REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego ubywa kart kredytowych?

Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?
Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu trzech miesięcy z obiegu zniknęło 150 tys. kart kredytowych. Ich ilość nadal zmniejsza się, ale w wolniejszym tempie.

Już w 2009 r. banki zaczęły robić porządki z kartami kredytowymi. W ciągu trzech miesięcy, od czerwca do września, dziewięć banków, spośród 20 ankietowanych przez Open Finance, odebrało klientom łącznie blisko 200 tys. kart kredytowych. Trudo oszacować, ile kart wróciło do Sygma Bank, który nie podał danych na poprzedni rok ze względu na woją fuzję z Cetelem. Druga połowa instytucji wydała w tym czasie około 50 tys. nowych kart. Na rynku wciąż dominuje obawa, że wielu klientów, obdarowanych kartami w czasie prosperity gospodarczej i boomu kredytowego, nie będzie w stanie spłacić kredytu na karcie.

REKLAMA

Coraz trudniej o karty w Lukasie, PKO BP i Citi

Pulę kart kredytowych zmniejszają nadal tak znaczące instytucje, jak: Lukas Bank, PKO BP czy Citi Handlowy. Kart ubywa także w BZ WBK, ING Banku Śląskim, Kredyt Banku, Euro Banku i Raiffeisenie. Trudno w zestawieniu tym uwzględniać zmiany w Pekao, który tłumaczy, że zmiany to m.in. efekt innego sposobu liczenia i konwersji do nowego systemu. Obawiających się o swoje karty może pocieszyć fakt, że instytucji, zmniejszających liczbę plastików, jest już mniej niż wcześniej. Gdy spojrzy się na stan posiadania banków rok do roku, to spadek miała zdecydowana większość instytucji, kwartał do kwartału był to co drugi bank. Na prostą wyszedł potentat karcianego rynku, BPH. W III kw. przybyło mu 22 tys. kart. Więcej wydaje niż odbiera także Millennium, BNP Paribas Fortis, a status quo utrzymuje Nordea Bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Które karty kredytowe warto zabrać na zakupy

Tylko 1,6 miliona kart zostało w Sygmie

Klienci Sigmy mieli ponad dwa miliony kart. Po dłuższym okresie milczenia, dane na temat liczby kart kredytowych podał także specjalizujący się w kartach co-brendowych, wydawanych we współpracy z sieciami handlowymi, Sygma Bank. Największy gracz karcianego rynku informuje, że 1 października, po fuzji z Cetelemem, miał 1,6 mln aktywnych kart kredytowych i nie chce się odnosić do stanu z jesieni zeszłego roku. Z ostatnich danych, opublikowanych przez Cetelem i Sygma na początku 2009 roku, wynika, że banki te miały łącznie 2,09 mln kart. W ciągu niespęłna 2 lat zniknęło im więc prawie pół miliona kart.

Nadal najwięcej kart mają klienci banków Sygma, BPH i Lukas

Z pulą kart 1,6 mln Sygma nadal pozostaje liderem rynku. W pierwszej trójce są jeszcze dwa banki, mocno obecne w sieciach handlowych – BPH, który połączył się z GE Money Bank oraz Lukas Bank. Spośród banków, bazujących głównie na swoich klientach, liczbą ponad miliona kart może się pochwalić tylko największy na rynku PKO BP. Po czystkach w kartach z grona milionerów wypadł Citi Handlowy. Nadal jednak posiada ogromną przewagę nad szóstym na rynku Pekao, który ma w portfelu ponad pół miliona kart kredytowych. Blisko pułapu połowy miliona kart jest także Millennium.

Pomimo kryzysu, kart przybyło w mBanku i DB PBC

Kryzys finansowy, a raczej beztroska w wydawaniu kart kredytowych, która miała miejsce w poprzednich latach, ominęła kilka banków. Od końca września 2009 do września 2010 w mBanku, MultiBanku, DB PBC, Polbanku EFG, BGŻ i Aliorze kart przybyło. Najmniej, bo 9 proc. – w BGŻ, najwięcej – 20 proc. w DB PBC. W Aliorze, który dopiero rozpoczynał sprzedaż kart, ze zrozumiałych względów zmiana ta była o wiele wyższa.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Nie znamy jeszcze oficjalnych danych na temat liczby kart kredytowych, wydanych po III kwartale. Jak wynika z wcześniejszych publikacji NBP, od września 2009 do czerwca 2010 ubyło ponad 1,1 mln kart, a w samym pierwszym półroczu – ponad 1,2 mln sztuk. W sumie klienci badanych banków mieli do dyspozycji 9,6 mln. kart.


Źródło: Halina Kochalska, Open Finance

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA