REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Karty zbliżeniowe w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.
Każdy posiadacz karty zbliżeniowej może zapłacić za zakupy bez wpisywania PIN-u.

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej Polaków zaczyna kojarzyć bezgotówkowe zakupy z kartą zbliżeniową. Z kartami zbliżeniowymi płatności przy kasie przebiegają szybciej i sprawniej. Klient spędza przy terminale tylko chwilę i dzięki karcie zbliżeniowej nie musi wpisywać kodu PIN.

Pierwsze karty zbliżeniowe

Ci, którzy oglądali film „Ja, robot” z Willem Smithem, mogą pamiętać, że w jednej ze scen bohater dokonuje płatności zbliżeniowej (a rzecz dzieje się w 2035 r.). Okazuje się, że karta, która umożliwia takiego rodzaju płatności, może teraz znaleźć się też w każdym portfelu.

REKLAMA

REKLAMA

Na rynku funkcjonuje kilka ogólnoświatowych organizacji, wydających karty płatnicze (VISA, MasterCard, Diners, American Express). Karty, umożliwiające płatności zbliżeniowe, oferują dwie spośród nich: VISA (payWave) i MasterCard (payPass). Sposób dokonywania płatności zbliżeniowej jest wyjątkowo nieskomplikowany – kartę przykładamy do terminala, słyszymy „pip”, na urządzeniu błyskają zielone diody… całość trwa kilka sekund i transakcja jest zakończona. Dodajmy, transakcja w kwocie do 50 zł – większe płatności trzeba zatwierdzać kodem PIN.

Sprawdź gdzie znajdziesz najlepszą kartę kredytową!

Karty zbliżeniowe mają jeszcze jedną ciekawą zaletę – nie muszą wyglądać jak „klasyczna” karta płatnicza – mogą mieć formę naklejek (przyklejanych np. do telefonu komórkowego) czy breloków, o czym piszemy szerzej w dalszej części artykułu. MasterCard przykładowo oferuje… zegarek.

REKLAMA

Historia płatności zbliżeniowych nie jest długa – technologia ta (wprowadzona przez MasterCard) pojawiła się w USA w 2002 r. w punktach, które tradycyjnie posługiwały się gotówką. PayPass zawitał do Europy w 2006 r. Pierwszymi krajami, w których można było z technologii tej skorzystać, były Wielka Brytania i Turcja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Historia kart zbliżeniowych w Polsce

Rynek kart zbliżeniowych w Polsce początkowo rozwijał się dość powoli – tego rodzaju plastików było niewiele, a miejsc, w których można było ich użyć – jeszcze mniej. Sytuacja zmieniła się jednak dość diametralnie. Karty zbliżeniowe znajdują się obecnie w ofercie 19 banków, a ich liczba (wg stanu na koniec lipca 2011 r.) przekroczyła 6 mln sztuk.

Największy udział w liczbie wydanych kart – niemal 50% – ma PKO BP. Co ciekawe – bank ten dodaje do ROR debetową kartę PKO Ekspres z funkcją PayWave dopiero od września ubiegłego roku. Najnowszymi graczami na rynku kart zbliżeniowych są BOŚ Bank, Nordea Bank Polska i Bank BPH, które produkty te włączyły do swojej oferty we wrześniu 2011 r.

Specyfika kart zbliżeniowych

Najkrócej można powiedzieć, że klient zainteresowany kartą z możliwością płatności zbliżeniowych, ma do wyboru pełen wachlarz usług – może wybierać zarówno spośród dodawanych do kont osobistych kart debetowych, jak i kart kredytowych.

Szukasz konta? Wejdź i sprawdź najczęściej wybierane konta bankowe!

Najbardziej popularne karty zbliżeniowe to „plastiki” debetowe, dodawane do kont osobistych. Nie oznacza to jednak, że płatności zbliżeniowe są domeną jedynie popularnych kart płatniczych. Deutsche Bank PBC, mBank, Multibank i Nordea Bank Polska oferują złote karty kredytowe z możliwością płatności zbliżeniowych. Dodatkowo w ofercie Multibanku znajduje się prestiżowa karta MasterCard World Signia (opłata roczna za tę kartę wynosi 900 zł), która też wyposażona jest opcję płatności zbliżeniowych.

Jedną z cech, które wyróżniają karty zbliżeniowe, jest to, że mogą one być wydawane nie tylko w formie tradycyjnych „plastików”. „Zbliżeniówki” miewają formę naklejki, breloka czy zegarka.

Tzw. „zbliżaki” są zazwyczaj swoistymi gadżetami, dodawanymi przez bank do „normalnej” karty płatniczej. Tak na przykład dzieje się w Polbanku EFG, w którym naklejka zbliżeniowa jest dołączana do karty kredytowej Polbank T-Mobile, czy w Banku Millennium, który Minikartę PayPass udostępnia m.in. posiadaczom karty kredytowej MasterCard Impresja.

Zalety posiadania karty zbliżeniowej

Płacenie za niewielkie zakupy (do 50 zł) poprzez zbliżenie karty do czytnika jest sposobem o wiele szybszym od „tradycyjnego”, w którym transakcję zatwierdzamy kodem PIN czy podpisem. Umieszczenie tradycyjnej karty w odpowiedniej pozycji i oczekiwanie na autoryzację transakcji pochłaniają czas. A przy płatności kartą zbliżeniową proces zajmuje tylko kilka sekund.

Kto akceptuje karty zbliżeniowe?

Z danych, udostępnionych przez polski oddział VISY, wynika, że w ubiegłym roku liczba transakcji zbliżeniowych kartami, wydanymi przez tę organizację, wyniosła 500 tys., a w tym roku przekroczyła już 4 miliony.

Karty zbliżeniowe VISA są w Polsce honorowane m.in. w Empiku, CoffeeHeaven, McDonald's, w księgarniach Matras, na stacjach paliw Shell, w sieci Multikino, w delikatesach BOMI, perfumeriach Douglas, w sklepach IKEA czy w sieci drogerii Rossmann.

Do akceptowania płatności zbliżeniowymi kartami Visa przygotowują się supermarkety Carrefour i Auchan oraz delikatesy Piotr i Paweł. We Wrocławiu we wszystkich  autobusach i tramwajach płaci się za bilet kartą z mikroprocesorem w sposób konwencjonalny lub zbliżeniowy, bez używania PIN-u. Bowiem punktem akceptacji kart zbliżeniowych może być nie tylko sklep ze sprzedawcą i terminalem, ale też np. maszyna samoobsługowa do sprzedaży biletów.

Eksperci TotalMoney.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA