REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z faktur elektronicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Tobolewscy Kancelaria Doradztwa Biznesowego
Kredyty inwestycyjne, kredyt deweloperski, kredyt obrotowy, restrukturyzacja zadłużenia
Korzyści z faktur elektronicznych
Korzyści z faktur elektronicznych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele słyszymy o elektronicznych fakturach (e-fakturach), wciąż jednak nieczęsto z nich korzystamy. Czym zatem jest e-faktura i – przede wszystkim – jakie daje nam korzyści ?

Czym jest e-faktura?

E-faktura to faktura wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym. Zawiera takie same dane i posiada taką samą wartość pod względem prawnym jak faktura wystawiona w wersji papierowej, w związku z czym jest z nią równoznaczna. Wystawcy faktur elektronicznych powinni zapewnić im odpowiednią wiarygodność, tak samo jak w przypadku faktur w wersji papierowej. Oznacza to, że e-faktury powinny zawierać cechy autentyczności ich pochodzenia, integralności oraz czytelności. Wysyłanie faktur w postaci pliku PDF również jest e-fakturą. Plik jednak musi być zabezpieczony przed zmianami.

REKLAMA

Ustawodawca przekonuje przedsiębiorców do korzystania z faktur elektronicznych poprzez wprowadzenie zmian zachęcających do ich korzystania.

Na początku 2013 roku zmieniono przepisy dotyczące odbioru faktur w formie elektronicznej. Zniesiono m.in. obowiązek wyrażenia formalnej zgody przez odbiorców na przesyłanie takich faktur, tym samym pozostawiając tę kwestię do umownego określenia przez strony. Ściślej rzecz ujmując, wystarczy ustna zgoda na otrzymywanie dokumentu w formie elektronicznej oraz opłacenie pierwszej otrzymanej tym sposobem faktury przez Klienta. Również w 2013 roku zlikwidowano obowiązek podpisywania faktur bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, czyli tzw. podpisem elektronicznym.

Korzyści z e-fakur

Drukowanie e-faktur jest zbędne. Przepisy ustawy o VAT pozwalają nie tylko wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej, ale również w tej samej formie je przechowywać. Faktury mają być tak uporządkowane, aby można było łatwo je odszukać.

Zobacz serwis: Jak założyć firmę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Korzystanie z e-faktur niesie za sobą szereg udogodnień dla podmiotów korzystających z tej formy regulowania rachunków. Po pierwsze, oznacza ono zdecydowane skrócenie czasu oczekiwania na dokument, który zostaje nam przekazany już w dniu jego wystawienia.

Po drugie, usługobiorcy mają możliwość określenia, w jaki sposób chcą być informowani o fakturach, np. otrzymując wiadomość e-mail, logując się na portal usługodawcy lub otrzymując powiadomienie sms na swój telefon. Na portalach usługodawcy archiwizowane są również wszystkie nasze rachunki, jak również przebieg dotychczas realizowanych płatności, do których za pomocą sieci klienci mają dostęp 24 godziny na dobę. Podkreślenia wymaga również fakt, że e-faktury to dokumenty w pełni bezpieczne, chronione hasłem jak również protokołem SSL. Korzystając z e-faktur dbamy o środowisko, a takie rozwiązanie pozwala zminimalizować zużycie papieru i zapobiega zbędnej wycince drzew. Zdarza się, że przedsiębiorcy zachęcają nas do korzystania z faktur elektronicznych, oferując ulgi lub obniżenie płatności klientom, którzy się na to zdecydują.

Popularność e-faktur

Polacy coraz częściej sięgają po e-faktury, jednak wciąż nam daleko do innych krajów europejskich. Jak wynika z badań prowadzonych na zlecenie Konfederacji Lewiatan, z e-faktur częściej korzystają klienci indywidualni niż przedsiębiorcy. Zwolennicy korzystania z elektronicznych faktur cenią sobie przede wszystkim wygodę takiego rozwiązania. Przedsiębiorcy brak dotychczasowego wdrożenia elektronicznych faktur tłumaczą kwestiami związanymi z bezpieczeństwem danych oraz przyzwyczajeniem do faktur papierowych.

Do korzystania z e-faktur zachęca nas Unia Europejska. Zgodnie z jej wytycznymi do 2020 roku faktury elektroniczne mają być głównym sposobem fakturowania na terenie wspólnoty.

Agnieszka Łokas / Kancelaria Doradztwa Biznesowego Tobolewcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA