REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy cena i lokalizacja mają decydujący wpływ na wybór kupowanego mieszkania?

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
Co drugi Polak zmuszony jest kupić mieszkanie z mniejszą liczbą pokoi, niż pierwotnie zakładał.
Co drugi Polak zmuszony jest kupić mieszkanie z mniejszą liczbą pokoi, niż pierwotnie zakładał.

REKLAMA

REKLAMA

Przystępując do poszukiwań własnego lokum, nabywcy są zdecydowani co do liczby pokoi i ceny. Niestety, rynek weryfikuje ich oczekiwania, zaś brak wystarczających środków finansowych zmusza do pójścia na ustępstwa, zauważają eksperci od nieruchomości. Dlaczego dwóch na trzech kupujących woli zrezygnować z ilości szukanych pokoi na rzecz wymarzonej lokalizacji?

REKLAMA

Lokalizacja, powierzchnia mieszkania, jego standard, liczba pokoi - przede wszystkim w tych obszarach nabywcy mieszkań muszą dostosować swoje aspiracje, gdy okazuje się, że zakładany przez nich budżet nie wystarcza na wymarzone „M”. Do zmian dochodzi często, bo wciąż największym ograniczeniem wśród kupujących jest cena. W Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu nabywcy chcą wydać na mieszkanie przeciętnie o jedną trzecią mniej niż wynosi średnia cena ofertowa. Jest ona oczywiście zawyżona względem poziomu rynkowego, ale pokazuje rozdźwięk miedzy oczekiwaniami finansowymi sprzedających a możliwościami kupujących.

REKLAMA

Home Broker sprawdził, jak zgłoszony popyt na mieszkania materializował się w przypadku konkretnych nabywców w formie mieszkania. Dane dotyczą transakcji zawartych w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu. Wyniki pokazują, jakie czynniki są najważniejsze w aspekcie każdej oferty sprzedaży mieszkania.

Najłatwiej sprecyzować liczbę pokoi

Aż dziewięć na dziesięć osób, rozpoczynających poszukiwanie mieszkania, zdecydowana jest co do liczby pokoi. W tym samym momencie ponad 80% kupujących wie również, ile chce wydać. Lokalizacja jest dopiero czwartą kwestią, o której zdecydowało siedmiu na dziesięciu kupujących, którzy rozpoczęli poszukiwania. Na trzecim miejscu znajduje się powierzchnia przyszłych mieszkań. Stanowi niewiadomą dla co czwartej osoby, stawiającej pierwsze kroki na rynku nieruchomości. Które z wyżej wymienionych kategorii okazują się później najważniejsze? Z czego nabywcy są skłonni zrezygnować w pierwszej kolejności?

Dowiedz się także: Dlaczego brokerzy wzbogacają swoje usługi o doradztwo finansowe?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsza jest cena

Siedmiu osobom na dziesięć udało się znaleźć mieszkanie w zakładanej cenie. Co trzeci nabywca wydał na mieszkanie więcej niż pierwotnie zakładał, np. w wyniku finansowania większości inwestycji dzięki kredytowi hipotecznemu. Potwierdza to tezę, że cena pozostaje najważniejszym i najbardziej stabilnym czynnikiem, ograniczającym popyt na rynku nieruchomości.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Lokalizacja też ma znaczenie

W przypadku 66% transakcji wstępnie deklarowana przez nabywcę lokalizacja znalazła odzwierciedlenie w faktycznie nabywanym mieszkaniu. Pomimo faktu, że w preferencjach nabywców zajmuje ona dopiero czwarte miejsce, w rzeczywistości okazuje się czynnikiem decydującym przy wyborze konkretnego lokalu. Nabywcy najrzadziej rezygnują z wybranej lokalizacji dopiero wówczas, gdy okazuje się, że założony budżet jest niewystarczający na wymarzone „M”. Dla osoby kupującej komunikacja, dostęp do handlu, usług, oświaty czy sam prestiż lokalizacji są ważniejsze niż powierzchnia lokalu.

Prawie 50% nabywców musi rezygnować z wymarzonego metrażu

W badanym okresie czasu zaledwie połowa nabywców rzeczywiście kupiła mieszkanie o założonej powierzchni. Jednak w większości przypadków realia rynkowe sprawiły, że musieli oni dostosować swoje aspiracje do możliwości portfela. Odwrotna sytuacja zdarzała się znacznie rzadziej. Tylko w przypadku 13% transakcji nabywcy kupili więcej niż pierwotnie zakładali.

Najtrudniej jest o mieszkanie z odpowiednią liczbą pokoi

Czarny koń preferencji osób, rozpoczynających poszukiwania lokalu – liczba pokoi – jest najbardziej elastyczny, gdy okazuje się, że brakuje pieniędzy na zakup upatrzonej nieruchomości. Jedynie 49% nabywców kupuje lokale o takiej liczbie pokoi, jaką zakładali. W 85% przypadków dochodzi do zakupu mieszkania, w których znajduje się mniej izb. Jedynie co dwunasty kupujący decyduje się na zakup większego mieszkania niż pierwotnie zakładał.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA