REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są rodzaje kart zbliżeniowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Sadrak
Płatność za pomocą zegarka albo breloczka?
Płatność za pomocą zegarka albo breloczka?

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci szacują, że w chwili obecnej Polacy są posiadaczami 6,5 mln kart zbliżeniowych. 90 proc. tych nowoczesnych plastików pochodzi z pięciu banków. Które instytucje planują w najbliższym czasie wprowadzić bezstykowe karty?

REKLAMA

Od połowy stycznia br. liczba zbliżeniowych kart płatniczych wzrosła o 4,22 mln (+179 proc.) i przekroczyła właśnie 6,57 mln. Zdecydowana większość z nich (95 proc.) to karty debetowe, wydane do rachunków osobistych. Bezstykowe kredytówki stanowią 3,5 proc. (ok. 230 tys.), a karty przedpłacone, wydawane głównie przy okazji dużych festiwali muzycznych, to 1,5 proc. (niewiele ponad 100 tys.). Wysoka dynamika wzrostu nowoczesnych plastików jest głównie zasługą dwóch największych banków – PKO BP i Banku Pekao. Drugi z nich, po tym jak w grudniu ubiegłego roku zaczął wydawać karty debetowe w technologii zbliżeniowej, tydzień temu dołączył do grona milionerów. Dodając trzy kolejne banki z listy (ING Bank Śląski, BZ WBK i Citi Handlowy), okazuje się, że skupiają one 90 proc. (5,9 mln) wydanych zbliżeniówek.

REKLAMA

Za sprawą szybkiego wzrostu liczby kart bezstykowych już co piąta z nich umożliwia wykonywanie płatności do 50 zł wyłącznie za pomocą przybliżenia do odpowiedniego terminalu. W praktyce oznacza to brak konieczności podawania kodu PIN. Istnieje jednak różnica między technologiami, zastosowanymi przez organizacje płatnicze Visa i MasterCard. Dla transakcji powyżej 50 zł w przypadku kart typu payWave (Visa) konieczne jest umieszczenie jej w terminalu, tak jak w przypadku tradycyjnych plastików. Technologia PayPass, zastosowana przez MasterCard, również wymaga PIN-u dla transakcji powyżej 50 zł, jednak płatność wciąż może odbyć się bez fizycznego kontaktu karty z terminalem. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe stało się oferowanie kart w niestandardowej formie, jak na przykład naklejki, breloka czy nawet zegarka. Wydają je obecnie Bank Zachodni WBK, Citi Handlowy, ING Bank Śląski, mBank, i Polbank, a od niedawna również Bank Millennium. Łączna liczba zbliżeniowych gadżetów zbliża się do 37 tys. i stanowi niewiele ponad 0,5 proc. bezstykowego segmentu. Ze względu na brak możliwości korzystania z bankomatów, gadżety te nie mają szans stać się substytutem zwykłych kart zbliżeniowych.

Przeczytaj również: Co wybrać: kantor czy bankomat?

Bardziej uniwersalne rozwiązanie, zastosowane przez MasterCard, nie powoduje jednak zmiany rynkowych sił. Podobnie jak w segmencie tradycyjnych kart płatniczych, Visa góruje z ponad 60-proc. udziałem. Współpraca z PKO BP i podpisanie umowy z Bankiem Pekao prawdopodobnie spowoduje, że rynkowe udziały Visy przekroczą w niedługim czasie dwie trzecie.

Obecnie karty zbliżeniowe wydaje już 18 banków komercyjnych, a kolejne stoją w kolejce do wejścia na rynek. We wrześniu dostęp do nowoczesnych płatności powinni dostać klienci Banku DnB Nord. Na trzeci lub początek czwartego kwartału wprowadzenie kart bezstykowych zapowiada Bank Nordea. Podobnie Lukas Bank, w którym wdrożenie kart przypadnie jesienią. Wciąż pozostaje grupa instytucji, które mają w planach wprowadzenie bezstykowych kart, ale jeszcze nie podają terminu (m.in. Bank Ochrony Środowiska, Bank BGŻ, Meritum Bank i Toyota Bank).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Budżet domowy

REKLAMA

Poza wzrostem liczby zbliżeniowych plastików, widać również większy przyrost liczby punktów, akceptujących tego rodzaju transakcje. Ich liczbę szacuje się obecnie na ok. 25 tys., z planami podwojenia tej sumy w ciągu najbliższych miesięcy. Istnieje więc duża szansa na to, że zbliżeniowa ofensywa banków i dwóch organizacji płatniczych przyczyni się również do upowszechnienia szybkich płatności bezgotówkowych. A właściwie mikropłatności, bo według szacunków Narodowego Banku Polskiego przeciętna wartość transakcji z wykorzystaniem technologii zbliżeniowej w pierwszych kwartale br. wyniosła 16 zł.

Zakładając obecne tempo wzrostu i przystąpienie nowych banków do programu, na koniec roku w Polsce powinno być ponad 10 mln kart w zbliżeniowej technologii PayPass i payWave. Pozostaje mieć nadzieję, że będzie to nie tylko wzrost bankowych statystyk, ale również coraz powszechniejsza metoda płacenia przez klientów.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

REKLAMA

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA