Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II
REKLAMA
REKLAMA
Paszport do eksportu
O korzyściach płynących z eksportu usług nie trzeba nikogo przekonywać. Eksport przyczynia się do rozwoju firmy, zwiększenia liczby zagranicznych klientów, a co za tym idzie wzrostu dochodów. Przedsiębiorcy mogą wchodzić na rynki krajów europejskich, które są dla nich naturalnymi partnerami gospodarczymi, a także państw z innych kontynentów. W przypadku opisywanego przedsięwzięcia – prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych – trafnym wyborem może okazać się tzw. „Paszport do eksportu", czyli działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
REKLAMA
Eksport określony w programie nie musi dotyczyć jedynie produktów materialnych oferowanych przez firmy, tj. drzwi czy samochodów. Firma może również podjąć w ramach tego programu eksport swoich usług.
REKLAMA
W przypadku naszej firmy mogłyby to być analizy rynku polskiego, przeprowadzane dla przedsiębiorców azjatyckich. Program ten przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich firm, które wcześniej nie eksportowały swoich usług, albo eksportowały je w ograniczonym zakresie (nie więcej niż 30 proc). Działanie to zostało pomyślane w formie dwóch etapów.
W pierwszym możemy uzyskać maksymalnie 10 tys. zł (stanowiące 80 proc. kosztów kwalifikowanych) na sporządzenie tzw. Planu rozwoju eksportu. Muszą być w nim zawarte wszystkie działania, które będziemy chcieli podjąć w drugim etapie. Poprawność naszych planów, jeszcze przed złożeniem wniosku do drugiego etapu, zostanie zweryfikowana przez Regionalną Instytucję Finansującą, pod kątem kwalifikowalności planowanych kosztów do drugiego etapu i możliwości realizacji naszych planów.
W pierwszym etapie dokumentacji należy określić pozycję konkurencyjną firmy, rynki docelowe, na które firma chce wejść i analizę potrzeb zagranicznych odbiorców, ich procedur, praktyk handlowych oraz zasad warunkujących dostęp do danego rynku. W drugim etapie możemy otrzymać maksymalnie 200 tys. zł, ale nie więcej niż połowę kosztów planowanych działań. Katalog działań, które możemy podjąć, jest długi.
Porównaj: Długa droga funduszy unijnych
Na jakie działania mogłaby dostać dofinansowanie analizowana przez nas jednoosobowa działalność?
- Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynku azjatyckim, np. firm o podobnym profilu, działających na tamtejszym rynku, a chcących wejść na rynek środkowoeuropejski;
- Organizację i udział w misjach gospodarczych za granicą;
- Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia swoich usług na rynki azjatyckie (jeśli jakiekolwiek certyfikaty i pozwolenia będą wymagane);
- Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
- Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach zagranicznych, co może okazać się niezwykle cenne ze względu na znaczną odmienność kulturową rynków dalekowschodnich.
Programy Regionalne
REKLAMA
Jeszcze inną możliwość wsparcia dla mikroprzedsiębiorstw oferują Programy Regionalne. Niestety różnią się znacznie w każdym województwie. O tym, gdzie będziemy składać projekt w przypadku tych programów, decyduje miejsce lokalizacji inwestycji, i w zależności od lokalizacji, znajdziemy jakiś program dla siebie lub... nie.
Przykładem może być województwo małopolskie, gdzie nasz biznesman może uzyskać wsparcie na sprzęt, oprogramowanie, prace remontowo-budowlane niezbędne do realizacji projektu czy dofinansowanie wdrożenia systemu zarządzania np. jakością w swojej firmie. Realne szanse na otrzymanie dofinansowania przez mikroprzedsiębiorstwa powstały dzięki temu, że nabory na wnioski są prowadzone oddzielnie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Każda z tych grup ma również nieco inne kryteria oceny i możliwości starania się o środki.
W przypadku mikroprzedsiębiorstw istnieje możliwość otrzymania pokrycia maksymalnie 40 proc. inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 200 tys. zł. Kwota ta zdecydowanie starczy na wdrożenie systemu zarządzania jakością czy zakup sprzętu komputerowego do biura. Niestety w przypadku budowy nowej siedziby firmy czy rozbudowy linii produkcyjnej, w wielu przypadkach jest niewystarczająca.
Polecamy serwis Zakładam firmę
Inne możliwości oferuje Program Regionalny dla województwa śląskiego. Tam – oprócz możliwości wsparcia na projekty inwestycyjne – istnieje oddzielne działanie skierowane do przedsiębiorstw sektora MSP, które oferuje możliwość wsparcia udziału tego typu firm w imprezach targowych i wystawienniczych. Działanie „Udział przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz misjach gospodarczych związanych z targami i wystawami za granicą" pozwala na uzyskanie dofinansowania w wysokości do 60 proc. kosztów kwalifikowalnych w przypadku opisywanego mikroprzedsiębiorstwa oraz w wysokości do 50 000 zł na projekty związane z udziałem przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz do 20 000 zł na projekty związane z udziałem w misjach gospodarczych, związanych z targami i wystawami za granicą.
Chyba w najgorszej sytuacji są obecnie przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego, gdzie wszystkie środki dedykowane dla sektora MSP na projekty inwestycyjne zostały już rozdane. Pozostaje im jedynie możliwość korzystania z działań ogólnopolskich – z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lub realizacja planowanych inwestycji w innych województwach, a niestety to nie zawsze jest możliwe. Nie sądzę, aby mała firma doradcza, świadcząca usługi w zakresie prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i możliwości rozwoju firm polskich na rynkach zagranicznych, zdecydowała się na działalność poza Warszawą, gdzie ma zdecydowanie największe szanse pozyskania klientów.
Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.