REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy płatność kartą zbliżeniową jest bezpieczna?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Sadowski
Główny analityk Expander Advisors
Wielu sprzedawców nie proponuje płatności z użyciem karty zbliżeniowej.
Wielu sprzedawców nie proponuje płatności z użyciem karty zbliżeniowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko nieliczne sklepy umożliwiają płatności przy pomocy kart zbliżeniowych. Karty zbliżeniowe nie wzbudzają jednak zaufania wśród samych klientów. Niektórzy wręcz nie chcą posługiwać się kartami zbliżeniowymi.

Banki stopniowo wymieniają nasze stare karty płatnicze na nowe, umożliwiające dokonywanie płatności zbliżeniowych. Dzięki temu możemy szybko regulować drobne płatności. Jeśli wartość zakupów nie przewyższa 50 zł, to wystarczy na chwilę zbliżyć kartę do specjalnego terminala, na którym jest wyświetlana kwota do zapłaty. Płatność odbywa się bardzo szybko, gdyż w takiej sytuacji nie ma potrzeby wprowadzania PIN-u. Jest on wymagany dopiero przy wyższych kwotach.

REKLAMA

REKLAMA

Zbliżeniowe płatności okazują się więc bardzo wygodne, ale nie są wolne od problemów. Przede wszystkim nadal stosunkowo niewiele sklepów i punktów usługowych posiada terminale, umożliwiające dokonywanie tego rodzaju płatności. Dodatkowo, nawet jeśli sklep wyposażył się w taki terminal, a klient – w odpowiednią kartę, to wielokrotnie płatności i tak są realizowane w tradycyjny sposób. Ani klienci, ani kasjerzy często nie wykazują bowiem inicjatyw, aby skorzystać z opcji zbliżeniowej.

Jeśli chodzi o kasjerów – nie zwracają oni uwagi na rodzaj karty. Widać to zwłaszcza w sytuacjach, gdy bezskutecznie przeciągają kartę przez czytnik paska magnetycznego, podczas gdy karta jest wyposażona w chip. Trudno się więc dziwić, że nie proponują dokonania płatności zbliżeniowej.

Klienci również zwykle nie zwracają uwagi na to, czy mogą zapłacić zbliżeniowo, czy nie. Jest jednak jeszcze jeden istotny powód niechęci do korzystania z płatności zbliżeniowych – obawy o bezpieczeństwo. Część klientów czuje niepokój, wiedząc, że ich kartą można dokonać płatności bez podawania PIN-u.

Przeczytaj również: Karty zbliżeniowe w Polsce

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obawy wzmagają również doniesienia o możliwości skopiowania jej sygnału czy przechwycenia zapisanych na niej informacji. W rezultacie część klientów zaczęła nawet domagać się, aby banki umożliwiły im blokowanie możliwości dokonania płatności zbliżeniowych daną kartą.

Polecamy serwis: Inwestycje

REKLAMA

Organizacje płatnicze (Visa, MasterCard) oraz banki uspokajają, że technologia zbliżeniowa jest bezpieczna. Co prawda kilka dni temu MasterCard potwierdził, że istnieje możliwość przechwycenia daty ważności oraz numeru karty. Zapewnił jednak, że tych danych nie można wykorzystać do realizacji żadnej transakcji.

Bezpieczeństwo zapewnia m. in. fakt, że  przy wykonywaniu poszczególnych transakcji za pomocą karty z technologią zbliżeniową PayPass jest generowany jednorazowy kod. Zostaje on przypisany wyłącznie to tej jednej transakcji. Nie ma więc możliwości, aby ktoś skopiował sygnał z naszej karty i wykorzystał go do wykonania innej płatności.

Eksperci ostrzegają, że mimo wszystko pod pewnym względem karty zbliżeniowe są obciążone większym ryzykiem niż te tradycyjne. Jeśli zgubimy zwykłą kartę, to nikt z niej nie skorzysta bez znajomości PIN-u. Tymczasem znalezioną kartą zbliżeniową każdy może się posłużyć. Na szczęście banki chronią nas na wypadek takich sytuacji.

Raz na kilka płatności wymagany jest PIN, nawet przy płatnościach zbliżeniowych. Ponadto, aby nie zniechęcać nas do nowej technologii, banki zwracają klientom utracone wskutek kradzieży pieniądze. Może warto zacząć pozytywnie myśleć o kartach zbliżeniowych?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA