REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie można znaleźć małe mieszkanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Nabywcy, którzy szukają małego mieszkania, powinni przede wszystkim przeglądać oferty z rynku wtórnego.
Nabywcy, którzy szukają małego mieszkania, powinni przede wszystkim przeglądać oferty z rynku wtórnego.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W perspektywie najbliższych miesięcy deweloperzy nie powinni zmienić swojego myślenia o małym mieszkaniu. Dane GUS wskazują na to, że średnia powierzchnia nieruchomości na rynku pierwotnym wynosiła w lipcu 68,6 m kw. Jak eksperci tłumaczą fakt, że był popyt na mieszkania o 17 metrów mniejsze?

Lipcowe statystyki wskazują na wzrost przeciętnego metrażu mieszkań, oddawanych do użytkowania na rynku pierwotnym, o 4 m kw. Trudno uznać to jednak za dowód rozmijania się oczekiwań kupujących i oferty deweloperów, bo oficjalne statystyki podlegają dużym wahaniom z miesiąca na miesiąc.

REKLAMA

REKLAMA

Średnia powierzchnia lokali, oddanych do użytkowania w tym roku, według danych GUS wynosi 66,1 m kw. Średnia za ubiegły rok jest niemal identyczna (66,4 m kw.). Ostatni większy spadek przeciętnego metrażu miał miejsce w 2009 r., gdy skurczył się on do 65,6 m kw. z 67,6 m kw. rok wcześniej. W stosunku do 2005 r. mamy jednak wzrost o blisko cztery metry.

Zapotrzebowanie na dwa pokoje

Wzrost przeciętnej powierzchni oddawanych mieszkań z punktu widzenia makroekonomicznego jest zjawiskiem pożądanym, bo oznacza, że warunki lokalowe rodzin, kupujących własne M na rynku pierwotnym, poprawiają się.

Nacisk na zmniejszanie powierzchni mieszkań w nowych inwestycjach pojawił się jednak podczas ostatniego kryzysu, m.in. z powodu ograniczenia zdolności kredytowej nabywców. Wiele rodzin stanęło przed dylematem: kupić własne, ale ciasne, albo w ogóle nie kupić. Symbolem atrakcyjnej oferty stały się dwa pokoje na powierzchni czterdziestu kilku metrów.

REKLAMA


Źródło: Obliczenia własne na podstawie danych GUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Rodzina na Swoim: czy banki chcą przyznawać kredyty na nowych zasadach?

Oczekiwania te znajdują potwierdzenie w danych, dotyczących preferencji kupujących. Według danych z lipca poszukujący mieszkania oczekiwali powierzchni na poziomie średnio 51,5 m kw. Mieszkania, oddawane do użytkowania przez deweloperów, były więc średnio o 17,1 m kw. większe od oczekiwań nabywców.

W poszukiwaniu małego metrażu

Trzeba jednak podkreślić, że dane, dotyczące preferencji mieszkaniowych, nie rozróżniają, czy poszukujący nieruchomości chce kupić lokal na rynku pierwotnym, czy wtórnym. Tymczasem na rynku wtórnym wybór mniejszych mieszkań jest relatywie większy. Tu przeciętny metraż lokali wynosi 60,9 m kw. Wartość tę zaniżają m.in. lokale z „wielkiej płyty”.

Decydując się na zakup mieszkania, trzeba brać pod uwagę nie tylko jego bieżącą cenę, ale również potencjał jej wzrostu, np. w perspektywie 10-15 lat. Zakup „klitki” na rynku wtórnym w starym budownictwie, np. z lat 70., raczej nie będzie dobrą inwestycją.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Mieszkanie spółdzielcze

W zupełnie nowym budownictwie znacznie bardziej dostosowana metrażowo do popytu jest oferta spółdzielni mieszkaniowych. Średnia powierzchnia lokali oddanych w lipcu wyniosła tu 55,7 m kw., a od początku 2011 r. – 57,9 m kw. (dane GUS). Podaż mieszkań spółdzielczych jest jednak znikoma w stosunku do podaży mieszkań deweloperskich.

Metraż mieszkań w przyszłości

Czy w przypadku mieszkań deweloperskich można oczekiwać trwałego spadku metrażu? Raczej wydaje się to mało prawdopodobne, choć są pewne szanse, że efekt będzie widoczny w IV kwartale br. W tym czasie powinny zostać oddane do użytku pierwsze inwestycje, budowane przez deweloperów, którzy wcielili w życie kryzysową zasadę „małe jest piękne”. Sporo takich inwestycji odnotowano m.in. w Warszawie, ale ich liczba może nie być wystarczająca, aby zmienić statystyki dla całego kraju.

Za trwalszą zmianą nie przemawia też fakt, że w tej chwili średnia powierzchnia mieszkań z rynku pierwotnego, będących w ofercie pośredników w największych miastach Polski, wynosi 66,9 m kw. Z małym mieszkaniem na rynku pierwotnym może być problem. 

Katarzyna Siwek, Robert Latuszek

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA