REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pierwsze kroki po unijne pieniądze – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Talento
Firma konsultingowa
Pierwsze kroki po unijne pieniądze
Pierwsze kroki po unijne pieniądze

REKLAMA

REKLAMA

W części I artykułu poznaliśmy możliwości jakie naszemu biznesmanowi oraz wszystkim mikroprzedsiębiorcom z pomysłem na e-usługę daje działanie 8.1 PO IG. Zapraszamy do zapoznania się z pozostałymi możliwościami jakie dają: działanie 6.1 PO IG oraz Programy Regionalne.

Paszport do eksportu

O korzyściach płynących z eksportu usług nie trzeba nikogo przekonywać. Eksport przyczynia się do rozwoju firmy, zwiększenia liczby zagranicznych klientów, a co za tym idzie wzrostu dochodów. Przedsiębiorcy mogą wchodzić na rynki krajów europejskich, które są dla nich naturalnymi partnerami gospodarczymi, a także państw z innych kontynentów. W przypadku opisywanego przedsięwzięcia – prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i prezentowania możliwości rozwoju polskich firm na rynkach zagranicznych – trafnym wyborem może okazać się tzw. „Paszport do eksportu", czyli działanie 6.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

REKLAMA

Eksport określony w programie nie musi dotyczyć jedynie produktów materialnych oferowanych przez firmy, tj. drzwi czy samochodów. Firma może również podjąć w ramach tego programu eksport swoich usług.

REKLAMA

W przypadku naszej firmy mogłyby to być analizy rynku polskiego, przeprowadzane dla przedsiębiorców azjatyckich. Program ten przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich firm, które wcześniej nie eksportowały swoich usług, albo eksportowały je w ograniczonym zakresie (nie więcej niż 30 proc). Działanie to zostało pomyślane w formie dwóch etapów.

W pierwszym możemy uzyskać maksymalnie 10 tys. zł (stanowiące 80 proc. kosztów kwalifikowanych) na sporządzenie tzw. Planu rozwoju eksportu. Muszą być w nim zawarte wszystkie działania, które będziemy chcieli podjąć w drugim etapie. Poprawność naszych planów, jeszcze przed złożeniem wniosku do drugiego etapu, zostanie zweryfikowana przez Regionalną Instytucję Finansującą, pod kątem kwalifikowalności planowanych kosztów do drugiego etapu i możliwości realizacji naszych planów.

W pierwszym etapie dokumentacji należy określić pozycję konkurencyjną firmy, rynki docelowe, na które firma chce wejść i analizę potrzeb zagranicznych odbiorców, ich procedur, praktyk handlowych oraz zasad warunkujących dostęp do danego rynku. W drugim etapie możemy otrzymać maksymalnie 200 tys. zł, ale nie więcej niż połowę kosztów planowanych działań. Katalog działań, które możemy podjąć, jest długi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaj: Długa droga funduszy unijnych

Na jakie działania mogłaby dostać dofinansowanie analizowana przez nas jednoosobowa działalność?

  • Wyszukiwanie i dobór partnerów na rynku azjatyckim, np. firm o podobnym profilu, działających na tamtejszym rynku, a chcących wejść na rynek środkowoeuropejski;
  • Organizację i udział w misjach gospodarczych za granicą; 
  • Uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia swoich usług na rynki azjatyckie (jeśli jakiekolwiek certyfikaty i pozwolenia będą wymagane); 
  • Doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej; 
  • Doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach zagranicznych, co może okazać się niezwykle cenne ze względu na znaczną odmienność kulturową rynków dalekowschodnich.

Programy Regionalne

REKLAMA

Jeszcze inną możliwość wsparcia dla mikroprzedsiębiorstw oferują Programy Regionalne. Niestety różnią się znacznie w każdym województwie. O tym, gdzie będziemy składać projekt w przypadku tych programów, decyduje miejsce lokalizacji inwestycji, i w zależności od lokalizacji, znajdziemy jakiś program dla siebie lub... nie.

Przykładem może być województwo małopolskie, gdzie nasz biznesman może uzyskać wsparcie na sprzęt, oprogramowanie, prace remontowo-budowlane niezbędne do realizacji projektu czy dofinansowanie wdrożenia systemu zarządzania np. jakością w swojej firmie. Realne szanse na otrzymanie dofinansowania przez mikroprzedsiębiorstwa powstały dzięki temu, że nabory na wnioski są prowadzone oddzielnie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Każda z tych grup ma również nieco inne kryteria oceny i możliwości starania się o środki.

W przypadku mikroprzedsiębiorstw istnieje możliwość otrzymania pokrycia maksymalnie 40 proc. inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 200 tys. zł. Kwota ta zdecydowanie starczy na wdrożenie systemu zarządzania jakością czy zakup sprzętu komputerowego do biura. Niestety w przypadku budowy nowej siedziby firmy czy rozbudowy linii produkcyjnej, w wielu przypadkach jest niewystarczająca.

Polecamy serwis Zakładam firmę

Inne możliwości oferuje Program Regionalny dla województwa śląskiego. Tam – oprócz możliwości wsparcia na projekty inwestycyjne – istnieje oddzielne działanie skierowane do przedsiębiorstw sektora MSP, które oferuje możliwość wsparcia udziału tego typu firm w imprezach targowych i wystawienniczych. Działanie „Udział przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz misjach gospodarczych związanych z targami i wystawami za granicą" pozwala na uzyskanie dofinansowania w wysokości do 60 proc. kosztów kwalifikowalnych w przypadku opisywanego mikroprzedsiębiorstwa oraz w wysokości do 50 000 zł na projekty związane z udziałem przedsiębiorców w targach i wystawach międzynarodowych oraz do 20 000 zł na projekty związane z udziałem w misjach gospodarczych, związanych z targami i wystawami za granicą.

Chyba w najgorszej sytuacji są obecnie przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego, gdzie wszystkie środki dedykowane dla sektora MSP na projekty inwestycyjne zostały już rozdane. Pozostaje im jedynie możliwość korzystania z działań ogólnopolskich – z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lub realizacja planowanych inwestycji w innych województwach, a niestety to nie zawsze jest możliwe. Nie sądzę, aby mała firma doradcza, świadcząca usługi w zakresie prezentowania rynku polskiego zagranicznym kontrahentom i możliwości rozwoju firm polskich na rynkach zagranicznych, zdecydowała się na działalność poza Warszawą, gdzie ma zdecydowanie największe szanse pozyskania klientów.

Kinga Korniejenko i Szymon Woźniak

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA