REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wigilię firmową można zaliczyć w koszty firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Wigilię firmową można zaliczyć w koszty firmy
Wigilię firmową można zaliczyć w koszty firmy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chętnie organizowane wigilie firmowe pracodawca może zaliczyć w koszty firmy. Oznacza to, że organizacja wigilii nie będzie przychodem pracownika, w przeciwieństwie do świątecznych prezentów, bonów i talonów, które mogą być finansowane ze środków z zfśs bądź środków obrotowych firmy. W zależności od źródła finansowania, upominki będą mogły obniżyć podatek.

Co do zasady wszystko, co pracownik otrzymuje od pracodawcy, stanowi przychód ze stosunku pracy, od którego powinien zapłacić podatek dochodowy. Pracownik uniknie zapłaty podatku tylko wtedy, gdy świąteczne firmowe upominki, paczki czy tzw. karty pre-paid (czyli przedpłacony, zasilony przez firmę środek płatniczy) zostaną sfinansowane środkami z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

REKLAMA

Prezent ze środków obrotowych firmy

Firmowe prezenty na gwiazdkę, karty pre-paid, paczki świąteczne czy bony podarunkowe wypłacane ze środków obrotowych firmy stanowią koszt uzyskania przychodu pracodawcy, a co za tym idzie, obniżają jego zobowiązanie względem fiskusa. Dla pracownika oznaczają opodatkowany przychód ze stosunku pracy i zostaną uwzględnione w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Upominki z ZFŚS nie są kosztem

REKLAMA

Utworzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych jest obowiązkowe dla firm posiadających co najmniej 20 pracowników (pełne etaty) na dzień 1 stycznia oraz dla przedsiębiorstw budżetowych i samorządowych. Wręczane pracownikom świąteczne upominki, karty pre-paid i paczki ze słodyczami, jeśli zostaną sfinansowane środkami z funduszu, nie będą mogły zostać zaliczone na poczet kosztów firmy, czyli nie obniżą podatku pracodawcy. Kosztem są tu jedynie odpisy na ZFŚS.

Z punktu widzenia pracownika, prezenty z funduszu stanowią przychód zwolniony z opodatkowania, o ile wartość wszystkich otrzymanych świadczeń od wszystkich pracodawców nie przekroczy w ciągu roku 380 zł. Pracodawca nie ma obowiązku pilnowania tej kwoty – leży to w gestii samego pracownika. Tutaj wartość prezentu nie będzie podlegała oskładkowaniu, jeśli zostanie zastosowane kryterium socjalne (§ 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia w sprawie zasad ustalania podstawy wymiaru składek ZUS).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Prawidłowe przyznawanie pracownikom prezentów na święta

Bony czy talony podarunkowe sfinansowane z ZFŚS jako jedyne nie stanowią same w sobie świadczeń, stąd są wyłączone spod zwolnienia z opodatkowania PIT-em. W każdym przypadku zatem powiększą one opodatkowany przychód pracownika.

Firmowy opłatek i świąteczna dekoracja biura w koszty

Wydatki związane z zorganizowaniem spotkania wigilijnego z pracownikami są kosztem. Nie stanowią za to przychodu pracownika, co potwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r. o sygn. K 7/13. W przypadku zakupów związanych z świątecznym wystrojem firmy (np. choinki do biura), przedsiębiorca również o ich wartość będzie mógł powiększyć koszty działalności, czyli pomniejszyć kwotę swojego podatku dochodowego. Zakup dekoracji świątecznych w żadnym stopniu zaś nie dotyczy rozliczenia z pracownikami.

Zobacz: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Autorzy: Katarzyna Miazek, Adam Bujaski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA