REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy w tym roku Święty Mikołaj będzie mieć długi?

Michał Sadrak
Nie każdy bank odczuje istotny wzrost popytu na świąteczne pożyczki.
Nie każdy bank odczuje istotny wzrost popytu na świąteczne pożyczki.

REKLAMA

REKLAMA

Banki wabią nowych klientów przedświątecznymi kredytami gotówkowymi, które nie były tak szczodre od początku kryzysu w 2008 r. Gdzie jest haczyk?

W grudniu zawsze wzrasta liczba zaciąganych kredytów konsumpcyjnych. Wysyp świątecznych ofert kredytowych prawdopodobnie nastąpi i tym razem. Instytucje finansowe nie mogą pozwolić sobie na rezygnację z promowania pożyczek konsumpcyjnych. Pozwoliły sobie na to rok temu, kiedy rynek szybkich kredytów spowolnił niemal dwukrotnie. Obecnie nie jest o wiele lepiej, ale banki zostały zmuszone przez rynek do bardziej wnikliwej oceny wiarygodności kredytowej klientów. Przez to nie są w stanie dorównać podażą kredytów popytowi.

REKLAMA

W tym roku zobowiązania z tytułu kredytów konsumpcyjnych spadły już w pięciu miesiącach. A ponieważ akcji kredytowej nie da się prowadzić tylko na kredytach mieszkaniowych, banki starają się dotrzeć z ofertą szybkich pożyczek do klientów, których stać na rzetelną obsługę zaciągniętych zobowiązań. Instytucjom finansowym pozwoli to zachować zrównoważony portfel kredytowy i generować wyższe przychody odsetkowe.

Zobacz: Limit, kredyt odnawialny, debet – co to jest i czy się opłaca?

REKLAMA

Atmosferę przedświątecznej konkurencji czuć w reklamach, które zachęcają do zaciągania kredytów gotówkowych. Niestety, rzadko idą za tym wymierne korzyści finansowe dla klienta. Banki chętnie proponują pożyczki bez prowizji lub z niższym oprocentowaniem, ponieważ najczęściej mają w zanadrzu oferty, które obligują konsumenta do skorzystania z dodatkowych produktów. Przykładowo Kredyt Bank i MultiBank zrezygnują z prowizji pod warunkiem, że klient zdecyduje się na ubezpieczenie. Podobnie postępuje Bank Polskiej Spółdzielczości, tyle że obniża on jeszcze oprocentowanie. Lukas Bank również nie pobierze prowizji, ale jedynie od klientów, którzy posiadają w banku konto lub lub tych gotowych je założyć i ustanowić zlecenie stałej spłaty kredytu prosto z rachunku. Bank Millennium proponuje obniżenie prowizji stałym klientom. Z kolei Bank Pocztowy obniża prowizję i oprocentowanie tylko dla kredytów na co najmniej 5 tys. zł lub o pięcioletnim okresie spłaty; dodatkowo wniosek o kredyt powinien być złożony przez sieć. Promocyjne warunki cenowe deklarują również Alior i Getin Bank.

Niższe oprocentowanie i prowizja, to nie jedyne chwyty, po które sięgnęły banki w tym roku. Są też prezenty. BZ WBK do kredytów na co najmniej 3 tys. zł dodaje upominek – kartę przedpłaconą o wartości 50 zł. Z kolei ING Bank Śląski dorzuca przewodnik kulinarny. Bank Pekao zamiast rozdawać prezenty, otwiera w soboty większą liczbę placówek niż zwykle. Ma to zaspokoić przedświąteczny popyt na pożyczki. Są też instytucje finansowe, które dotychczasową ofertę ubrały w nową kampanię reklamową. Tak zrobiły BNP Paribas Fortis, Bank BPH i Euro Bank. Pierwszy z nich ma najtańszą ofertę na rynku, wśród kredytów, analizowanych przez Open Finance. Obejmuje ona kwoty 2 i 5 tys. zł rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poniżej przedstawiono ranking najtańszych ofert kredytowych, przy założeniu, że kredyt został zaciągnięty w Warszawie, na 12 miesięcy, w kwocie 2 tys. zł przez rodzinę 2+1, której dochód wynosi 2,5 tys. zł netto przy umowach o pracę na czas nieokreślony, w proporcji 50/50. Rodzina od roku korzysta z usług danego banku, nie ma innych zobowiązań, a te, które zaciągała w przeszłości, spłacała terminowo.

Dowiedz się także: Dlaczego w styczniu nie warto ubiegać się o kredyt konsumpcyjny?


Źródło: Open Finance

Urodzaj przedświątecznych ofert nie oznacza, że kredyty gotówkowe, zaciągnięte w tym okresie, odznaczają się ponadprzeciętną atrakcyjnością. Owszem, są one tańsze niż w rekordowo drogim lutym i kwietniu, ale to wynik ogólnej poprawy nastrojów w krajowej gospodarce. Spadek średniego kosztu całkowitego kredytów gotówkowych postępuje od kilku miesięcy. Niekoniecznie wynika on z chęci zwiększenia sprzedaży w przeddzień ograniczeń, wynikających z wejścia kolejnych zapisów rekomendacji T.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Średni całkowity koszt kredytu 5 tys. zł zaciąganego na rok

Źródło: Open Finance

REKLAMA

Spada również cena najmniejszych pożyczek, popularnych w świątecznym okresie. Obecnie średni, całkowity koszt rocznego kredytu na 2 tys. zł dla klienta wewnętrznego wynosi 231,3 zł i jest o 5,9 proc. niższy niż w sierpniu br. Dla klienta spoza banku koszt ten wynosi 257,6 zł (-3,9 proc.).

Chęć wykorzystania świąt do zwiększenia sprzedaży kredytów nie powinna dziwić. Ale przed pójściem po kredyt warto mieć na uwadze to, że dostaną go tylko rzetelni klienci, a najłatwiej o pożyczenie środków pieniężnych będzie we własnym banku. Instytucje finansowe mają zbyt dużo złych kredytów w swoich portfelach, żeby mogły pozwolić sobie na dalsze ryzyko nadmiernego pożyczania klientom „z ulicy”. Widać to również po średnim koszcie, który spada szybciej dla kredytów, udzielanych klientom z własnej bazy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że nie każdy bank odczuje istotny wzrost popytu na świąteczne pożyczki. Instytucje, które za cel stawiają sobie obsługę konsumentów o ponadprzeciętnych dochodach, prawdopodobnie odczują wzrost zobowiązań klientów, ale w większości na kredytach w rachunkach bieżących i kartach kredytowych. Te dwie metody przeważają wśród bardziej świadomych finansowo klientów. I jeśli już pieniądze z banku są jedynym rozwiązaniem na sfinansowanie świąt, to warto pomyśleć o wykorzystaniu karty kredytowej lub kredytu odnawialnego. Konsekwencja w spłacie spowoduje, że w większości przypadków będą to rozwiązania tańsze niż kredyt gotówkowy, niezależnie od tego, jak piękną miałby on reklamę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA