REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego warto wyremontować mieszkanie na sprzedaż?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Z mieszkaniami po remoncie jest mniej problemów podczas sprzedaży.
Z mieszkaniami po remoncie jest mniej problemów podczas sprzedaży.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przeszło połowa używanych mieszkań, sprzedanych w ciągu 12 miesięcy, do lutego 2012, nadawała się do natychmiastowego wprowadzenia. Kupującym zależało na mieszkaniach, które nie były do remontu. Dzięki nabytym mieszkaniom nie musieli tracić pieniędzy na wynajem innej nieruchomości.

REKLAMA

Mieszkania używane mają tę przewagę nad deweloperskimi, że są zazwyczaj wykończone i można w nich od razu zamieszkać. Z drugiej strony koszt remontu używanego mieszkania w złym stanie jest bez wątpienia wyższy niż wykończenie nowego. Nie powinno więc dziwić, że wybierając lokal używany, kupujący celują w standard, który pozwoli od razu wprowadzić się do mieszkania. Taki standard może oznaczać  co prawda konieczność odświeżenia lokalu, ale nie uniemożliwia to przeprowadzki do nowego M niemal natychmiast po podpisaniu umowy.

REKLAMA

Oprócz stanu „do zamieszkania” można wyróżnić też inne standardy wykończenia „czterech kątów”: do remontu, do odświeżenia, deweloperski i bardzo wysoki. W przypadku lokali deweloperskich i do remontu sprawa jest oczywista – wymagają one wykończenia lub dosyć gruntownej przebudowy. Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku mieszkań w stanie „do odświeżenia” niezbędne może się okazać malowanie, wymiana karniszy czy cyklinowanie i lakierowanie podłóg . Standard bardzo wysoki dotyczy mieszkań z najwyższej półki, które – jeśli wymagają zmiany aranżacyjnej, to raczej ze względu na różnice w upodobaniach sprzedającego i kupującego niż zużycie materiałów.

Przeczytaj także: Jak wybudować dom na kredyt?

Wpływ remontu na cenę mieszkania

Lokale w stanie „do zamieszkania” były w ostatnich 12 miesiącach przedmiotem aż 57% transakcji, zawartych na 8 największych rynkach wtórnych. Dane te mogą wskazywać, że przeciętni kupujący chcą możliwe szybko wprowadzić się do wybranego „M”, nie tracąc czasu na wykończenie lub gruntowny remont.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Uzasadnieniem takiego wyboru może też być stosunkowo nieduża rozbieżność w cenach między takimi lokalami a mieszkaniami do remontu. Co prawda kwota ta wystarczy na pokrycie kosztów przebudowy z wykorzystaniem standardowych materiałów, ale raczej nie zrekompensuje czasu, poświęconego na remont i ewentualnych kosztów najmu innego lokalu w tym okresie.

W Warszawie średnia cena transakcyjna metra kwadratowego mieszkań w stanie „do zamieszkania” z ostatnich 12 miesięcy to 8 tys. zł, podczas gdy średni koszt zakupu metra w standardzie do odświeżenia to 7,7 tys. zł za m kw. (taniej o prawie 4%), a średni koszt zakupu mieszkania do remontu to 7,1 tysięcy (taniej o ponad 11%).

Największy udział mieszkań w stanie do przeprowadzki we wszystkich transakcjach zanotowano w Poznaniu, Lublinie i Katowicach – ponad 60%. Taka wiedza może być bardzo przydatna dla osób, które chcą sprzedać mieszkanie.

Jeśli mieszkanie do remontu jest warte 250 tysięcy złotych, to cena po jego wyremontowaniu powinna przeciętnie wzrosnąć do 278 tys. zł, czyli o 28 tysięcy. Jeśli taki remont jesteśmy w stanie wykonać dużo niższym kosztem, warto się na to zdecydować. Analogicznie, jeśli to samo mieszkanie, warte 250 tys. zł, wymagałoby tylko odświeżenia, jego cena ma szansę wzrosnąć do 260 tys. zł, czyli o 10 tysięcy (bazując na kwotach uśrednionych).

Jeżeli w grę wchodzi pomalowanie lokalu, względnie cyklinowanie podłóg i możemy te czynności wykonać samodzielnie, warto je rozważyć.

Lokale do remontu

Mieszkania wymagające remontu i odświeżenia w ostatnich 12 miesiącach miały największy udział w transakcjach w Łodzi. Szczególnie warto zwrócić tu uwagę na grupę lokali do remontu. W Łodzi odpowiadały one za 22% transakcji. Dla porównania, średnia dla wszystkich badanych rynków wynosi 13%.

W Lublinie, gdzie mieszkań do remontu sprzedaje się mniej, ich udział w rynku stanowi zaledwie 6%. Wytłumaczenia jak zwykle można szukać w cenie – ta w przypadku mieszkań do remontu w Łodzi była na poziomie 3 tys. zł za m kw., a w przypadku mieszkań do wprowadzenia – na poziomie 4 tysięcy (drożej o prawie jedną trzecią).

Lokale o wysokim standardzie wykończenia

O ile jednak na mieszkania w stanie dobrym przypada zazwyczaj ponad połowa transakcji, to już o szczebel wyżej plasuje się ich sprzedaż lokali o wysokim standardzie – wynosi 7%. Nie powinno to nadmiernie dziwić, gdyż lokale te są przeważnie apartamentami, a co za tym idzie – nie tylko standard jest luksusowy, ale i metraż takiej nieruchomości (przekraczający 100 m kw.) stanowi ograniczenie dla kupujących.

Mieszkania w stanie deweloperskim

Najmniejszą popularnością na rynku wtórnym cieszą się lokale w stanie deweloperskim. Przeciętnie są przedmiotem tylko co 16 transakcji na rynku wtórnym. Sprzedają je najczęściej osoby, które już odebrały mieszkania, kupione w celach inwestycyjnych, albo osoby, które podpisały umowę przedwstępną i dokonują cesji praw z tej umowy.

Polecamy serwis: Budżet Domowy

Udział tego typu transakcji zależy m.in. od aktywności deweloperów oraz inwestorów indywidualnych w poszczególnych miastach. Największy obrót mieszkaniami deweloperskimi wystąpił w Warszawie (11% transakcji), a najmniejszy – w Katowicach (0%), gdzie rynek pierwotny jest relatywnie skromny. Zdecydowanie chętniej nowe lokale nabywcy kupują bezpośrednio od dewelopera, a nie z drugiej ręki.

Osoby, które kupują mieszkanie na rynku wtórnym, zwracają przede wszystkim uwagę na fakt, że kupowane przez nich mieszkanie już istnieje i można je zobaczyć. Kolejnym czynnikiem, przemawiającym za wyborem mieszkania używanego, jest rozwinięta infrastruktura w postaci komunikacji i punktów usługowych. Z tymi cechami może być krucho w przypadku projektów deweloperskich, lokowanych na obrzeżach miast. Nie bez znaczenia jest też fakt, że do mieszkania kupionego na rynku wtórnym można od razu się wprowadzić i nie trzeba czekać na ukończenie budowy, ponosząc przy okazji ryzyko jej nieukończenia. Przedostatnim w hierarchii czynników, przemawiających za zakupem lokalu używanego, a nie nowego, jest chęć zakupu wykończonego „M”. Najrzadziej kupujący wybierają mieszkania używane z tego powodu, że w danej lokalizacji nie ma projektów deweloperskich.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA