REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych - aktywa do przeglądu (!)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych
Wskaźnik wykorzystania aktywów czynnych

REKLAMA

REKLAMA

W bilansie dowolnego przedsiębiorstwa, można zauważyć charakterystyczny, wertykalny, podział tego dokumentu, na aktywa (po lewej stronie bilansu) i pasywa (po prawej). Czym są "aktywa" i do czego wiedza o nich może się przydać?

REKLAMA

Aktywa w firmie, to jej majątek. Może być on różnie klasyfikowany w zależności od potrzeb jakim ta klasyfikacja ma służyć.  Na przykład podział na majątek trwały i majątek obrotowy. Majątkiem trwałym jest nieruchomość; środek transportu; maszyna czy program komputerowy lub zakupiona licencja. Majątkiem obrotowym, gotówka w kasie i na rachunku bankowym; zapasy;  należności. Aktywa trwałe, w procesie wypracowywania zysku, zużywają się stopniowo, a więc inaczej niż aktywa obrotowe, które w tym procesie zużyte zostają w całości, a tym samym wymagają szybkiego odtworzenia (np. surowce do produkcji, czy gotówka potrzebna na ich zakup). Innym przykładam klasyfikacji aktywów, jest ich podział wg kryterium własności. Możemy mówić o "aktywach własnych" i o "aktywach obcych" będących w dyspozycji firmy. W bilansie, majątek firmy (aktywa),  jest precyzyjnie wyrażony wartościowo.  Wiedza o aktywach, może nam się przydać do oceny albo wręcz do poprawy efektywności ich wykorzystania, a tym samym efektywności funkcjonowania całego przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Jeszcze inny podział aktywów,  to tak zwane "aktywa czynne", a więc aktywa, które uczestniczą w tworzeniu dochodów firmy i aktywa bierne. Przyglądając się uważnie, łatwo będzie dostrzec, że nie wszystkie aktywa przedsiębiorstwa, w sposób bezpośredni czy pośredni, przyczyniają się do tworzenia dochodu. Wycofana, a jeszcze nie sprzedana maszyna; nieruchomość zamknięta na cztery spusty; niedokończona inwestycja; od miesięcy zalegający w magazynie zapas, z którym nie za bardzo wiadomo co zrobić itp. To przykłady aktywów, których nie da się zaliczyć do "aktywów czynnych". Nie można jednoznacznie powiedzieć, że wszystkie aktywa bierne są zbędne, a ich występowanie to efekt jakiegoś zaniechania w działaniu osób odpowiedzialnych. Z tym czasami jest różnie. Niektóre, najzwyczajniej, czekają na odpowiedni moment ich uruchomienia. Niektóre nie są do wyeliminowania w obecnej konfiguracji w jakiej występują, a zmiana konfiguracji niekorzystnie wpłynie na te aktywa, które przyczyniają się do tworzenia dochodu itd. Ale prawdą też jest, że w interesie przedsiębiorstwa, w tworzenie dochodu powinien być zaangażowany możliwie duży odsetek aktywów będących w dyspozycji firmy. Dzięki temu, albo wypracowany dochód będzie większy, albo uzyskiwany dochód będzie osiągany przy zaangażowaniu mniejszej ilości środków. Tak czy inaczej, efektywność firmy zyska, a to nie jest bez znaczenia z punktu widzenia nadzoru właścicielskiego.

Polecamy: Cykl operacyjny

W kolejnych trzech okresach sprawozdawczych, rada nadzorcza spółki Nord  z niepokojem obserwowała systematyczne pogarszanie się kondycji firmy w zakresie jej płynności finansowej. Zobowiązania wzrastały w tym czasie szybciej niż należności. Niepokojąco rosła kwota zobowiązań przeterminowanych. Pojawiła się nowa pozycja - kwota karnych odsetek z tytułu nieterminowego regulowania faktur naliczana przez dostawców i ta wartość też rosła. Dwa podstawowe wskaźniki płynności, potwierdzały nienajlepszą sytuację w spółce:



Zarząd, w swoim sprawozdaniu, odnosi się do tej niepokojącej sytuacji, nie lekceważy problemu, wskazuje głównie na czynniki zewnętrzne obecnych trudności, ale podje też, że sposobów na przezwyciężenie kryzysu szuka również wewnątrz firmy. Rada nadzorcza postanowiła zweryfikować te informacje. Poproszono o przygotowanie dodatkowych zestawień ekonomicznych w tym o wykaz aktywów, które nie są niezbędne w obecnej działalności i nie zakłada się ich wykorzystania w najbliższej przyszłości. Wykaz powinien przedstawiać te aktywa w ujęciu wartościowym, na koniec każdego z analizowanych okresów sprawozdawczych. Wykazy aktywów zostały przeanalizowane razem z zarządem i w ten sposób wydzielono aktywa bierne. Do wartości księgowej tych aktywów dodano wartość zapasów, których wykazywana rotacja przekracza 90 dni. Uzyskane wartości zostały porównane z podawaną na koniec każdego okresu sprawozdawczego wartością aktywów spółki Nord. Wyliczono wskaźnik aktywów czynnych na koniec każdego z analizowanych okresów.



Zdaniem rady nadzorczej, zwiększenie o blisko 7 punktów procentowych wartości aktywów czynnych, to bez wątpienia krok w dobrym kierunku. W powiązaniu z innymi zebranymi informacjami, w tym informacjami na temat kolejnych podejmowanych działań naprawczych, daje to członkom rady przekonanie, że zarząd spółki wykorzystuje wszelkie możliwe sposoby, by uchronić ją przed bankructwem. Sześciomiesięczny plan działań wypracowany razem z zarządem zostaje przyjęty z zastrzeżeniem, że postępy jego realizacji będą oceniane już za trzy miesiące. Wtedy też podejmie się decyzje o kontynuowaniu przyjętego planu, jego modyfikacji albo próbie poszukania jeszcze innych rozwiązań przezwyciężenia kryzysu.

Polecamy: Gdy firmę dopada kryzys

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opisany przykład, to próba przedstawienia praktycznego zastosowania  wskaźnika aktywów czynnych w jednej z wielu możliwych sytuacji w firmie. Jego wyliczenie może być przeprowadzone w oparciu o następującą formułę:

gdzie:

Ac       - wskaźnik aktywów czynnych w procentach;

A         - wartość aktywów firmy w złotych;

Ab       - wartość wydzielonych z aktywów, aktywów biernych w złotych.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA