REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych - aktywa do przeglądu (!)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych
Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych

REKLAMA

REKLAMA

W bilansie dowolnego przedsiębiorstwa, można zauważyć charakterystyczny, wertykalny, podział tego dokumentu, na aktywa (po lewej stronie bilansu) i pasywa (po prawej). Czym są "aktywa" i do czego wiedza o nich może się przydać?

REKLAMA

Aktywa w firmie, to jej majątek. Może być on różnie klasyfikowany w zależności od potrzeb jakim ta klasyfikacja ma służyć.  Na przykład podział na majątek trwały i majątek obrotowy. Majątkiem trwałym jest nieruchomość; środek transportu; maszyna czy program komputerowy lub zakupiona licencja. Majątkiem obrotowym, gotówka w kasie i na rachunku bankowym; zapasy;  należności. Aktywa trwałe, w procesie wypracowywania zysku, zużywają się stopniowo, a więc inaczej niż aktywa obrotowe, które w tym procesie zużyte zostają w całości, a tym samym wymagają szybkiego odtworzenia (np. surowce do produkcji, czy gotówka potrzebna na ich zakup). Innym przykładam klasyfikacji aktywów, jest ich podział wg kryterium własności. Możemy mówić o "aktywach własnych" i o "aktywach obcych" będących w dyspozycji firmy. W bilansie, majątek firmy (aktywa),  jest precyzyjnie wyrażony wartościowo.  Wiedza o aktywach, może nam się przydać do oceny albo wręcz do poprawy efektywności ich wykorzystania, a tym samym efektywności funkcjonowania całego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Jeszcze inny podział aktywów,  to tak zwane "aktywa czynne", a więc aktywa, które uczestniczą w tworzeniu dochodów firmy i aktywa bierne. Przyglądając się uważnie, łatwo będzie dostrzec, że nie wszystkie aktywa przedsiębiorstwa, w sposób bezpośredni czy pośredni, przyczyniają się do tworzenia dochodu. Wycofana, a jeszcze nie sprzedana maszyna; nieruchomość zamknięta na cztery spusty; niedokończona inwestycja; od miesięcy zalegający w magazynie zapas, z którym nie za bardzo wiadomo co zrobić itp. To przykłady aktywów, których nie da się zaliczyć do "aktywów czynnych". Nie można jednoznacznie powiedzieć, że wszystkie aktywa bierne są zbędne, a ich występowanie to efekt jakiegoś zaniechania w działaniu osób odpowiedzialnych. Z tym czasami jest różnie. Niektóre, najzwyczajniej, czekają na odpowiedni moment ich uruchomienia. Niektóre nie są do wyeliminowania w obecnej konfiguracji w jakiej występują, a zmiana konfiguracji niekorzystnie wpłynie na te aktywa, które przyczyniają się do tworzenia dochodu itd. Ale prawdą też jest, że w interesie przedsiębiorstwa, w tworzenie dochodu powinien być zaangażowany możliwie duży odsetek aktywów będących w dyspozycji firmy. Dzięki temu, albo wypracowany dochód będzie większy, albo uzyskiwany dochód będzie osiągany przy zaangażowaniu mniejszej ilości środków. Tak czy inaczej, efektywność firmy zyska, a to nie jest bez znaczenia z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego.

Polecamy: Cykl operacyjny

W kolejnych trzech okresach sprawozdawczych, rada nadzorcza spółki Nord  z niepokojem obserwowała systematyczne pogarszanie się kondycji firmy w zakresie jej płynności finansowej. Zobowiązania wzrastały w tym czasie szybciej niż należności. Niepokojąco rosła kwota zobowiązań przeterminowanych. Pojawiła się nowa pozycja - kwota karnych odsetek z tytułu nieterminowego regulowania faktur naliczana przez dostawców i ta wartość też rosła. Dwa podstawowe wskaźniki płynności, potwierdzały nienajlepszą sytuację w spółce:



Zarząd, w swoim sprawozdaniu, odnosi się do tej niepokojącej sytuacji, nie lekceważy problemu, wskazuje głównie na czynniki zewnętrzne obecnych trudności, ale podje też, że sposobów na przezwyciężenie kryzysu szuka również wewnątrz firmy. Rada nadzorcza postanowiła zweryfikować te informacje. Poproszono o przygotowanie dodatkowych zestawień ekonomicznych w tym o wykaz aktywów, które nie są niezbędne w obecnej działalności i nie zakłada się ich wykorzystania w najbliższej przyszłości. Wykaz powinien przedstawiać te aktywa w ujęciu wartościowym, na koniec każdego z analizowanych okresów sprawozdawczych. Wykazy aktywów zostały przeanalizowane razem z zarządem i w ten sposób wydzielono aktywa bierne. Do wartości księgowej tych aktywów dodano wartość zapasów, których wykazywana rotacja przekracza 90 dni. Uzyskane wartości zostały porównane z podawaną na koniec każdego okresu sprawozdawczego wartością aktywów spółki Nord. Wyliczono wskaźnik aktywów czynnych na koniec każdego z analizowanych okresów.



Zdaniem rady nadzorczej, zwiększenie o blisko 7 punktów procentowych wartości aktywów czynnych, to bez wątpienia krok w dobrym kierunku. W powiązaniu z innymi zebranymi informacjami, w tym informacjami na temat kolejnych podejmowanych działań naprawczych, daje to członkom rady przekonanie, że zarząd spółki wykorzystuje wszelkie możliwe sposoby, by uchronić ją przed bankructwem. Sześciomiesięczny plan działań wypracowany razem z zarządem zostaje przyjęty z zastrzeżeniem, że postępy jego realizacji będą oceniane już za trzy miesiące. Wtedy też podejmie się decyzje o kontynuowaniu przyjętego planu, jego modyfikacji albo próbie poszukania jeszcze innych rozwiązań przezwyciężenia kryzysu.

Polecamy: Gdy firmę dopada kryzys

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisany przykład, to próba przedstawienia praktycznego zastosowania  wskaźnika aktywów czynnych w jednej z wielu możliwych sytuacji w firmie. Jego wyliczenie może być przeprowadzone w oparciu o następującą formułę:

gdzie:

Ac       - wskaźnik aktywów czynnych w procentach;

A         - wartość aktywów firmy w złotych;

Ab       - wartość wydzielonych z aktywów, aktywów biernych w złotych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA