REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Jak korzystnie zawrzeć umowę leasingu? / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z leasingu – czy to operacyjnego, czy też finansowego najczęściej korzystają przedsiębiorcy. Taka forma wsparcia finansowego jest znacznie łatwiejsza w uzyskaniu nić kredyt bądź pożyczka. Należy jednak pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu przedmiotu leasingu w razie utraty bądź zniszczenia. Jak zawrzeć dobrą umowę leasingu?

Umowa leasingu jest umową nazwaną, dwustronnie zobowiązującą, odpłatną i wzajemną. Została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego i należy do umów terminowych, zawieranych na czas określony. Stronami tej umowy jest finansujący (leasingodawca) i korzystający (leasingobiorca). Finansujący, czyli podmiot, który nabywa i oddaje rzecz w odpłatne używanie, korzystanie z rzeczy bądź pobieranie pożytków, a który prowadzi przedsiębiorstwo z możliwością zawierania umów leasingu (art. 7091 kodeksu cywilnego). Drugą stroną umowy jest korzystający, czyli osoba fizyczna, prawna bądź jednostka organizacyjna, która korzysta odpłatnie z rzeczy.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedmiotem umowy leasingu może być jedynie rzecz, w tym rzecz ruchoma bądź nieruchomość.

Umowy leasingu są najbardziej korzystną formą wsparcia finansowego dla osób prowadzących swoją działalność gospodarczą. Firmy prędzej zdecydują się na leasing, niż na kredyt bądź pożyczkę. Mali i średni przedsiębiorcy mogą bowiem zaliczyć w koszty wysokość rat leasingowych, a samo zawarcie umowy nie wymaga tak wielu formalności jak przy tradycyjnym wsparciu finansowym.

REKLAMA

Umowa leasingu powinna być pod rygorem nieważności zawarta na piśmie (art. 7092 k.c.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Leasing - alternatywa dla zakupu gotówkowego

Rodzaje leasingu

Leasing można podzielić na finansowy i operacyjny. W zależności od wybranego rodzaju, różnie rozpatrywane będą kwestie podatkowe. Przy leasingu operacyjnym opłaty wynikające ze stosunku umownego będą w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorcy. Przy takiej formie, przedmiot umowy będzie stanowił własność leasingodawcy, który będzie miał możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Przy opcji leasingu operacyjnego, w momencie wygaśnięcia umowy jest możliwy wykup przedmiotu leasingu.

Inaczej przedstawia się sytuacja przy wyborze leasingu finansowego. Zawarcie tego rodzaju umowy powoduje, że amortyzacji leasingowej rzeczy będzie dokonywał leasingobiorca, a wpłacenie ostatniej raty leasingowej będzie skutkowało przejęciem przez niego własności rzeczy. W tym przypadku nie istnieje możliwość wykupu rzeczy, jak przy leasingu operacyjnym.

Przed zawarciem umowy, przedsiębiorca powinien dokonać dokładnej analizy pod kątem finansowym i podatkowym. Jeżeli zatem firma będzie chciała obniżyć podstawę opodatkowania poprzez zaliczenia w koszty rat leasingowych, powinna wybrać leasing operacyjny.

Zobacz też: Leasing operacyjny - co to takiego?


Zabezpieczenie przedmiotu leasingu

Jak przy każdej umowie, która przyzwala na korzystanie bądź użytkowanie rzeczy, strona umowy powinna liczyć się z możliwością wystąpienia zdarzeń losowych. Niesie to za sobą szereg konsekwencji po stronie korzystającego, czyli leasingobiorcy. Jeżeli w momencie wydania rzeczy, nastąpi zdarzenie losowe, za które leasingodawca nie ponosi odpowiedzialności, wówczas umowa leasingu wygaśnie. Konieczne jest zatem, aby leasingobiorca niezwłocznie poinformował finansującego o zdarzeniu. Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem w takiej sytuacji będzie konieczność spłaty wszystkich, przewidzianych w umowie niezapłaconych rat leasingowych przez korzystającego, pomniejszonych o korzyści, jakie finansujący uzyskał wskutek ich zapłaty przed umówionym terminem i rozwiązania umowy leasingu (art. 70915 k.c.). Finansujący może również zobowiązać leasingobiorcę do naprawy wszystkich szkód, będących następstwem zdarzenia.

Jak wobec tego uniknąć tych konsekwencji? Otóż najlepszym rozwiązaniem będzie zawarcie umowy ubezpieczenia przedmiotu leasingu w razie kradzieży bądź uszkodzenia. Firmy ubezpieczeniowe mają bowiem pakiety ubezpieczeniowe dla przedsiębiorców. Dodatkowo, aby nie tracić czasu, można wykupić ubezpieczenie już u leasingodawcy, przy zawieraniu umowy.

Zobacz: Leasing czy zwykły zakup - czyli jak nabyć samochód osobowy na firmę?

Istotne postanowienia umowne

Przed podpisaniem umowy leasingu warto również zwrócić szczególną uwagę na zasady rozwiązania umowy przez finansującego. Z reguły warunki rozwiązania są mniej korzystne dla leasingobiorcy i wiążą się z poniesieniem stosownych sankcji. Naruszeniem postanowień umownych może być najprędzej korzystanie z rzeczy w sposób sprzeczny z umową. Naruszenie obowiązków leasingobiorcy może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy leasingu ze skutkiem natychmiastowym.

Podstawa prawna:

  • art. 7091 - 70918 Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

REKLAMA

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

REKLAMA