REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karty zbliżeniowe w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.
Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej Polaków zaczyna kojarzyć bezgotówkowe zakupy z kartą zbliżeniową. Z kartami zbliżeniowymi płatności przy kasie przebiegają szybciej i sprawniej. Klient spędza przy terminale tylko chwilę i dzięki karcie zbliżeniowej nie musi wpisywać kodu PIN.

Pierwsze karty zbliżeniowe

Ci, którzy oglądali film „Ja, robot” z Willem Smithem, mogą pamiętać, że w jednej ze scen bohater dokonuje płatności zbliżeniowej (a rzecz dzieje się w 2035 r.). Okazuje się, że karta, która umożliwia takiego rodzaju płatności, może teraz znaleźć się też w każdym portfelu.

REKLAMA

Na rynku funkcjonuje kilka ogólnoświatowych organizacji, wydających karty płatnicze (VISA, MasterCard, Diners, American Express). Karty, umożliwiające płatności zbliżeniowe, oferują dwie spośród nich: VISA (payWave) i MasterCard (payPass). Sposób dokonywania płatności zbliżeniowej jest wyjątkowo nieskomplikowany – kartę przykładamy do terminala, słyszymy „pip”, na urządzeniu błyskają zielone diody… całość trwa kilka sekund i transakcja jest zakończona. Dodajmy, transakcja w kwocie do 50 zł – większe płatności trzeba zatwierdzać kodem PIN.

Sprawdź gdzie znajdziesz najlepszą kartę kredytową!

REKLAMA

Karty zbliżeniowe mają jeszcze jedną ciekawą zaletę – nie muszą wyglądać jak „klasyczna” karta płatnicza – mogą mieć formę naklejek (przyklejanych np. do telefonu komórkowego) czy breloków, o czym piszemy szerzej w dalszej części artykułu. MasterCard przykładowo oferuje… zegarek.

Historia płatności zbliżeniowych nie jest długa – technologia ta (wprowadzona przez MasterCard) pojawiła się w USA w 2002 r. w punktach, które tradycyjnie posługiwały się gotówką. PayPass zawitał do Europy w 2006 r. Pierwszymi krajami, w których można było z technologii tej skorzystać, były Wielka Brytania i Turcja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia kart zbliżeniowych w Polsce

Rynek kart zbliżeniowych w Polsce początkowo rozwijał się dość powoli – tego rodzaju plastików było niewiele, a miejsc, w których można było ich użyć – jeszcze mniej. Sytuacja zmieniła się jednak dość diametralnie. Karty zbliżeniowe znajdują się obecnie w ofercie 19 banków, a ich liczba (wg stanu na koniec lipca 2011 r.) przekroczyła 6 mln sztuk.

Największy udział w liczbie wydanych kart – niemal 50% – ma PKO BP. Co ciekawe – bank ten dodaje do ROR debetową kartę PKO Ekspres z funkcją PayWave dopiero od września ubiegłego roku. Najnowszymi graczami na rynku kart zbliżeniowych są BOŚ Bank, Nordea Bank Polska i Bank BPH, które produkty te włączyły do swojej oferty we wrześniu 2011 r.

Specyfika kart zbliżeniowych

Najkrócej można powiedzieć, że klient zainteresowany kartą z możliwością płatności zbliżeniowych, ma do wyboru pełen wachlarz usług – może wybierać zarówno spośród dodawanych do kont osobistych kart debetowych, jak i kart kredytowych.

Szukasz konta? Wejdź i sprawdź najczęściej wybierane konta bankowe!

REKLAMA

Najbardziej popularne karty zbliżeniowe to „plastiki” debetowe, dodawane do kont osobistych. Nie oznacza to jednak, że płatności zbliżeniowe są domeną jedynie popularnych kart płatniczych. Deutsche Bank PBC, mBank, Multibank i Nordea Bank Polska oferują złote karty kredytowe z możliwością płatności zbliżeniowych. Dodatkowo w ofercie Multibanku znajduje się prestiżowa karta MasterCard World Signia (opłata roczna za tę kartę wynosi 900 zł), która też wyposażona jest opcję płatności zbliżeniowych.

Jedną z cech, które wyróżniają karty zbliżeniowe, jest to, że mogą one być wydawane nie tylko w formie tradycyjnych „plastików”. „Zbliżeniówki” miewają formę naklejki, breloka czy zegarka.

Tzw. „zbliżaki” są zazwyczaj swoistymi gadżetami, dodawanymi przez bank do „normalnej” karty płatniczej. Tak na przykład dzieje się w Polbanku EFG, w którym naklejka zbliżeniowa jest dołączana do karty kredytowej Polbank T-Mobile, czy w Banku Millennium, który Minikartę PayPass udostępnia m.in. posiadaczom karty kredytowej MasterCard Impresja.

Zalety posiadania karty zbliżeniowej

Płacenie za niewielkie zakupy (do 50 zł) poprzez zbliżenie karty do czytnika jest sposobem o wiele szybszym od „tradycyjnego”, w którym transakcję zatwierdzamy kodem PIN czy podpisem. Umieszczenie tradycyjnej karty w odpowiedniej pozycji i oczekiwanie na autoryzację transakcji pochłaniają czas. A przy płatności kartą zbliżeniową proces zajmuje tylko kilka sekund.

Kto akceptuje karty zbliżeniowe?

Z danych, udostępnionych przez polski oddział VISY, wynika, że w ubiegłym roku liczba transakcji zbliżeniowych kartami, wydanymi przez tę organizację, wyniosła 500 tys., a w tym roku przekroczyła już 4 miliony.

Karty zbliżeniowe VISA są w Polsce honorowane m.in. w Empiku, CoffeeHeaven, McDonald's, w księgarniach Matras, na stacjach paliw Shell, w sieci Multikino, w delikatesach BOMI, perfumeriach Douglas, w sklepach IKEA czy w sieci drogerii Rossmann.

Do akceptowania płatności zbliżeniowymi kartami Visa przygotowują się supermarkety Carrefour i Auchan oraz delikatesy Piotr i Paweł. We Wrocławiu we wszystkich  autobusach i tramwajach płaci się za bilet kartą z mikroprocesorem w sposób konwencjonalny lub zbliżeniowy, bez używania PIN-u. Bowiem punktem akceptacji kart zbliżeniowych może być nie tylko sklep ze sprzedawcą i terminalem, ale też np. maszyna samoobsługowa do sprzedaży biletów.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA