REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki cywilnej w CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Dyrda
Rejestracja spółki cywilnej w CEIDG
Rejestracja spółki cywilnej w CEIDG
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna tworzona jest przez co najmniej 2 osoby fizyczne lub prawne i nie jest rejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wspólnicy spółki będący osobami fizycznymi, prowadzącymi działalność gospodarczą, podlegają jedynie wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Podstawowe wiadomości o spółce cywilnej

Kup książkę: Kodeks spółek handlowych z komentarzem do zmian

REKLAMA

REKLAMA

Spółka cywilna to jednostka organizacyjna, która nie posiada osobowości prawnej. Należy pamiętać, że do rejestracji spółki cywilnej niewymagalny jest kapitał, a za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę odpowiadają wszyscy wspólnicy swym majątkiem wspólnym, jak również każdy z nich swym majątkiem osobistym. Warto podkreślić, że przedsiębiorcą jest wspólnik spółki cywilnej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Rejestracja spółki cywilnej

  1. Na początku każdy ze wspólników musi założyć działalność gospodarczą. W tym celu należy wypełnić wniosek CEIDG-1 i złożyć go elektronicznie za pomocą strony internetowej, celem nadania numeru identyfikacyjnego wniosku. Wspólnicy muszą w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, udać się do dowolnego Urzędu Miasta (Gminy) celem złożenia podpisu na wniosku. Wniosek CEIDG-1 można także złożyć w formie papierowej w dowolnym Urzędzie Miasta (Gminy).
  2. Następnie spisuje się umowę spółki cywilnej.
  3. Po spisaniu umowy spółki cywilnej, należy udać się do Głównego Urzędu Statystycznego, w celu otrzymania numeru REGON. Niezbędne jest to dla każdego podmiotu gospodarki krajowej, jakim jest także spółka cywilna. Do GUS należy zabrać umowę spółki oraz zaświadczenia o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej każdego ze wspólników.
  4. Kolejnym krokiem jest złożenie w Urzędzie Skarbowym, właściwym ze względu na siedzibę spółki, wniosku na druku NIP-2, NIP-D, złożenie deklaracji oraz zapłata podatku od czynności cywilnoprawnych (stawka tego podatku to 0,5 %, a podstawa opodatkowania to wartość wkładów wniesionych do majątku spółki) – deklaracja na druku PCC-3, PCC-3A (w terminie 14 dni), zgłoszenie rejestracyjne do podatku VAT (przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towarów lub usług) – formularz VAT-R (wiąże się on z opłatą skarbową w wys. 170 zł).
  5. W przypadku, gdy spółka nie zatrudnia pracowników, płatnikami składek są wspólnicy i każdy z nich płaci je za siebie. Jeśli spółka będzie zatrudniać pracowników lub zleceniobiorców, należy dokonać zgłoszenia spółki jako płatnika składek za osoby zatrudnione - formularz ZUS ZPA. Następnie każdego z pracowników do wszystkich ubezpieczeń – formularz ZUS ZUA, ewentualnie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego – formularz ZUS ZZA.
  6. Ostatecznie każdy ze wspólników powinien dokonać aktualizacji swojego wniosku CEIDG-1 w zakresie podania informacji, które dotyczą spółki cywilnej – podaje się nadany spółce numer NIP i numer REGON. Uzupełnienia informacji należy dokonać w terminie 7 dni.

Jakie dane podlegają wpisowi do CEIDG ?

REKLAMA

Dodatkowe wiadomości podatkowe

Na fakturach i deklaracji VAT posługujemy się numerem NIP spółki, natomiast przy rozliczaniu podatku dochodowego przez wspólników, każdy z nich posługuje się własnym numerem NIP. Podobnie wygląda sytuacja z imiennymi dokumentami składanymi w ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana kodu PKD w CEIDG

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA