacja spełnia zatem trzy funkcje: informacyjną, motywacyjną oraz wstępnej selekcji. Odgrywa ona podstawową rolę w procesie zatrudniania a odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona może wręcz przesądzić o skuteczności całego procesu.
Przeczytaj również: Jak się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej?
Nie należy zatem dziwić się, że w odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne CV kandydatów zapychają skrzynkę pocztową – trzeba się tym cieszyć, ponieważ jest to dowód na dobrze wykonaną pracę przez specjalistę ds. rekrutacji.
REKLAMA
Druga faza procesu zatrudniania – selekcja – jest procesem oceny przydatności kandydatów i kończy się wyborem jednego lub kilku, którzy z punktu widzenia wymagań stanowiska pracy rokują najlepiej na przyszłość. Selekcja polega na porównywaniu, ocenie i wyborze przez pracodawcę tych osób, które w największym stopniu odpowiadają wymogom konkretnych stanowisk pracy spośród kandydatów pozyskanych w wyniku rekrutacji. Istnieje wiele metod selekcji. W przypadku małych przedsiębiorstw w roli podstawowego sposobu selekcji najczęściej występuje rozmowa kwalifikacyjna, rzadko kiedy mowa jest o innych formach np. assessment centre lub symulacji.
Ostatnim etapem zatrudniania jest adaptacja, nazywana także wprowadzaniem do pracy, dopasowaniem pracowników do organizacji lub socjalizacją. Niezależnie od nazwy chodzi o to samo – aby przystosować zupełnie nowego pracownika, który nie zna specyfiki pracy w danej firmie, do nowego środowiska pracy tak aby szybko poczuł się częścią firmy i osiągał założone cele zawodowe.
Polecamy serwis Zatrudnienie
Adaptacja pracownika spoza firmy obejmuje takie działania jak zaprezentowanie pracownika, wstępne szkolenie, zorientowanie w sposobie pracy, dalsze dostosowanie kulturowe do organizacji.
REKLAMA
Rekrutacja, selekcja i adaptacja nowych pracowników są ze sobą wzajemnie powiązane. Proces rekrutacji może wpływać na skuteczność procesu selekcji, ale z drugiej strony w pewnym stopniu określa także skuteczność procesu adaptacji nowych pracowników. Selekcja z jednej strony poprzedza proces adaptacji, z drugiej może współprzyczyniać się do powodzenia dopasowania nowych pracowników do organizacji.
Myślenie o procesie zatrudniania w kategoriach skuteczności zakłada całościowe traktowanie tego procesu. W przeciwnym razie pracodawca ryzykuje sytuacją, w której nowy pracownik nie będzie w stanie pokazać całego swojego potencjału z powodu „oporu firmy”, „niechęci kolegów” lub „szarpania się z systemem pracy” – te zwroty świadczą bowiem o braku dopasowania emocjonalnego i kulturowego pracownika do danej firmy. Można bowiem być świetnym specjalistą, który kompletnie nie odnajduje się w firmie X – często możemy zaobserwować to w przypadku transferów zawodników między klubami sportowymi, gdy w jednym klubie zawodnik jest gwiazdą, a w drugim psuje najprostsze zagrywki lub podania.
Fragment pochodzi z książki „Zatrudnianie po znajomości. Kapitał społeczny na rynku pracy” Bartosza Sławeckiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.