REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego ubywa kart kredytowych?

Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?
Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu trzech miesięcy z obiegu zniknęło 150 tys. kart kredytowych. Ich ilość nadal zmniejsza się, ale w wolniejszym tempie.

Już w 2009 r. banki zaczęły robić porządki z kartami kredytowymi. W ciągu trzech miesięcy, od czerwca do września, dziewięć banków, spośród 20 ankietowanych przez Open Finance, odebrało klientom łącznie blisko 200 tys. kart kredytowych. Trudo oszacować, ile kart wróciło do Sygma Bank, który nie podał danych na poprzedni rok ze względu na woją fuzję z Cetelem. Druga połowa instytucji wydała w tym czasie około 50 tys. nowych kart. Na rynku wciąż dominuje obawa, że wielu klientów, obdarowanych kartami w czasie prosperity gospodarczej i boomu kredytowego, nie będzie w stanie spłacić kredytu na karcie.

REKLAMA

Coraz trudniej o karty w Lukasie, PKO BP i Citi

Pulę kart kredytowych zmniejszają nadal tak znaczące instytucje, jak: Lukas Bank, PKO BP czy Citi Handlowy. Kart ubywa także w BZ WBK, ING Banku Śląskim, Kredyt Banku, Euro Banku i Raiffeisenie. Trudno w zestawieniu tym uwzględniać zmiany w Pekao, który tłumaczy, że zmiany to m.in. efekt innego sposobu liczenia i konwersji do nowego systemu. Obawiających się o swoje karty może pocieszyć fakt, że instytucji, zmniejszających liczbę plastików, jest już mniej niż wcześniej. Gdy spojrzy się na stan posiadania banków rok do roku, to spadek miała zdecydowana większość instytucji, kwartał do kwartału był to co drugi bank. Na prostą wyszedł potentat karcianego rynku, BPH. W III kw. przybyło mu 22 tys. kart. Więcej wydaje niż odbiera także Millennium, BNP Paribas Fortis, a status quo utrzymuje Nordea Bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Które karty kredytowe warto zabrać na zakupy

Tylko 1,6 miliona kart zostało w Sygmie

Klienci Sigmy mieli ponad dwa miliony kart. Po dłuższym okresie milczenia, dane na temat liczby kart kredytowych podał także specjalizujący się w kartach co-brendowych, wydawanych we współpracy z sieciami handlowymi, Sygma Bank. Największy gracz karcianego rynku informuje, że 1 października, po fuzji z Cetelemem, miał 1,6 mln aktywnych kart kredytowych i nie chce się odnosić do stanu z jesieni zeszłego roku. Z ostatnich danych, opublikowanych przez Cetelem i Sygma na początku 2009 roku, wynika, że banki te miały łącznie 2,09 mln kart. W ciągu niespęłna 2 lat zniknęło im więc prawie pół miliona kart.

Nadal najwięcej kart mają klienci banków Sygma, BPH i Lukas

Z pulą kart 1,6 mln Sygma nadal pozostaje liderem rynku. W pierwszej trójce są jeszcze dwa banki, mocno obecne w sieciach handlowych – BPH, który połączył się z GE Money Bank oraz Lukas Bank. Spośród banków, bazujących głównie na swoich klientach, liczbą ponad miliona kart może się pochwalić tylko największy na rynku PKO BP. Po czystkach w kartach z grona milionerów wypadł Citi Handlowy. Nadal jednak posiada ogromną przewagę nad szóstym na rynku Pekao, który ma w portfelu ponad pół miliona kart kredytowych. Blisko pułapu połowy miliona kart jest także Millennium.

Pomimo kryzysu, kart przybyło w mBanku i DB PBC

Kryzys finansowy, a raczej beztroska w wydawaniu kart kredytowych, która miała miejsce w poprzednich latach, ominęła kilka banków. Od końca września 2009 do września 2010 w mBanku, MultiBanku, DB PBC, Polbanku EFG, BGŻ i Aliorze kart przybyło. Najmniej, bo 9 proc. – w BGŻ, najwięcej – 20 proc. w DB PBC. W Aliorze, który dopiero rozpoczynał sprzedaż kart, ze zrozumiałych względów zmiana ta była o wiele wyższa.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Nie znamy jeszcze oficjalnych danych na temat liczby kart kredytowych, wydanych po III kwartale. Jak wynika z wcześniejszych publikacji NBP, od września 2009 do czerwca 2010 ubyło ponad 1,1 mln kart, a w samym pierwszym półroczu – ponad 1,2 mln sztuk. W sumie klienci badanych banków mieli do dyspozycji 9,6 mln. kart.


Źródło: Halina Kochalska, Open Finance

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA