REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego ubywa kart kredytowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?
Dlaczego liczba wydawanych kart kredytowych maleje?

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu trzech miesięcy z obiegu zniknęło 150 tys. kart kredytowych. Ich ilość nadal zmniejsza się, ale w wolniejszym tempie.

Już w 2009 r. banki zaczęły robić porządki z kartami kredytowymi. W ciągu trzech miesięcy, od czerwca do września, dziewięć banków, spośród 20 ankietowanych przez Open Finance, odebrało klientom łącznie blisko 200 tys. kart kredytowych. Trudo oszacować, ile kart wróciło do Sygma Bank, który nie podał danych na poprzedni rok ze względu na woją fuzję z Cetelem. Druga połowa instytucji wydała w tym czasie około 50 tys. nowych kart. Na rynku wciąż dominuje obawa, że wielu klientów, obdarowanych kartami w czasie prosperity gospodarczej i boomu kredytowego, nie będzie w stanie spłacić kredytu na karcie.

REKLAMA

Coraz trudniej o karty w Lukasie, PKO BP i Citi

Pulę kart kredytowych zmniejszają nadal tak znaczące instytucje, jak: Lukas Bank, PKO BP czy Citi Handlowy. Kart ubywa także w BZ WBK, ING Banku Śląskim, Kredyt Banku, Euro Banku i Raiffeisenie. Trudno w zestawieniu tym uwzględniać zmiany w Pekao, który tłumaczy, że zmiany to m.in. efekt innego sposobu liczenia i konwersji do nowego systemu. Obawiających się o swoje karty może pocieszyć fakt, że instytucji, zmniejszających liczbę plastików, jest już mniej niż wcześniej. Gdy spojrzy się na stan posiadania banków rok do roku, to spadek miała zdecydowana większość instytucji, kwartał do kwartału był to co drugi bank. Na prostą wyszedł potentat karcianego rynku, BPH. W III kw. przybyło mu 22 tys. kart. Więcej wydaje niż odbiera także Millennium, BNP Paribas Fortis, a status quo utrzymuje Nordea Bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się także: Które karty kredytowe warto zabrać na zakupy

Tylko 1,6 miliona kart zostało w Sygmie

Klienci Sigmy mieli ponad dwa miliony kart. Po dłuższym okresie milczenia, dane na temat liczby kart kredytowych podał także specjalizujący się w kartach co-brendowych, wydawanych we współpracy z sieciami handlowymi, Sygma Bank. Największy gracz karcianego rynku informuje, że 1 października, po fuzji z Cetelemem, miał 1,6 mln aktywnych kart kredytowych i nie chce się odnosić do stanu z jesieni zeszłego roku. Z ostatnich danych, opublikowanych przez Cetelem i Sygma na początku 2009 roku, wynika, że banki te miały łącznie 2,09 mln kart. W ciągu niespęłna 2 lat zniknęło im więc prawie pół miliona kart.

Nadal najwięcej kart mają klienci banków Sygma, BPH i Lukas

Z pulą kart 1,6 mln Sygma nadal pozostaje liderem rynku. W pierwszej trójce są jeszcze dwa banki, mocno obecne w sieciach handlowych – BPH, który połączył się z GE Money Bank oraz Lukas Bank. Spośród banków, bazujących głównie na swoich klientach, liczbą ponad miliona kart może się pochwalić tylko największy na rynku PKO BP. Po czystkach w kartach z grona milionerów wypadł Citi Handlowy. Nadal jednak posiada ogromną przewagę nad szóstym na rynku Pekao, który ma w portfelu ponad pół miliona kart kredytowych. Blisko pułapu połowy miliona kart jest także Millennium.

Pomimo kryzysu, kart przybyło w mBanku i DB PBC

Kryzys finansowy, a raczej beztroska w wydawaniu kart kredytowych, która miała miejsce w poprzednich latach, ominęła kilka banków. Od końca września 2009 do września 2010 w mBanku, MultiBanku, DB PBC, Polbanku EFG, BGŻ i Aliorze kart przybyło. Najmniej, bo 9 proc. – w BGŻ, najwięcej – 20 proc. w DB PBC. W Aliorze, który dopiero rozpoczynał sprzedaż kart, ze zrozumiałych względów zmiana ta była o wiele wyższa.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Nie znamy jeszcze oficjalnych danych na temat liczby kart kredytowych, wydanych po III kwartale. Jak wynika z wcześniejszych publikacji NBP, od września 2009 do czerwca 2010 ubyło ponad 1,1 mln kart, a w samym pierwszym półroczu – ponad 1,2 mln sztuk. W sumie klienci badanych banków mieli do dyspozycji 9,6 mln. kart.


Źródło: Halina Kochalska, Open Finance

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA