REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego deweloperzy będą budować mniejsze mieszkania?

W XXI w. z roku na rok deweloperzy budowali coraz większe mieszkania, teraz średnia powierzchnia lokali mieszkaniowych zmniejsza się.
W XXI w. z roku na rok deweloperzy budowali coraz większe mieszkania, teraz średnia powierzchnia lokali mieszkaniowych zmniejsza się.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci od nieruchomości podkreślają, że już niebawem na rynek będą wprowadzane lokale o mniejszym metrażu. Na topie mogą być 25 metrowe kawalerki, 35–40 metrowe mieszkania dwupokojowe czy trzypokojowe obiekty mieszkaniowe o powierzchni 45–55 m kw. Dlaczego deweloperzy zaczną budować mniejsze mieszkania?

Takie lokale – małe, ale “pakowne” nazywane są kompaktowymi, nawiązując do nazewnictwa, przyjętego w branży motoryzacyjnej. W kompaktach – w porównaniu do klasycznych mieszkań – znacznie mniejsze będą sypialnie i przedpokój, a kuchnię zastąpi aneks kuchenny. Będziemy mieli do czynienia z powrotem do realiów mieszkaniowych z lat 70. i 80. tyle, że nowe lokale okażą się nowoczesne architektonicznie i wyróżni je wyższy standard wykonania. Nowy trend przerywa trwający od 2001 r. nieustanny proces powiększania powierzchni oddawanych do użytku mieszkań. W 2001 r. średnia powierzchnia sprzedawanych przez deweloperów lokali wynosiła 59,4 m kw., podczas, gdy w 2008 r. już 65,7 m kw.

REKLAMA

Ostatnie słowo należało do banków

Zasadniczym powodem powrotu deweloperów do budowy mniejszych mieszkań są zmiany po stronie popytu. A ten w chwili obecnej zdeterminowany został niemal wyłącznie przez możliwości finansowe kupujących, które drastycznie zmniejszyły się z powodu polityki kredytowej banków. Jak ocenia CEE Property Group, jeszcze w 2007 r. “przeciętna rodzina” mogła uzyskać kredyt bankowy w wysokości 500 tys. zł. Obecnie jest to kwota rzędu 230 tys. zł. Z tego powodu, zdaniem Pawła Grząbki, prezesa CEE Property Group, dla kupujących pierwszorzędne znaczenie ma teraz całkowity koszt lokalu, a nie – jak w minionych latach – cena metra kwadratowego. - Dysponując znacznie mniejszą kwotą, chcą kupić wielopokojowe mieszkania, które siłą rzeczy muszą być mniejsze – wnioskuje Grząbka. – Nowa strategia deweloperów ograniczania wielkości budowanych lokali jest już tylko konsekwencją tego typu zachowań kupujących.

Bariera cenowa w wysokości 300 tys. zł

W tej chwili, jak wynika z obserwacji ekspertów, na rynku najlepiej sprzedają się mieszkania w cenie do 300 tys. zł w Warszawie, oraz do 250 tys. zł w pozostałych, największych aglomeracjach. Właśnie takich, gotowych lokali brakuje na rynku. Dlatego prawdopodobnie większość nowych projektów deweloperskich, zarówno tych w budowie, jak i tych, które wystartują w bieżącym roku i w latach następnych, będą uwzględniały ten fakt. Skorzystają na tym kupujący, ponieważ na rynku pierwotnym pojawi się znacznie większa liczba kompaktów niż do tej pory, a oferta deweloperów stanie się bardziej adekwatna do popytu. Nabywcy muszą jednak liczyć się z tym, że cena za metr kwadratowy nowych lokali będzie o około 10-15 proc. wyższa od klasycznych mieszkań o powierzchni w przedziale 70 – 85 metrów. Powodem są wyższe koszty budowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Czy cena i lokalizacja mają decydujący wpływ na wybór kupowanego mieszkania?

Zmiany po myśli deweloperów i banków

REKLAMA

W tej chwili trudno jest oszacować, jak duży jest udział mieszkań kompaktowych w całkowitej liczbie budowanych lokali i przygotowywanych projektów. Deweloperzy będą tu ograniczani nie tylko przez wyższe koszty budowy, ale też przez wymogi, dotyczące miejsc parkingowych. - Im większa jest liczba mieszkań w budynku, tym więcej potrzebnych jest miejsc parkingowych, a powierzchnia potrzebna do ich zbudowania, tak pod
budynkiem, jak i na wolnym powietrzu, zawsze pozostaje ograniczona
– tłumaczy Grząbka.

Trend powrotu do budowy i sprzedawania mniejszych mieszkań jest korzystny dla deweloperów, ponieważ łatwiej i szybciej mogą sprzedać takie lokale. Cieszy również banki, kredytujące deweloperów, gdyż odpowiednia oferta gwarantuje sukces całego projektu. Eksperci uważają, że renesans mieszkań kompaktowych, będzie dotyczyć wyłącznie dużych aglomeracji, gdzie ceny były do tej pory znacznie wyższe niż w mniejszych miejscowościach. Nie powinien on mieć miejsca w miastach powiatowych, gdzie deweloperzy budują niemal wyłącznie małe mieszkania.

Polecamy serwis: Kursy walut

Wpływ zmian w strukturze mieszkaniowej na rynek

Ograniczone możliwości finansowe nabywców prawdopodobnie będą mieć wpływ na wtórny rynek mieszkaniowy, gdzie zasoby “kompaktów” są nieporównywalne z rynkiem pierwotnym i długo jeszcze tak pozostanie. Można się spodziewać, że wzrośnie na nim popyt oraz średnie ceny. Zjawisko to będzie jednak dotyczyć wyłącznie najlepszych lokalizacji.

Dane do przygotowania analizy oraz zawarte w niej informacje zebrane zostały przy zachowaniu maksimum rzetelności i staranności. Publikowane wnioski oraz interpretacje danych są wyrazem osobistych poglądów autorów i tak powinny być traktowane. CEE Property Group zastrzega, że nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne, podejmowane na podstawie niniejszego dokumentu, w szczególności za szkody, wynikające z podejmowanych na podstawie raportu decyzji.

CEE Property Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA