REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje kart zbliżeniowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
Płatność za pomocą zegarka albo breloczka?
Płatność za pomocą zegarka albo breloczka?

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci szacują, że w chwili obecnej Polacy są posiadaczami 6,5 mln kart zbliżeniowych. 90 proc. tych nowoczesnych plastików pochodzi z pięciu banków. Które instytucje planują w najbliższym czasie wprowadzić bezstykowe karty?

REKLAMA

Od połowy stycznia br. liczba zbliżeniowych kart płatniczych wzrosła o 4,22 mln (+179 proc.) i przekroczyła właśnie 6,57 mln. Zdecydowana większość z nich (95 proc.) to karty debetowe, wydane do rachunków osobistych. Bezstykowe kredytówki stanowią 3,5 proc. (ok. 230 tys.), a karty przedpłacone, wydawane głównie przy okazji dużych festiwali muzycznych, to 1,5 proc. (niewiele ponad 100 tys.). Wysoka dynamika wzrostu nowoczesnych plastików jest głównie zasługą dwóch największych banków – PKO BP i Banku Pekao. Drugi z nich, po tym jak w grudniu ubiegłego roku zaczął wydawać karty debetowe w technologii zbliżeniowej, tydzień temu dołączył do grona milionerów. Dodając trzy kolejne banki z listy (ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), okazuje się, że skupiają one 90 proc. (5,9 mln) wydanych zbliżeniówek.

REKLAMA

Za sprawą szybkiego wzrostu liczby kart bezstykowych już co piąta z nich umożliwia wykonywanie płatności do 50 zł wyłącznie za pomocą przybliżenia do odpowiedniego terminalu. W praktyce oznacza to brak konieczności podawania kodu PIN. Istnieje jednak różnica między technologiami, zastosowanymi przez organizacje płatnicze Visa i MasterCard. Dla transakcji powyżej 50 zł w przypadku kart typu payWave (Visa) konieczne jest umieszczenie jej w terminalu, tak jak w przypadku tradycyjnych plastików. Technologia PayPass, zastosowana przez MasterCard, również wymaga PIN-u dla transakcji powyżej 50 zł, jednak płatność wciąż może odbyć się bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe stało się oferowanie kart w niestandardowej formie, jak na przykład naklejki, breloka czy nawet zegarka. Wydają je obecnie Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank, i Polbank, a od niedawna również Bank Millennium. Łączna liczba zbliżeniowych gadżetów zbliża się do 37 tys. i stanowi niewiele ponad 0,5 proc. bezstykowego segmentu. Ze względu na brak możliwości korzystania z bankomatów, gadżety te nie mają szans stać się substytutem zwykłych kart zbliżeniowych.

Przeczytaj również: Co wybrać: kantor czy bankomat?

Bardziej uniwersalne rozwiązanie, zastosowane przez MasterCard, nie powoduje jednak zmiany rynkowych sił. Podobnie jak w segmencie tradycyjnych kart płatniczych, Visa góruje z ponad 60-proc. udziałem. Współpraca z PKO BP i podpisanie umowy z Bankiem Pekao prawdopodobnie spowoduje, że rynkowe udziały Visy przekroczą w niedługim czasie dwie trzecie.

Obecnie karty zbliżeniowe wydaje już 18 banków komercyjnych, a kolejne stoją w kolejce do wejścia na rynek. We wrześniu dostęp do nowoczesnych płatności powinni dostać klienci Banku DnB Nord. Na trzeci lub początek czwartego kwartału wprowadzenie kart bezstykowych zapowiada Bank Nordea. Podobnie Lukas Bank, w którym wdrożenie kart przypadnie jesienią. Wciąż pozostaje grupa instytucji, które mają w planach wprowadzenie bezstykowych kart, ale jeszcze nie podają terminu (m.in. Bank Ochrony Środowiska, Bank BGŻ, Meritum Bank i Toyota Bank).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Budżet domowy

REKLAMA

Poza wzrostem liczby zbliżeniowych plastików, widać również większy przyrost liczby punktów, akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczbę szacuje się obecnie na ok. 25 tys., z planami podwojenia tej sumy w ciągu najbliższych miesięcy. Istnieje więc duża szansa na to, że zbliżeniowa ofensywa banków i dwóch organizacji płatniczych przyczyni się również do upowszechnienia szybkich płatności bezgotówkowych. A właściwie mikropłatności, bo według szacunków Narodowego Banku Polskiego przeciętna wartość transakcji z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej w pierwszych kwartale br. wyniosła 16 zł.

Zakładając obecne tempo wzrostu i przystąpienie nowych banków do programu, na koniec roku w Polsce powinno być ponad 10 mln kart w zbliżeniowej technologii PayPass i payWave. Pozostaje mieć nadzieję, że będzie to nie tylko wzrost bankowych statystyk, ale również coraz powszechniejsza metoda płacenia przez klientów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA