REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z faktur elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Korzyści z faktur elektronicznych
Korzyści z faktur elektronicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele słyszymy o elektronicznych fakturach (e-fakturach), wciąż jednak nieczęsto z nich korzystamy. Czym zatem jest e-faktura i – przede wszystkim – jakie daje nam korzyści ?

Czym jest e-faktura?

E-faktura to faktura wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. Zawiera takie same dane i posiada taką samą wartość pod względem prawnym jak faktura wystawiona w wersji papierowej, w związku z czym jest z nią równoznaczna. Wystawcy faktur elektronicznych powinni zapewnić im odpowiednią wiarygodność, tak samo jak w przypadku faktur w wersji papierowej. Oznacza to, że e-faktury powinny zawierać cechy autentyczności ich pochodzenia, integralności oraz czytelności. Wysyłanie faktur w postaci pliku PDF również jest e-fakturą. Plik jednak musi być zabezpieczony przed zmianami.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przekonuje przedsiębiorców do korzystania z faktur elektronicznych poprzez wprowadzenie zmian zachęcających do ich korzystania.

Na początku 2013 roku zmieniono przepisy dotyczące odbioru faktur w formie elektronicznej. Zniesiono m.in. obowiązek wyrażenia formalnej zgody przez odbiorców na przesyłanie takich faktur, tym samym pozostawiając tę kwestię do umownego określenia przez strony. Ściślej rzecz ujmując, wystarczy ustna zgoda na otrzymywanie dokumentu w formie elektronicznej oraz opłacenie pierwszej otrzymanej tym sposobem faktury przez Klienta. Również w 2013 roku zlikwidowano obowiązek podpisywania faktur bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, czyli tzw. podpisem elektronicznym.

Korzyści z e-fakur

Drukowanie e-faktur jest zbędne. Przepisy ustawy o VAT pozwalają nie tylko wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej, ale również w tej samej formie je przechowywać. Faktury mają być tak uporządkowane, aby można było łatwo je odszukać.

REKLAMA

Zobacz serwis: Jak założyć firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystanie z e-faktur niesie za sobą szereg udogodnień dla podmiotów korzystających z tej formy regulowania rachunków. Po pierwsze, oznacza ono zdecydowane skrócenie czasu oczekiwania na dokument, który zostaje nam przekazany już w dniu jego wystawienia.

Po drugie, usługobiorcy mają możliwość określenia, w jaki sposób chcą być informowani o fakturach, np. otrzymując wiadomość e-mail, logując się na portal usługodawcy lub otrzymując powiadomienie sms na swój telefon. Na portalach usługodawcy archiwizowane są również wszystkie nasze rachunki, jak również przebieg dotychczas realizowanych płatności, do których za pomocą sieci klienci mają dostęp 24 godziny na dobę. Podkreślenia wymaga również fakt, że e-faktury to dokumenty w pełni bezpieczne, chronione hasłem jak również protokołem SSL. Korzystając z e-faktur dbamy o środowisko, a takie rozwiązanie pozwala zminimalizować zużycie papieru i zapobiega zbędnej wycince drzew. Zdarza się, że przedsiębiorcy zachęcają nas do korzystania z faktur elektronicznych, oferując ulgi lub obniżenie płatności klientom, którzy się na to zdecydują.

Popularność e-faktur

Polacy coraz częściej sięgają po e-faktury, jednak wciąż nam daleko do innych krajów europejskich. Jak wynika z badań prowadzonych na zlecenie Konfederacji Lewiatan, z e-faktur częściej korzystają klienci indywidualni niż przedsiębiorcy. Zwolennicy korzystania z elektronicznych faktur cenią sobie przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania. Przedsiębiorcy brak dotychczasowego wdrożenia elektronicznych faktur tłumaczą kwestiami związanymi z bezpieczeństwem danych oraz przyzwyczajeniem do faktur papierowych.

Do korzystania z e-faktur zachęca nas Unia Europejska. Zgodnie z jej wytycznymi do 2020 roku faktury elektroniczne mają być głównym sposobem fakturowania na terenie wspólnoty.

Agnieszka Łokas / Kancelaria Doradztwa Biznesowego Tobolewcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA