REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Z jakich powodów kupujemy mieszkania lub zamieniamy posiadane nieruchomości na inne?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Wśród właścicieli nieruchomości, którzy chcą zamienić mieszkanie na tańsze, przeważają osoby powyżej pięćdziesiątego rok życia.
Wśród właścicieli nieruchomości, którzy chcą zamienić mieszkanie na tańsze, przeważają osoby powyżej pięćdziesiątego rok życia.

REKLAMA

REKLAMA

Co drugi Polak planuje kupno lepszego niż posiadane mieszkania– zauważyli eksperci. Jedna osoba na dwadzieścia chce zamienić posiadane lokum na tańsze. Na co zwracamy uwagę przy wyborze nowej nieruchomości?

Coraz więcej osób kilkukrotnie w ciągu swojego życia zmienia mieszkanie. Powodów nie brakuje, ale w większości przypadków motywuje je chęć zaspokojenia podstawowej potrzeby, jaką jest zamieszkanie we własnych „czterech kątach” – wskazują dane Home Broker. Przeprowadzono anonimowo badanie na grupie 1361respondentów, z czego 1173 osoby planowały zakup nieruchomości.

REKLAMA

Na starość kupujemy gorsze mieszkania

Najczęściej wymienianym powodem zakupu mieszkania na własne potrzeby jest zakup pierwszego „M”. Przyznaje się do tego 49% badanych osób. Jedynie o 3 pp. mniejszy jest udział osób, które kupują mieszkanie, aby polepszyć swoje warunki mieszkaniowe. Najmniej liczna grupa decyduje się natomiast na zamianę mieszkania na gorsze. Dla co dwudziestego nabywcy może być to sposób na zdobycie dodatkowych środków lub ograniczenie kosztu utrzymania zbyt dużej nieruchomości. Potwierdza to fakt, że odsetek osób, deklarujących chęć zamiany mieszkania na mniejsze, rośnie wraz z wiekiem. Podczas gdy w gronie osób w wieku 26 – 35 lat, właściciele dokonujący takich transakcji stanowią niecały 1%, to już wśród osób w wieku 46 – 55 jest ich 14%, a w kolejnej grupie wiekowej – aż 29%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Lepsze znaczy większe

Co determinuje zamianę mieszkania na lepsze? Przede wszystkim decyduje tu metraż. Aż 41% osób, zamierzających kupić kolejne mieszkanie, wskazało ten czynnik jako najważniejszy. Jest to w pełni zrozumiałe. Wraz z rozwojem rodziny potrzebny metraż nieruchomości rośnie. Kolejnym aspektem, na który zwracają uwagę osoby, chcące zamienić mieszkanie, jest jego lokalizacja. Dotyczy to 35% osób. Najrzadszym powodem zamiany lokalu na lepszy jest standard mieszkania. Ten czynnik wskazało 24% osób.

Dowiedz się także: Dlaczego w Europie płaca minimalna gwarantuje zakup dwa razy większego mieszkania?

Na własnych śmieciach dopiero po 26 roku życia

Statystyki pokazują, że najwięcej osób decyduje się na swój pierwszy kąt pomiędzy 26 a 35 rokiem życia. Martwić może fakt, że identyczny cel ma aż 17% osób w wieku ponad 36 lat. Umiarkowanym optymizmem może napawać informacja o tym, że ponad 20% nabywców w wieku do 25 lat decyduje się na zakup swoich pierwszych czterech kątów.

Zamiany mieszkania dokonuje się najczęściej pomiędzy 26 a 45 rokiem życia. W tym przedziale wiekowym mieści się blisko dwie trzecie osób, zmieniających lokal. Koło pięćdziesiątki chęci do przeprowadzki maleją. Jedynie kilkanaście procent badanych, zamieniających mieszkanie, miało na koncie blisko 50 wiosen. Najrzadziej do zamiany kwapią się dwudziestolatkowie. W ich przypadku powód jest prosty – zazwyczaj nie mają jeszcze własnych czterech kątów.

Polecamy serwis: Lokaty

Co czwarty Polak kupuje mieszkanie pod wynajem

W gronie osób, które kupując nieruchomość, nie planują zaspokoić sowich potrzeb mieszkaniowych, tylko ulokować nadwyżki finansowe, najczęściej spotykanym motywem jest oczekiwanie wzrostu wartości lokalu w czasie. 39% inwestycji na rynku nieruchomości ma miejsce z wyżej wymienionych przyczyn. Niewiele rzadziej, bo w 35% przypadków, zakupu mieszkania dokonuje się dla dziecka. Paradoksalnie, najrzadziej pojawiającym się motywem jest zakup w celu osiągania dochodów z wynajmu. Jedynie 26% inwestorów wskazuje ten powód. Odstraszać mogą przepisy, które bardzo mocno chronią interesy najemców.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA