REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oznaczenie przedsiębiorstwa i ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa – cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego
Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców
Oznaczenie przedsiębiorstwa i ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa – cz. II./ Fot. Fotolia
Oznaczenie przedsiębiorstwa i ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa – cz. II./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnienie różnych rodzajów oznaczeń powoduje trudność w wyborze właściwych środków ochrony. Inaczej wygląda bowiem ochrona w przypadku firmy przedsiębiorcy, inaczej w przypadku oznaczenia przedsiębiorstwa, a jeszcze inaczej w przypadku oznaczeń towarów lub usług. Właściwe zidentyfikowanie podstawy swoich roszczeń może warunkować uzyskanie skutecznej ochrony, w szczególności na drodze sądowej.

Oznaczenie przedsiębiorstwa

Od firmy należy odróżnić oznaczenie przedsiębiorstwa. O ile firma identyfikuje przedsiębiorcę (a więc osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną), to omawiane oznaczenie identyfikuje prowadzone przez przedsiębiorcę przedsiębiorstwo. To ostatnie pojęcie zostało zdefiniowane w art. 55(1) Kodeksu cywilnego. W myśl tego przepisu przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. W tym rozumieniu w skład przedsiębiorstwa wchodzi m.in. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa).

REKLAMA

Zobacz: Zakaz konkurencji w umowie między przedsiębiorcami

W przeważającej części przypadków oznaczenie przedsiębiorstwa będzie tożsame z firmą przedsiębiorcy.

REKLAMA

Przedsiębiorca działający pod firmą „Jan Kowalski Usługi Budowlane XYZ” w ten sam sposób oznacza swoje przedsiębiorstwo. Z kolei gdy przedsiębiorca XYZ sp. z o.o. prowadzi np. sklep pod nazwą „ABC”, to mamy do czynienia z sytuacją gdy firma przedsiębiorcy i oznaczenie jego przedsiębiorstwa to dwa różne oznaczenia.

Rozróżnienie pomiędzy firmą a oznaczeniem przedsiębiorstwa jest szczególnie widoczne w przypadku, gdy jeden przedsiębiorca prowadzi np. kilka sklepów i każdy ze sklepów oznacza inną nazwą. O ile przedsiębiorca może posługiwać się tylko jedną firmą, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby oznaczył on poszczególne zakłady (np. sklepy) różnymi nazwami (oznaczeniami).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Termin zapłaty w transakcjach handlowych dłuższy niż 60 dni

REKLAMA

Odmiennie niż w przypadku firmy przepisy prawa nie precyzują, z jakich elementów powinno składać się oznaczenie przedsiębiorstwa. Z niektórych przepisów można co najwyżej wywodzić, jak takie oznaczenie nie może być konstruowane. W szczególności z art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wynika, że oznaczenie przedsiębiorstwa nie może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości.

Ponadto oznaczenie przedsiębiorstwa musi posiadać zdolność do wyróżniania przedsiębiorstwa na rynku. Takiej zdolności nie będą posiadać np. oznaczenia opisowe, czy oznaczenia wykorzystujące znaki i symbole powszechnie występujące w obrocie, aczkolwiek może zdarzyć się, że na skutek długotrwałego używania oznaczenia takie nabierze zdolności odróżniającej. I tak, przedsiębiorstwo oznaczone „Sklep z zabawkami” niewątpliwie takiej zdolności odróżniającej nie posiada i przedsiębiorca posługujący się takim oznaczeniem nie będzie mógł zakazać innemu przedsiębiorcy nawet identycznego oznaczenia jego przedsiębiorstwa.

Zobacz: Najczęstsze przyczyny utraty klientów przez firmy

Ochrona oznaczenia przedsiębiorstwa

Jak zatem chronić używane przez siebie oznaczenie przedsiębiorstwa, szczególnie w sytuacji, gdy nie jest ono tożsame z firmą przedsiębiorcy?

Podstawowym środkiem ochrony będzie w takiej sytuacji sięgnięcie do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w której w art. 5 wskazano, że czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie przedsiębiorstwa, które może wprowadzić klientów w błąd co do jego tożsamości, przez używanie firmy, nazwy, godła, skrótu literowego lub innego charakterystycznego symbolu wcześniej używanego, zgodnie z prawem, do oznaczenia innego przedsiębiorstwa.

Zobacz też: Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?

Przewidziana w powyższym przepisie ochrona jest niezależna od dokonania przez przedsiębiorcę rejestracji czy zgłoszenia oznaczenia w jakimkolwiek rejestrze. Ochrona powstaje na skutek faktycznego używania tego oznaczenia w obrocie.

Użyte w tym przepisie pojęcie „oznaczenie przedsiębiorstwa” jest terminem szerszym niż nazwa przedsiębiorstwa. Oznaczenie może bowiem zawierać nie tylko słowną nazwę, ale też elementy graficzne wyróżniające przedsiębiorstwo na rynku.

Oznaczenie przedsiębiorstwa nie może wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorstwa. Nie może w szczególności prowadzić do kolizji z oznaczeniem innego przedsiębiorstwa.

Zobacz: Właściciel firmy a nie kierujący autem zapłaci karę

Ustawa wprowadza jedno podstawowe kryterium oceny tego, kto może posługiwać się danym oznaczeniem – jest to kryterium czasowe. Oznacza to, że prawo do posługiwania się danym oznaczeniem ma ten przedsiębiorca, który wcześniej używał tego oznaczenia zgodnie z prawem. Podmiot, który wcześniej używał oznaczenia, nie naruszając praw innych osób („zgodnie z prawem”), może sprzeciwić się używaniu takiego oznaczenia przez innego przedsiębiorcę.

Trzeba pamiętać, że aby dochodzić roszczeń na podstawie art. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, konkurencyjne oznaczenie musi wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorstwa. W konkretnej sytuacji może bowiem okazać się, że nawet bardzo podobne oznaczenie, które jednakże nie powoduje wprowadzenia w błąd, może być przez konkurenta używane do oznaczenia jego przedsiębiorstwa.

Na koniec należy również zaznaczyć, że w orzecznictwie pojawiają się również poglądy, że omawiany przepis chroni nie tylko oznaczenie przedsiębiorstwa, ale również oznaczenie przedsiębiorcy, czyli firmę. W takiej sytuacji omawiany przepis pozwalałby na ochronę również omówionego wcześniej prawa do firmy.

Zobacz również: Rejestracja spółki cywilnej w CEIDG

Podobnie jak w przypadku prawa do firmy w konkretnej sytuacji oznaczenie przedsiębiorstwa może być chronione innymi przepisami ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczącymi choćby wprowadzenia w błąd co do pochodzenia towarów albo usług, rozpowszechniania nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody, bądź dotyczącymi nieuczciwej reklamy. W konkretnym przypadku można również spróbować powołać się na wskazaną już powyżej klauzulę generalną zawartą w art. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zobacz: Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Katalog roszczeń, z którymi może wystąpić poszkodowany został już omówiony przy okazji omawiania ochrony prawa do firmy na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Zobacz: Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Dla porządku należy dodać, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji przewiduje kilka reguł pozwalających na rozstrzygnięcie konfliktu pomiędzy oznaczeniami przedsiębiorstw.

I tak zgodnie z art. 6 jeżeli oznaczenie przedsiębiorstwa nazwiskiem przedsiębiorcy może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości z innym przedsiębiorstwem, które wcześniej używało podobnego oznaczenia, przedsiębiorca ten powinien podjąć środki mające na celu usunięcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd osób trzecich. Na żądanie zainteresowanego sąd wyda orzeczenie nakazujące przedsiębiorcy, który później zaczął używać tego oznaczenia, podjęcie stosownych środków zapobiegających, polegających w szczególności na wprowadzeniu zmian w oznaczeniu przedsiębiorstwa, ograniczeniu zakresu terytorialnego używania oznaczenia lub jego używaniu w określony sposób.

Zobacz: Jak uzyskać zwrot akcyzy samochodowej w 2015 r.

Z kolei zgodnie z art. 7 jeżeli wskutek likwidacji, podziału lub przekształcenia przedsiębiorstwa powstanie wątpliwość, który z przedsiębiorców ma prawo używać oznaczenia przedsiębiorstwa zlikwidowanego, podzielonego lub przekształconego, należy ustalić takie oznaczenia, które zapobiegną wprowadzeniu w błąd osób trzecich. W razie sporu sąd, na żądanie zainteresowanego przedsiębiorcy, ustali oznaczenia przedsiębiorstw, uwzględniając interesy stron oraz inne okoliczności sprawy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA