REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Obdarowywanie przez przedsiębiorcę w związku z nadchodzącą Gwiazdką małymi prezentami czy świątecznymi koszami kontrahentów i klientów nie zawsze obniży jego zobowiązanie wobec fiskusa. Z kolei obdarowany od uzyskanego prezentu w niektórych przypadkach powinien zapłacić podatek. Ten obowiązek zależy od tego, czy obdarowanym jest kontrahent, czy też np. długoletni zaufany klient nieprowadzący działalności gospodarczej, podarunek może stanowić dla obdarowanego opodatkowany przychód lub może przychodem nie być.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Prezenty z logo można zaliczyć w koszty

Wartość wręczonego kontrahentowi czy klientowi gadżetu, na którym widnieje logo firmy, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności. Taki gadżet ma bowiem charakter reklamowy, a wydatki na reklamę nie są ustawowo wyłączone spod możliwości zaliczenia ich do kosztów, ponieważ co do zasady mają na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy.

Jeśli obdarowana gadżetem osoba prowadzi własny biznes, wartość gadżetu będzie dla niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli gadżet dostanie klient nieprowadzący firmy (osoba fizyczna), wartość prezentu będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania, ale tylko do wysokości 200 zł.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o PIT wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jest zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zobacz: Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosz słodyczy nie obniży podatku

Popularnym prezentem od firmy dla kontrahentów czy najważniejszych klientów są często świąteczne kosze np. z drogimi winami czy słodkościami. Niestety, taki prezent ma charakter reprezentacyjny i przez to, zgodnie z negatywnym katalogiem kosztów (art. 23 ustawy o PIT), nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a co za tym idzie, wręczający kosz przedsiębiorca nie obniży o jego wartość kwoty swojego podatku dochodowego.

Dla otrzymującego taki kosz będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli świąteczną paczkę z żywnością i alkoholem otrzyma osoba nie będąca przedsiębiorcą, uzyskuje ona opodatkowany przychód z innych źródeł, od którego będzie musiała zapłacić podatek. Zwolnienie od podatku znalazłoby zastosowanie tylko w przypadku kosza wypełnionego gadżetami zawierającymi logo firmy.

Opłatek z kontrahentem może być kosztem

Przy okazji świąt niekiedy przedsiębiorcy, zamiast wręczać prezenty, spotykają się w gronie swoich kontrahentów na zorganizowanej tzw. firmowej wigilii. Jeśli takie spotkanie ma na celu jedynie budowę lepszego wizerunku firmy poprzez mile spędzenie czasu z partnerami biznesowymi, organizujący je przedsiębiorca nie może zaliczyć poniesionych na nie wydatków do kosztów firmy. Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. o sygn. DD6/003/127/SOH/2013/RD-120521 przewiduje jednak możliwość zaliczenia kosztów organizacji świątecznego spotkania do kosztów firmowych. Warunkiem jest, aby głównym celem spotkania było omówienie spraw biznesowych, np. podsumowanie zamykającego się roku czy przedstawienie celów współpracy z kontrahentami na rok nadchodzący.

Zobacz również: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA